knutte07 0 Postad 4 Augusti , 2007 Hej. Har monterad ett ekolod i min askeladden 505 men är osäker på om jag har monterad givaren rätt. Vid full fart så skvätter det upp vatten så att jag blir pissevåt på ryggen.Har monterad givaren efter beskrivningen som var med i paketet. Vad har jag gjort för fel!! Senast ändrad av knutte07 | 04 augusti 2007 | 18:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kleverboi 0 Postad 4 Augusti , 2007 Vilken ekolodsgivare är det? (Märke/modell)Det brukar monteras så att den vinklas neråt och det borde definitivt inte skvätta upp i ryggen på dig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knutte07 0 Postad 4 Augusti , 2007 Det är ett Humminbird pmax 240 tri beam med akterspegel givare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 4 Augusti , 2007 En akterspegelsgivare skall sitta en aningens under kanten på akterspegeln så att den har kontakt med vattnet hela tiden. Så här ungefär. Har du monterat så? /Bo Senast ändrad av bossee | 04 augusti 2007 | 18:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knutte07 0 Postad 4 Augusti , 2007 Ser nästan ut så men jag är osäker,jag tror att jag har monterad den i linje med akterspeglen så jag får väll ta upp båten för att kolla det. Tackar för svaret Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 4 Augusti , 2007 Du skall ha givaren parallelt med vattenytan så att säga, inte parellelt med skrovet (dvs inte följa V-formen). Är det den här installationsanvisningen du följt? http://www.humminbird.com/images/support/transducer_install/XHS_9_20_T.pdf /Bo Senast ändrad av bossee | 04 augusti 2007 | 19:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knutte07 0 Postad 4 Augusti , 2007 Ja det är den jag har annvänd men det blev inte rätt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
therk 0 Postad 4 Augusti , 2007 Hej Jag har samma problem. Det står som stråle efter båten som träffar kåpan till utombordarn och studsar sen tillbaks i ryggen på mig. Frågan är om man skall höja eller sänka givaren. Jag tror på att höja för att slippa strålen. Vad tror ni? // Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knutte07 0 Postad 4 Augusti , 2007 Ja jag undrar på det oxså.Jga är pisseblöt när jag har värt ute Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knutte07 0 Postad 4 Augusti , 2007 jag undrar på om det här är rätt mont Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 4 Augusti , 2007 Jag vet inte om jag jag ser och bedömmer det rätt, men jag tycker att den ser ut att vara monterad lite för lågt. Den ser ut att ligga lägre än bottenskrovet. Jag skulle nog ha testat att ha den i höjd med bottenskrovet och sedan laborerat med vinkeln istället. Så har i alla fall jag min givare monterad och den fungerar bra i hela fartegistret. Ser för övrigt ut som att du har en TK-trailer eller är jag ute och cyklar nu? Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knutte07 0 Postad 4 Augusti , 2007 här kommer det från en annan vinkel. ja det är en TK jag köpete den ny när jag köpte båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 4 Augusti , 2007 Hmm....ja, från den här vinkeln ser det bättre ut, men helt solklart är det inte. Du får kolla med en rak pinne eller en tumstock om den sitter över eller under bottenskrovet. Ser i varje fall ut att vara en givare till en Humminbird. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knutte07 0 Postad 4 Augusti , 2007 här är frammifrån Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 4 Augusti , 2007 Tycker det ser ut som den sitter lite för lågt. Den behöver bara vara så långt ner att den kan ha kontakt med vattnet även i planande fart. Höj den lite och prova sen. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 5 Augusti , 2007 Om du inte absolut måste ha den monterad på akterspegeln skulle jag föreslå att du monterar den inne i båten. Betydligt enklare att hitta en plats som fungerar även i höga farter, du slipper sprutet och risken för att givaren går sönder av att du kör på något, ingen beväxning. Listan med fördelar är lång :-) Nackdelar då, du får ingen vattentemp (går dock att köpa till liten platt givare) och förlorar lite effekt, men om du inte är fiskare så spelar det mindre roll. Det där med att hålla på och borra i akterspegeln tills den ser ut som en schweizerost (även om man så klart tätar gamla hål!) är i alla fall något jag drar mig för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knutte07 0 Postad 6 Augusti , 2007 Hej har nu flyttad givare och alt blev kanon bra. Nu behöver jag inet å bli pissevåt. tackar så mycke för hjälpen. MVH Knutte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smiley02 0 Postad 6 Augusti , 2007 Är det någon som har nån bra beskrivning hur man monterar givaren på insidan av båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rocketeer 0 Postad 8 Augusti , 2007 Knutte: hár ändrade du placeringen? höjde, sänkte ändrad vinkel? Jag blir också kanonblöt på ryggen nämnligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser