Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Tarazer

Techno weld

Rekommendera Poster


Då har det som inte ska hända hänt. En spricka på på aktespegeln har dykt upp. den är ca 10cm lång men än så länge bara en spricka. Har givetvis tänk lämna in för svetsning, men hittade idag ett medel som heter Techno Weld. Eftersom det är aluminium så är det ju inte så lätt att fixa själv med vanlig svets så när jag hittade lite info om denna produkt så undrar jag om någon annan här på forumet använt sig av det till att reparera en alu båt.
Jag vill veta om det ens är någon ide att försöka med detta då alla som kan svetsa aluminium har semester eller alldeles för mycket att göra. Bifogar en bild på sprickan.
 
// Jimmy 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt mig en del av sådant lod för olika aluminiumjobb, dock aldrig båt. Att få det hermetiskt/tätt är nog inga problem, även om det går åt en hel del värme (stor gasolbrännare), men det är svårt att bygga upp någon vidare tjocklek eftersom det är ett (vid tillräcklig temperatur)lättflytande lod. Dessutom är det ju så att precis innanför plåten finns väl en plywoodförstärkning, den gillar nog inte värmen från vare sig gasol eller svets, men det går garanterat fortare att svetsa. Trist problem!

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

klipp till en större akterspegel bit som går två tum överlåt över sprickan och bulta sedan dit den med en vinkel på insidan andra sisdan på vinklen sätter du mot akterbrunen och sen även en vinkel från akterbrunnen fäst igenom hela gamla aktern samt nya bitarna.  kraften motorn gör är utåtneråt inte tryckande som många tror. 

post-15930-1394235170,3604_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på VAD som orsakat sprickan! Det är vibrationer från motorn, och då hjälper det definitivt inte med lod, även om det görs av en skicklig yrkesman, utan det är svetsning som måste till, PLUS förstärkning, annars återkommer problemet snart igen. Sprickan måste slipas upp till X-fog och svetsas från båda sidorna, sen slipa den sidan där förstärkningsplåten ska sitta, och sen svetsa fast förstärkningen. MEN förstärkningsplåten ska borras hål -15-20mm i, så att man på flera ställen kan svetsa fast den mot den befintliga plåten så att det blir som bultad fast i zikzakmönster för bästa resultat, annars hänger den nya plåten bara i luften o tar inte upp krafterna som avsett. Lycka till med jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

MEN förstärkningsplåten ska borras hål -15-20mm i, så att man på flera ställen kan svetsa fast den mot den befintliga plåten så att det blir som bultad fast i zikzakmönster för bästa resultat,

 

 

du kan nog avstå att göra switserost av plåten och välj även mindre bult vanliga m8 håller bra, är det bustern i din sjöbod som brustit?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag varnar för förslaget att bulta förstärkninsplåten eftersom det då uppstår galvaniska strömmar som snabbt förstör hela konstruktionen!

Dessutom kommer det då oxo in vatten mellan plåtarn aom ytterligare förvärrar situationen. Finns du i Göteborgsområdet så kan jag reparera skadan, 30 års yrkeserfarenhet av Al-svetsning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle gärna låta dig reparera, tyvärr bor jag ca 30-35 mil från Göteborg.
Och jag tänker inte bulta något. med tanke på att all plåt är väldigt tunn så borde ju en massa hål inte göra att det blir starkare eller? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JO, hålen skulle vara till att svetsa ihop förstärkningsplåten med den befintliga plåten, istället för att bulta!!!Då blir det sama styrka som om man bultar men slipper risken för kontaktkorrosion med rostfria bultar. Storleken på hålen blev kanske lite överdrivet, men jag vet ju inte i detalj hur skadan sitter, men om du har en tjock akterspegel och lika tjock förstärkning så bör det vara något som motsvarar bultars area, hålen skulle alltså fyllas med svets!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

en tillbockad aluminiumplåt bultat med rostfribult klarar sig nog från galvaniska strömmar men visst hittar du svetsvilligt folk under semestern så är det bättre, men någon kemiskmetall tecweld eller vad det hette ska du absolut avstå.

 

Varför har den sprukigt? för stor motor? tung 4 taktare? eller är du leksen på gasen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ha varit en liten spricka när jag köpte båten, men det sitter en 40hk 2 takt på den så det är rätt modell på motor som sitter på. Grejen är att förra veckan blåste det rätt mycket och då märkte jag att ibland så slog motorn i någonting (den var upphissad max). Jag kände efter med en båthake och kände att det var en sten som låg där. Så vad jag tror så har stenen orsakat så sprickan åtminstonde blivit större om det nu var en från början.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag är med på vad du menar. Grejen är lite att jag tycker all alu plåt bak är väldigt tunn. jag skulle gissa att den max är 2mm kanske 1,5. Ska försöka kolla om jag kan mätta hur tjock den är.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp tills vidare. Båten är iaf uppe på båtkärra just nu och väntar på att jag ska lyckas få tag på någon som kan svetsa. Har helt uteslutit Techno Weld som alternativ till att laga med.
Men än en gång tack för många tips. Hoppas bara jag får tag på en som vet vad han gör :P.
 
// Jimmy 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...