Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Gäst Båtnisse

Konsten att köpa mycket motorbåt för lite pengar

Rekommendera Poster

Gäst Båtnisse

Konsten att köpa mycket motorbåt för lite pengar Stirra dig inte blind på en massa tester på båtar, där författarna skriver si eller så om båtarna. Utlåtandena är alltid personliga och varierar från person till person. Jag köpte Vi Båtägares testtidning över 80 motorbåtar och blev djupt besviken på författarens högst personliga kommentarer om båtarna. Testerna var allt annat än professionellt opartiska. Jag kommer aldrig mer att köpa denna tidning och ännu mindre att läsa något som testaren (minns inte vad han heter) har skrivit. Fundera istället på vad du skall ha båten till? Semesterbåt? Helgbåt med övernattningsmöjlighet? Eller helt enkelt en badbåt för dagsturer? Fundera vidare på hur snabbt du verkligen vill åka - ju snabbare desto stötigare gång. Behaglig fart är runt 15-25 knop för de flesta båtar. Kör man fortare blir det skumpigare pga vågor, etc. Ju fortare du kör båten, desto mer bränsle drar den per sjömil. Fundera på hur många personer som båten skall kunna rymma. Och sist men inte minst, fundera på hur mycket pengar du vill betala för båten - för det är ju sist och slutligen priset som avgör valet av båt. För dagsturer och som badbåt då man inte behöver kunna sova över i båten är styrpulpetbåtarna outstanding. Lätta att ta i land med, god sikt. Nackdelen är att de är så populäta att priserna är onaturligt höga. Minsta lilla eka med ratt som säljs annonseras dessutom som Styrpulpetbåt säljes. HT-båtarna är ett bra alternativ om man vill ha en båt med övernattningsmöjligheter för en billig penning. Fördelen är att de är billiga, öppen planlösning och kojer. Nackdelen är ofta den dåliga sikten från förarplatsen, vilket brukar resultera i att föraren står upp och kör, fastän styrplatsen är avsedd att sitta vid. Kabinbåtar skiljer sig från Hardtop båtar genom att de har en vägg mellan ruffen/kabinen och sittbrunnen. De är oftast även utrustade med en extra övre vindruta. Min personliga kommentar om kabinbåtana är att de oftast är dåligt planerade. Trots att båtarna ofta är relativt stora i längd så upplevs båtarna som trånga i kabinen och med få sittplatser i sittbrunnen. Kabinbåtar kostar dessutom mer än HT båtar. Med dagens hutlösa priser på nya båtar och motorer blir de begagnade båtarna ett bra och prisvärt alternativ. Plastbåtarna är ofta fina trots många år på nacken. Vissa modeller och fabrikat är dyrare än andra, inte därför att de är bättre, men därför att de är mer kända och omtalade. Är bara plasten fin (utan små bubblor = begynnande plastpest) och skrovet utan större skador så brukar båten ifråga vara ok i skrovet. Självbyggda båtar kan dock variera i kvalitet på plasten i skrovet. Om båten är självbyggd bör man kontrollera skrovet extra noga. Inredningen är dock en annan sak. Jag har tittat på en uppsjö av båtar alla med olika inredning och skick på inredningen. Det får inte finnas för mycket fukt i båten, fukt ger mögel. Om båten är fuktig invändigt kan man som köpare ställa sig frågan varför??? Var läcker det in vatten? Går det att täta? En smutsig inredning ger lite information om resten av båtens kondition. Om ägaren inte har brytt sig om att fixa iordning inredningen, hur är då motorns skick egentligen? Vad som däremot varierar kraftigt är skicket på motorerna. Ofta säljs båta med gamla motorer - inombordare är ofta från 1970-talet, dvs runt 30 år gamla. Frågan är hur länge det finns reservdelar till gamla Volvo Penta och Mercruiser motorer? Utombordsmotorerna som säljs är vanligtvis av nyare årsmodeller än inombordarna. I valet mellan en båt med inombordare och utombordare bör man tänka på just detta - motorns ålder och skick, tillgången på reservdelar och möjligheten att serva motorn vid problem. En utombordsmotor går alltid att lyfta av och ta till service, medan en inombordsmotor kräver service på plats, dvs i båten. En utombordsmotor sitter utanför skrovet medan en inombordsmotor har diverse genomföringsr genom skrovet, ut vilka läckor kan uppstå. Inombordsmotorer, där säljaren uppger att motorn är nyrenoverad, betyder inte att motorn är bra. Om en fackman har utfört renoveringen kan man dock lita mer på motorns skick, än om den är renoverad av säljaren själv. Mitt råd är således att titta efter en båt med en utombordsmotor. Det mest prisvärda alternativet av begagnad motorbåt är faktiskt en hardtop (HT) båt med en utombordsmotor. Det går att fynda fina HT-båtar i storleken runt 5-5,5 m och i prisklassen runt 20-30.000 kr, motsvarande pris för en styrpulpetbåt i 5-5,5 m klassen är betydligt dyrare, tyvärr. Vad gäller skrovformen så kräver en djupt v-formad båt mycket hästkrafter för att komma till sin rätt och ju större motor, desto mer bensin drar den. En flatare botten behöver å andra sidan inte lika många hästkrafter för att gå bra, vilket ger mindre motorer och lägre förbrukning. Lycka till med kommande båtköp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bätnisse

Glömde att ta upp DC daycruiser båtarnas för- och nackdelar. Fördelarna är god sikt, samt sovmöjligheter. Nackdelen är att ruffen ofta är mycket låg och trång, detta då ruffen är placerad under fördäcket. HT och kabinbåtana är bättre alternativ om man vill köpa en båt med övernattningsmöjligheter. Om man inte behöver kunna övernatta är styrpulpetbåtarna oftast ett bättre och enklare alternativ än DC.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har glömt en viktig faktor, precis som när det gäller bilar så är det mycket känslor inbladat i båtvalet, snygg, snabb mm. Båten skapar en bild av ens drömmar. Jag tror inte att det är möjligt att så rationellt som du beskriver välja båt. Klart att djup V-form och mycket hästkrafter är lite dyrare men bekvämare när det blåser... Båtval tror jag mer handlar om prestige, status och drömmar än bara logist rationellt tänkande. Begagnade båtar blir inte dyra för att de är kända utan för att många vill ha dem och är beredda att beta för det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mkt bra skrivet skulle kunna tro att det är skrivet av yrkes folk. Tänkte bara tilllägga att som vanligt smiter det in en katt bland hermelinerna då & då. Den heter Bayliner. många vill ha den men vill inte betala för den. För den händige ett klipp men förlust vid ev, försäljning. Kanske har jag fel eller???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Båtnisse

Låt oss göra en liknelse vid ett bilköp eller varför inte ett husköp - Inte köper väl du en bil eller ett hus bara för känslan? Inte köper väl du en liten 2-sitsig Porsche med 370 hk motor att ha som familjebil till din fru och era tre barn? Eller gör du det, bara därför att den är snygg, prestigefylld och snabb? Inte köper väl du ett nybyggt flott hus med all lyx bara för känslan, trots att huset råkar ligga intill motorvägen och saknar kommunalt vatten och avlopp? Eller gör du det, bara därför att huset är flott och prestigefyllt i sitt utseende? Jag tror tvärtom att den kloke båtköparen är realistisk och praktiskt lagd och därmed inte låter sig förföras av bara utseende och många hästkrafter på den tänkta båten. Visst, självklart finns det personer som köper båt på dessa grunder, utseende, prestige, känsla, etc - och det är bara bra. Då får de förnuftiga båtköparna mer att välja på utan inblandning från utseende jagarna. Att köpa båt innebär ofta stora utgifter och löpande kostnader. Om man då inte som köpare tänker praktiskt och rationellt finns det stor risk att man tar sig vatten över huvudet i sitt båtköp. Båten skall ju fungera för det man vill ha den till. Den skall vara praktisk, säker och ha ett bra andrahandsvärde - en nog så viktig detalj den dagen då man själv vill sälja sin båt. Om jag får lov att sia lite om framtiden så kommer bensinpriserna INTE att gå ner, snarare tvärtom. Den prestigefyllda motorbåten med den stora, starka motorn kommer då att bli svårare och svårare att sälja, för vem har råd att köpa den och att köra med den? Jag hoppas att gemene man i rollen som båtköpare hellre ser till det praktiska i den kommande båten och låter någon annan, mindre praktiskt lagd, köpa den utseendemässiga och prestigefyllda motormuskedunderbåten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Båtnisse

Glömde återigen en båttyp - Sniporna. Om man inte har bråttom finns alltid sniporna att tillgå. Dessa brukar puttra på i farter runt 8-10 knop och är omtyckta av många. Det finns både öppna snipor och ruffade snipor i olika storlekar. Sniporna känns lätt igen på sin form med rund för och akter. De anses sjövärdiga, men rullar mycket i sidled i sjön pga skrovformen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det finns några saker att reda ut här ! Okej det är ju såklart logiskt att en stor motor drar mer bensin men man kan ju tänka på att har man en ht båt med en 50hk motor på och vill köra i 25 knop så får ju den motorn slita mer än en 70hk motor när man kör med den i 25knop.. Det jag vill komma fram till är alltså att man kan ändå tjäna på att köpa en lite för stor motor än en för liten motor.. Det andra jag funderade på är det om inombordare. Visst en 30 år gammal motor kan det om några år bli svårt att få tag i orginal reservdelar. Däremot tror jag ändå att en motor som en b20 har många år kvar att leva eftersom det finns så många båtar som har just den motorn och då är det ju en stor efterfrågan på delar också. En annan fördel med inombordare är ju att de är så mkt mer lättskruvade än vad en utombordare är. Nästan vem som helst kan göra iordning en gammal b20 men det är mkt svårare att göra nått själv ifall en utombordare går sönder. Ytterligare en sak jag tänkte på är att du sa att man sällan ser utombordare som är 30 år gamla och det beror ju givetvis på att de inte håller samma kvalité som en riktig gammal gjutgärnsspis om tex en b20. sköter man motorn rätt så kan den gå hur länge som helst ! Detta är ju mina åsikter av det hela men det skiljer ju givetvis från person till person

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som vanligt blir jag fascinerad av Kaparns inlägg. Du får gärna utveckla detta en aning: Katt bland... Alla vill ha... Ingen vill betala... Har jag ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte köper väl du en liten 2-sitsig Porsche med 370 hk motor att ha som familjebil till din fru och era tre barn? Eller gör du det, bara därför att den är snygg, prestigefylld och snabb? Nej självklart gör jag inte det, men jag kanske köper en Audi A6 Avant 2,7 T Quattro istället för för en Volvo V70 med minsta motorn. Självklart skall båten som man köper uppfylla de krav man har på den vad avser användningen. Man köper inte en styrpulpet för båtsemestern lika lite som man köper en Storebro 470 för att åka 10 minuter till sommarstugan. Däremot så tror jag att i valet av båt så spelar känslor in, man köper nog hellre en snygg båt av den typ man vill ha. Dessutom är det lättare att köra långsamt med en snabb båt än att köra fort med en långsam, man får helt enkelt en valmöjlighet till. Dessutom håller jag helt med tidigare inlägg om att det kan vara ekonomiskt att köra lite övermotoriserat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Båtnisse

Visst, men har vi inte glömt en sak? Priset och kostnaden!!! Säg den båtköpare som inte bryr sig om priset/kostnaden på båten, motorn och bensinen? Ju större motor, desto dyrare motor - är vi överens? Ju större motor, desto tyngre motor - är vi överens? Ju tyngre båt, desto högre bränsleförbrukning - är vi överens? En båt drar mer bensin ju fortare man kör med motorn - är vi överens? Självklart så är säkert B-20 motorerna riktiga slitvargar och har kanske längre livslängd än dito utombordare. Men - när motorn plötsligt lägger av - vad händer då? Utbudet på begagnade utombordsmotorer är stort och priserna därefter. Går en utombordare sönder, så är det (oftast) enklare att ta loss hela motorn och lämna den till service alternativt att kassera motorn och finna en annan utombordare. Med en inombordare är det en helt annan sak. Inombordsmotorn lyfter man inte ut ur båten hur som helst. Istället krävs det service på platsen och om man inte klarar av det själv så måste en servicegubbe komma och fixa motorn på plats, i båten. Krångligt. Angående reservdelarna så kostar det mycket pengar för företag att hålla gamla reservdelar i lager. Kanske man kan finna önskade reservdelar på en bilskrot? Men en sak är säker - det rullar inte lika många gamla Volvobilar med B-20 motorer på vägarna längre. De flesta är redan skrotade och borta. Om man mot förmodan väljer att satsa pengar på att renovera den gamla B-20 motorn. Hur går det då nästa gång den lägger av? De flesta gamla volvo och mercruiser inombordare är saltvattenkylda och vi vet ju alla vad saltvatten gör med en motor invändigt. Även om din motor ser bra ut utvändigt, kan den vara rena raset invändigt. Därav är det mycket svårt att veta motorns egentliga kondition vid ett begagnat köp av en båt med inombordare. Visst man kan kolla den hjälpligt på land, se hur motorn ser ut, se att oljan ser bra ut, osv. Men man vet normalt inte hur motorn ser ut invändigt om man inte plockar isär den - och vem gör väl det vid ett båtköp? Angående båtar som ett uttryck för drömmar så visst dröm på bara. Då kan praktiska båtköpare ostört välja och vraka bland de praktiska båtarna som är trygga köp och med bra andrahandsvärde. En båts andrahandsvärde beror ju faktiskt på att det finns efterfrågan på just den båten och för det pris säljaren begär. Hur kul är det att köpa båtdrömmen, finna att det kanske var bäst som just en dröm och sedan upptäcka att det blev en mardröm då den inte gick att sälja för det pris man önskar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst V8musik

Hehe..tror att båtnisse egentligen drömmer om att åka riktig båt med inombordare, men av nån konstig anledning så har han blivit kvar med utombordaren. Har du tänkt på en grej: Kolla försäkringen...om du har inombordare så sjunker försäkringen till halva priset jämfört med utombordare,kolla själv. Många rara bensinpengar sparade där. O att inombordare drar mer soppa..beror ju på hur du jämför. En 7,4 l 400Hkr:s V8:a drar garanterat 3 l mer än en 10Hästars...Men å andra sidan så drar nog en 250 hästars utombordare typ Yamaha lika mkt som V8:an. Lägg då till att du skruvar själv med V8:an o får den heller inte stulen. Nej inombordare är bättre på de flesta vis. Sen låter det ju himla skönt ur V8:orna...kan inte säga att en 30hästars är annat än irriterande..meeeeeeeeeeeäääh.Blä! Hare gött..dags o sjösätta nu..våren är här! :-tackar :-tackar :-tackar :-tackar :-tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressanta åsikter. Det extra intressanta med åsikter är ju att alla har en....Tycker dock att du argumenterar emot dig själv när du pratar om att köpa mycket motorbåt för lite pengar. Själv läser jag det som att man ska köpa en begagnad båt som var förhållandevis dyr ny, men som ratas på andrahandsmarknaden och därför finns till salu för lite pengar. Sedan pratar du om trygga köp med bra andrahandsvärde. Får inte ihop det riktigt....

Stämmer nog bättre om man köper nytt däremot.

Själv har jag en gammal HT-båt med utombordare. Rolig? Nja...

Praktisk, ibland. Framförallt vid upptagning och sjösättning. Har lite för liten motor, då man får varva rätt hårt för att det ens ska plana. Det enda riktigt positiva är väl att båten har ganska kraftig v-botten så den går förhållandevis mjukt trots att den är liten och lätt.

Sen håller jag absolut inte med om att utbudet på begagnade utombordare är särskilt stort. Ge mig gärna några bra länker på bättre begagnade utombordare på mellan 70-120 hästar. Jag skulle säga att det är en stor bristvara. Det som det däremot inte råder någon brist på är gamla plastvrak från 70-talet med uråldriga motorer som bara startar när de har lust och där varenda skruv har ärgat fast för länge sen...

Kanske byter jag åsikt om jag en dag skaffar en rejäl amerikanare med V8 och lite fräck formgivning. Just idag känner jag nog att det skulle skänka mig lite extra glädje. Vem åker båt för att spara bensin?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...men alltid lika aktuellt. Jag hade inte läst tråden innan men den var intressant för mig ändå! Trots åldern (på tråden alltså ;-))



Senast ändrad av Utbult | 13 maj 2011 | 10:29



Senast ändrad av Utbult | 13 maj 2011 | 10:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken tur att vi numera kan göra radbrytningar på Maringuiden...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

haha hur kan en så gammal tråd få ligga kvar så pass länge..

Finns det ingen admin som kan ta och arkivera i årsordning istället!?!?

Jag tänkte inte heller på att den va så pass gammal när man ser den ligga på första spalten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...