Entusiast 0 Postad 3 Augusti , 2007 Rekomenderas byte av impeller inför varje säsong, och vad är anledningen till att dess hållbarhet inte är längre ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 3 Augusti , 2007 Om det är utombordare och du inte kör i väldigt grumliga/skitiga/sandiga vatten så är det OK att byta var 2-3 år ungefär. Oftast håller impellern längre men man byter den i förebyggande syfte eftersom det är en så vital del. Om motorn inte får kylning kan den värmenypa i värsta fall (men på nyare motorer finns det larm för överhettning som blinkar och el ljuder från en summer om det blivit för varmt kylvatten). Impellern är gjord av gummi och har små vingar som böjs inne i vattenpumphuset. Det är som ett skovelhjul (inte som en propeller med vridna blad). Bladen slits och åldras. Man vill inte bli av med bladen för då har man överhettning som ett brev på posten. Och lösa blad kan täppa till kylkanalerna så har men ytterliggare ett problem att lösa. Jag byter var 3:e år (har bytt en gång hittills på min nuvarande motor Yamaha F115). Vilka intervaller inombordarfolket kör med vet jag inte. Men argumenten för byte är samma där i stort sett. /Bo Senast ändrad av bossee | 03 augusti 2007 | 20:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Entusiast 0 Postad 3 Augusti , 2007 Tackar för ett utförligt och snabbt svar.. Ha en fortsatt trevlig båtsommar !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 4 Augusti , 2007 Jag skall byta i vår på min Mercury 40 hk, då blir det efter 3 säsonger. Tror det är som med SAAB eller VOLVO, dvs skall man byta varje år eller mer sällan. Byt så ofta du tycker är vättigt efter dina körförhållanden men det kan ju aldrig bli sämre av att byta varje år. Bara dyrare. Senast ändrad av Bella440R | 04 augusti 2007 | 08:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser