Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
oneillsurf

Installera Stereo i en Ryds 515GTX

Rekommendera Poster

Jag har precis köpt mig en ny båt och tänkte installera en båtstereo men har aldrig tidigare gjort ngnting sådant så jag vore väldigt tacksam om man kunde få lite råd gällande detta. Hur går man tillväga för att göra hål i plasten ?. spelar det ngn roll var högtalarna sitter, med tanke på fuktighet och sådant ?. behöver man ngt annat batteri ?. Speciella högtalare ?.Jag har ingen kompass som visas på bilden så jag behöver inte ta hänsyn till magnetfälten!. Skulle det passa med högtalarna vid sidan precis nedanför kompassen (Enl. Bild) En del frågor som sagt, oerhört tacksam för tips !

Hlsn

Andreas

post-24696-1394235169,9124_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Visst spelar det roll vart du sätter grejorna.

1) Huvudenheten (radion) bör sitta så den inte blir nedstänkt av vatten

2) Det finns marin högtalare som tålfukten bättre (tipps köp ett par box högtalare)

3) Göra hål iplast samma som trä.

4) Hur stor stereo ? avgör byte av batteri kapacitet

www.osterblom.nu/coronet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena!

Kompasse bör du absolut inte ta bort! Den är ett av båtens absolut viktigaste instrument! Lär dig använda dig av den så att du vet vilken sida av prickarna du ska åka. Om du kör i en insjö utan prickar så är det värdefullt att lära sig den ändå. Det är inte svårt. Om du tar bort den och placerar högtalare där istället så kanske du gör någonting dumt inför den dagen du ska sälja båten. Om inte du uppskattar kompassen så gör många andra det och då är det bra att kunna ha en sådan där. Som sagt....kompassen är ett av de allra viktigaste instrument och många anser att det är den viktigaste av de alla.

Dessutom....om du placerar en högtalare där kompassen sitter så kan den störa andra isntrument om du har otur. Ytterligare en orsal till att inte placera en högtalare där är att du kommer få ett dåligt ljud eftersom vindrutan kommer att reflektera ljudet i rutan. Di kommer då bl.a. att få någonting som heter latency vilket innebär en tidsfördröjning av ljudet. Det kommer att upplevas som ett mycket kort delay...dvs. ett mycket kort eko. Alltså reflektioner.

För att få ett bra ljud så bör man helst placera högtalarna någonstans det finns ett tomt utrymme bakom högtalaren och öven nedanför, ovanför och vid sidorna. Så är det t.ex. i en bildörr. När man får det tomma utrymmet så skapas det en resonanslåda som gör ljudet fylligare. Därför är det bättre att placera högtalarna på skotten, alltså på sidorna innei båten. Ungefär som på framdörrarna på en bil.

Ett annat alternativ på placering skulle eventuellt kunna vara i aktertoftens framkant. Alltså så högt som möjligt på den främre väggen i aktertoften så att ljudet riktas mot förarens/passagerarens rygg när de sitter i stolarna. Men det är då en fördel om aktertoftens sittyta är som ett uppfällbart lock och att högtalarnas bakstycken och kablage inte är i väågen för övrig i och ur-packning.

Ytterligare ett annat alternativ av högtalarplaceringen vore kanske framför förarens och passagerarens ben. Men då ör du lite farligt nära kompass och andra instrument plus att du även här riskerar reflektioner i ljudet. Allra bäst vore därför i båtens sidor.

Jag vet inte vilka krav du har på ljudkvalitet, men enklast eller i varje fall minst åverkan i båten vore ett par lådhögtalare. Problemet med dessa är att de alltid låter illa för den som har höga krav på ljudkvalitet.

Lådorna är helt enkelt för små för att det ska bli någon riktigt hög ljudkvalitet även om de nu skulle vara bestyckade av sk. basportar. Men det finns lådhögtalare som kan låta hyfsat om man inte ställer allt för höga krav. Dock vet jag inget exempel som jag kan ge på fabrikat.

När det gäller själva högtalarna/elementen så skulle jag ha valt vanliga bilstereohögtalare och lackat kablarna till dessa. Men det förutsätter att du i sådana fall väljer högtalare där både membranen och konen är av plast. Om de är av papp (som det alltid var förr) så kommer dem inte att tåla fukten som uppstår av kondensen som alltid finns i luften.

Oavsett vilka högtalare du än väljer så satsa på extra grova signalkablar. Då får du minst signalförlust, vilket betyder att du utnyttjar slutstegets effekt på ett bättre sätt plus att du får en bättre ljudkvalitet.

Inte minst i en båt så ska man tveklöst ha en stöldkasset till själva steroapparaten. Annars lär någon annan än du ta hem den åt dig och det är väl kanske inte så upphetsande kul precis!

Jag tycker nog inte att du ska göra monteringsarbete själv. Jag råder dig till att kontakta en bilstereobutik som du kan ta råd från och eventuellt även be dem utföra hela installationsjobbet. Det kostar lite extra men det kan det vara värt.

Ett annat råd: Tänk igenom det hela både 2 och 3 gånger innan du sätter borret i båten! När du en gång har sågat upp ett hål så finns det ingen återvändo! Tänk på lång sikt ända tills den dagen som du ska sälja båten.

Hoppas att allt går bra och jag önskar dig lycka till med både den nya båten, båtlivet och stereon!

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket för alla tips. Jag tror jag placerar högtalarna under stuvutrymmet som finns vid förarplatsen. Hoppas att jag får ett okej ljud i alla fall,  då gör jag ingen åverkan på båten och det kan ju vara bra när man säljer den.  Det blir inte heller så stöldbegärligt när högtalarna inte syns !. Vet ni om man kan plugga in MP3-spelare istället för att borra upp en radio ?. Då slipper man hela kasetten ! Vore väldigt bra om det gick

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du behöver inte ha en bilstereo men du behöver en förstärkare vilket finns inbyggt i bilstereon. Därför är det oftast enklast att bygga in en bilstereo. Det du kan göra är att bara köpa ett slutsteg men dessa klarar oftast vatten sämre och måste stå mer ventilerat.
När du köper din bilstereo så ska du se till att det finns en line in-ingång så kan du koppla in vilken extern musikspelare som helst. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja har mig en fin gammal bandare i min dock e ju min båt gammal,,, men dom har varit så dumma att dom satte stereon i sidan så varje gång de kommer en våg som man kör in i o lite av vågen hamnar i båten kommer de på stereon funkar fortfarande dock men nog inte länge till hehe,,,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående det där med line in utgång. Finns dessa verkligen på utsidan av bilstereon ?. Annars blir det ju svårt och få emellan sladden snyggt och prydligt ... ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...