Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Windsurfarn

laddningsproblem: enkelt skiljerelä eller laddningsfördelare?

Rekommendera Poster

Hej på er!

Då solcellen nu har lagt av så inser jag att förbrukningsbatterierna inte laddas utav generatorn.

Jag har en Isolator med märket Transpo som inte ger laddning till förbrukningsbatterierna (FB). Startbatteriet (SB) laddas däremot.

Nu kollar jag på priserna på en ny Isolator eller dubbel-diod som en båtmeck kallar dert för. Ett enkelt skiljerelä kostar knappa 300 på tex Erlandssons medan ett mer sofistikerar kostar 900- 1200. Dessa tror jag ser till att SB alltid är laddat om jag drar ur de andra 2 FB.

Jag har en VP 4.3 som ger upp till 60 A i laddning så kräm finns ju och jag har en kyl samt lite lampor som skall få ström över natten.

Någon, finns kommentarer och tips?

mvh Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man tappar nästan ingen spänning med ett skiljerelä, jag skulle nog välja det.

En liten varning; om du haft en batteri-isolator/dubbeldiod tidigare så ger en ett spänningsfall på sådär en 0.7V. För att fortfarande ladda batterierna rätt så kan man:

1) öka på laddspänningen ut från generatorn med 0.7V, från 14.4 till 15.1V.

eller

2) dra en separat ledning från laddreulatorn till startbatteriet för att känna av spänningen. Då ökar generatorn spänningen automatiskt så det blir rätt vid batterierna.

eller

3) Göra inget alls och acceptera lite sämre laddning.

Om din installation är gjord enligt 1) så får batterierna för hög spänning om du byter till ett skiljerelä.

(Hur kollar man det? Jo; koppla bort Transpon och dra en tillfällig ledning till startbatteriet. Kör en stund med motorn igång, typ 30-60 minuter. Använd en separat multimeter för att hela tiden se batteriets spänning. Den får inte gå över 14.4 V)

Om den gör det, vad byter man /ställer in i motorn för att få rätt laddspänning? Sorry, där är jag osäker.

Senast ändrad av Anders_St | 04 augusti 2007 | 00:24

Senast ändrad av Anders_St | 04 augusti 2007 | 11:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...