Gå till innehåll
söndag 09 mars 2025
ulfa

Uttern DC vs. Ryds DC

Rekommendera Poster

Om man jämför Uttern D68 med Ryds 20 DC motsvarande årsmodell (2004-2005), samma motor Mercruiser 220hk, samma skick och gångtimmar etc.

 

Vilken DC skulle ni rekommernera baserat på era erfarenheter?

Vilka är skillnaderna?

(Förutom storlek 6,20 - 6,8 meter, kylskåp, vask och pentry på Uttern)

 

Skillnader i kvalitet, skrovet, stadighet i grov sjö, känslasmiley-smile.gif\, annat?

 

Skulle ni lägga 60.000kr extra på Uttern?

 

//ulfa

 

Senast ändrad av ulfa | 03 augusti 2007 | 15:02

 

Senast ändrad av ulfa | 03 augusti 2007 | 15:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Önskar även erfarenheter om man gör ovan jämförelse mellan Ryds 620 DC och Uttern D66...

 

Bägge ungefär lika långa och DC med utombordare....

Samma skick, motor och årsmodell....

 

Vad har ni för positiva och negativa erfarenheter?

 

//ulfa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som ägare till en Uttern D68 i två säsonger så måste jag säga att det är en härlig båt.

Positivt: Den går bombsäkert i sjön i vilken väderlek som helst och är en dröm att köra. Lättåtkomlig motor med gott om plats där du når allt enkelt vid service. STORT utrymme att vistas på i sittbrunnen.

Negativt: Det satans kapellet som tar 10 minuter att packa upp/ner och den minimala takhöjden i ruffen.

En rackarns trevlig båt är det, helt klart!

 

Lycka till!

 

//MrMyth

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart Uttern D68   (Nöjd med Utterns kvalitet mm)

 

Kika på detaljer på Uttern, badbrygga med stege snygg placerad.

Äkta trä på durk. och badbrygga. 

Sedan så är storleken inte bara 6.20 x s.44 till 6.80 x 2.51 utan en storlek större skrov.

 

En nackdel med Uttern D68 är att en av kojplattserna är onödigt kort (ej fullängd)

 

Men kika gärna själv och studera detaljer, finish mm så tror jag du kommer välja Uttern du också.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som talar mot Uttern D68 är väl att den bara har en V6:a på 220 hk som kanske kan upplevas som lite klent när man börjar lasta ombord folk/gods. Accelerationen kan knappast anses lysande heller. Det är ju trots allt en ganska stor och tung båt. Förmodligen är trimplan en bra investering på denna båt för att lättare komma upp i planing när man är tungt lastad.

En annan sak som kan bli irriterande på den är kapellet som är stort och knappast enkelt att vare sig fälla ner el sätta upp. Men Uttern har ett s k hamnkapell som man kan köpa till så har man i stort sett löst problemet med att det tar tid att ta av/sätta på kapell.

Kvalitetet däremot tror jag Uttern vinner utan tvekan.

 

På Ryds 20DC passar Mercruiser 4,3 liters V6:an bättre. Den blir lite piggare och sportigare. Ryds 20DC (och övriga Ryds båtar som har detta skrovet) går mycket bra i sjön, det är ett erkänt bra och beprövat skrov. Desutom vacuminjicerat, som i regel är ett plus (jämt kvalitet och bra styrka samt lätt). Ryds 20 DC är helt klart mer spartansk i inredningen men utrustas den med teakdurk blir det mer ombonat (men dyrt). Finns även små fönsterluckor, s k portlights, att köpa till som förhöjer krypinets komfort. Badbrygga och hamkapell finns också som tillbehör.

 

Till 2007 års säsong erbjuder både Ryds och Uttern helvita skrov och det är ett klart plus. Blå skrov blir lätt repiga och ser mer slitna ut efter ett tag samt kräver mer puts för att se fräsha ut.

 

Kika även på Ryds 23 DC.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 05 augusti 2007 | 14:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser



 

 

Senast ändrad av ulfa | 05 augusti 2007 | 22:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...