Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
bjarre

5,7l vill inte alltid varva ur längre?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en DC med en Mercruiser 5,7l från 1996. Problemet är att den inte längre vill vara ur riktigt. När jag köpte båten i våras så varvade den ca. 4700-4800 rpm och gjorde ca. 48 mph och då var vi 4 personer i båten. Nu på senare tid vill den ej varva över 4500 rpm och gör då ca. 45 mph.

Jag har även noterat att den blivit lite svårstartad (man får köra startmotorn ca. 5 sek, förut startade den med en gång) samt att om jag ger gas precis när den startat så dör den, men om jag låter den gå på tomgång i ca. 1 minut går det varva utan problem.

Var kan problemet vara. Jag har provat att byta tändstift utan resultat.

Jag har köpt ett nytt bränslefilter med vattenavskiljare med ej bytt det än (förra ägeren sa att det var nybytt). En teori kunde ju vara att vattenavskiljaren redan är full pga. kondens i tanken efter vinterförvaringen. Brukar det finnas något mer bränslefilter än det som sitter vid motorn?

Alla tips mottages vänligen.

Mvh. Björn Johansson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...inne på att det kan vara för lite luft .. ta en titt på förgasaren och även gnistskyddet / luftfiltret , OM de är en förgasarmotor !!!???

De räckar att det blir skit i förgasaren så ger det utfall ..

Har förgasaren varit på renovering någon gång ?

( nu skriver jag som om du hade fögasare ..hehehe  kanske inte är så , glöm då vad jag sakt ..  :)  

JSR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har du kollat hur båten ser ut under? Kraftig påväxt kan göra att du tappar ett par hundra varv och några knop...

Ang starten så kan det vara att motorn surar p g a chokning. Testa att justera choken, eller ännu hellre koppla ur den (se andra trådar kring lämpligheten med automatchoke på V8:or i båt). Om du har vatten i bensinen så skulle du ha betydligt värre problem än de du beskriver, så du kan nog lugnt vänta till vintern med att byta filter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Det är förgasare på motorn.

Jag har nu bytt bränslefilter och det verkade hjälpa för nu varvar den ca. 4600-4700 rpm och jag badade för första gången i år och passade då på att känna lite under båten och det finns en del skit där så det är troligen det som gör att de sista 100 rpm fattas.

Jag skall kolla upp det där med choken, tack för tipset!

Mvh. Björn 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...