LarsaL 0 Postad 3 Augusti , 2007 Apropå vilket ankare. I senaste Vi Båtägare får draggen sämsta betyg och i forumet har jag ju också förstått att draggen inte är speciellt popluär. Har själv 12 kg dragg till en Uttern D68 som väger ca 1800 kg. Den följde med båten och för plats i ankarluckan i aktern. Har funkat bra i två säsonger både vid kraftiga svall och hårda vindar på dagen och måttliga vindar i natthamn. Har jag haft tur eller bör jag investera i ett bruceankare som är mer skrymmande och man får hitta en annan förvaringsplats för. Har ni några erfarenheter att dela med er av? Är det någon annan D68 ägare som hittt en bra förvaringslösning för en annan typ av ankare? Larsa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 3 Augusti , 2007 Är helt beroende av vad du ankrar på för bottnar. Har draggen fungerat så har du säkerligen ankrat på lera eller botten med stor sten. Att komplettera med något som fungerar på mjukare bottnar kan nog vara bra OM du räknar med att ankra på sådan botten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svenne07 0 Postad 3 Augusti , 2007 Min erfarenhet är att oavsett typen av ankare funkar det mycket bättre med kätting än med bara tamp. Åtminstone några meter kätting närmast ankaret är bra att ha, gärna kätting hela vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 3 Augusti , 2007 Hej, Draggen har väl fått sitt namn p g av att den... Men den funkar ändå hyfsat och tar liten plats. Häng på ca 3 meter kätting närmast draggen så funkar den ännu lite bättre. Det finns även speciell lina med blyinläggning sista biten mot ankaret om du skulle vilja ha, blir lite smidigare att hantera än lina med kätting. Har själv dragg p g av att jag inte har bra plats för nåt större. Håller till i Vänern. Duger för den typ av ankringar jag gör. Skulle jag haft en större båt än jag har nu skulle jag nog fundera på nåt effektivare. /Bo Senast ändrad av bossee | 03 augusti 2007 | 11:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LarsaL 0 Postad 3 Augusti , 2007 Tackar för flera bra tips. Blir till att göra ett inköp av kätting och ett kompletteringsankare. Någon som har bra tips att förvara ett ankare som är skrymmande förutom den gamla klassiska backen? Har hört att det finns någon form av ankarsäck. Någon som provat den? Larsa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser