Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
knackhatten

vandaler i båt

Rekommendera Poster

tjena!

har haft påhälsningar i min båt där dom bland annat har slitigt bort sjösäkerhetskylten (eller lapp vad det nu kallas!)min fråga är var kan man få tag i en ny.fan att ingeting får vara i fred nu för tiden?!

magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du den blå skylten som sitter på båten och som anger vilken båtmodell det är, max tillåtna hästkrafter, längd, vikt mm?

Eller är det någon skylt på motorn som de har stulit?

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tråkigt.

Vad tusan skall de ha den skylten till tro - värd 0 kr (ungefär).

De kanske skall ha serienummret till nån annan båt de stulit?

Blev av med registreringsskyltarna på bilen en gång...

Men jag polisanmälde det förstås.

Antar att det är den där s k Blå skylten som de satt på alla båtar som godkänts av Sjöfartsverket? Ja innan CE skylten dök upp.

Kommer du ihåg t ex vad du hade för serienr på skylten (om den uppgiften stod där).

Vad har du för båt?

Kanske nån med samma båt kan ta ett foto på skylten, sen får du kanske fixa ny hos firma som gör skyltar.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 02 augusti 2007 | 20:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders75

Jag har ett gäng sådana där skyltar jag tänkte kränga på tradera;)

En hundring styck borde man väl kunna ta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej bo

det tror jag också!nej jag kommer inte ihåg serienummret.fasicken man skulle ha skrivigt avdet när den fanns kvar...men det är ju lätt att vara efterklok.har även mejlat till crescent och hoppas att jag kan få hjälp av dom med en ny skylt.men det är väl föga troligt??

/magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

anders har du stulit dom?? :) jag har ingen skylt alls på min båt had eingen på förra heller,, när kom dom skyltarna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okay, jag får ett spontant intryck att någom som vill sälja sin båt vill ha din skylt för att kunna hävda att hans/hennes båt är CE-märkt. En båt av samma fabrikat och modell. Alternativt att han/hon vill hävda att den båten är av en nyare årsmodell än vad den egentligen är och på det sättet vill höja värdet på båten. Några andra moriv kan i varje fall jag inte komma på just nu. Men jag kan ju ha fel förståss....

Inte för att skrämma upp dig även om det kanske är ofrånkommligt, men om jag vore dig så skulle jag nog ha lite extra koll på båten och motorn de närmaste dagarna/nätterna. Bara för säkerhets skull, för nu har de uppenbarligen visat att de har varit där en gång. Har de varit där en gång så kan de vara där en gång till men då i ett annat syfte om man har otur.

Det är ju svårt att känna till syftet med att de tog skylten.

Gå ner till båten och fotografera av båten tycker jag. Ta en mängd detaljbilder på precis ALLT! Både invändigt, under luckor/förvaringsutrymmen och utvändigt. Glöm heller inte att fotografera aventuellt skrovnummer och serienummer på båt/motor. Ta bilder även på motorn under motorkåpan. Ta bilder och skriv ner allt som är udda på båten och på motorn....allt från gelcoat-lagningar, repor, klistermärken eller spår av dem,  till bortflagnad lack och repor på motorn/riggen. ALLT som gör din båt personlig och som enbart finns på just ditt exemplar.

Klass 3 lås, bygel och kätting runt en bryggbom eller liknande kraftfullt. Försäkring har du väl antar jag. Nåja, vi får väl hoppas att de nöjer sig med att ha tagit din skylt och förmodligen så är det väl så, men i förebyggande syfte så är det ju bra att ha lite dokumenterat i fall att. Men nu hoppas jag att de är nöjda och ger tusan i din båt i fortsättningen! Lycka till och ha det så bra!

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders75

Självklart har jag inte stulit dem=)

Det var bara ett litet skämt från min sida;)

Däremot brukar man ibland kunna hitta lite halvsuspekta grejer till salu på tradera och liknande sidor...

Jag har förövrigt heller inte någon skylt i min båt, fast den är å andra sidan väldigt gammal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej roddarn,

jo allt det är fixat nu.jo vi har haft mycket båt stölder här i sommar. och jag kollar båtarna varje kväll.kanske han dom inte fullborda sitt verk.jag har även kollat in en polsk lastbil som smyger om kring ute i skärgården.tog kontakt med polisen angående detta men dom verkar ju vara helt ointresserade. ingen som har en ak47 till salu!!!!!

/magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, på det viset. Om det verkar misstänkt med lastbilen och då kanske även tillsammans med andra iaktagelser, så kanske ni i klubben kan turas om att gå vaktgång under nätterna. Det är så otroligt trist att andra ska förstöra det inre lugnet för oss andra. Det enda vi vill är att njuta av fritiden och båtlivet, men det är skrämmande att man inte kan slappna av helt och fullt då man inte är i närheten av båten pga. risken för stölder! Att Polis inte bryr sig har en del med lagens utformning att göra, men även på tid och personalbrist. De har lite svårt att kunna göra någonting innan ett brott har skett och/eller enbart för att man ser en utlandsregistrerad bil. Misstanken måste vara rätt stor innan de gör någonting aktivt, men det innebär inte att de är så slapphänta som de kanske ger sken av. Det är inte otänkbart att de har ögonen lite extra vaksamma på den här lastbilen men utan att ge sken av det i det här tidiga skedet. Vi får hoppas på att det blir lugnt både hos dig och hos andra hamnar.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...