Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
Micke9000

Svårstartad Mercruiser V8 när den stått ett tag

Rekommendera Poster

Hej,

 

Precis som topicen lyder så är den svårstartad efter en dags vila.

 

Får hålla på och nöta till och från i kanske 1 - 2 minuter. Den kan tända till lite lätt efter några varv bara för att sedan gå tillbaka till vanlig startmotor hastighet. När motorn sedan startar kan jag stänga av / sätta igång den jättelätt.

 

Tappar den bensinen när den står stilla?

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercruiser 5.0, 7,4, 8,2 liters eller vad har du?

Förgasare eller MPI?

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 02 augusti 2007 | 20:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pumpar du inte upp soppa med gasreglaget, ett par tre drag före start...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte hjälper att pumpa ett par gånger gissar jag att problemet är automatchoken (om det är en förgasarmotor).

Det är en enkel (och korkad) konstruktion som innebär att chokespjället stänger ganska snart efter det att motorn stoppats men fortfarande är varm. Vid nästa startförsök så blir motor sur om den inte startar direkt. Prova i första hand då att dra tillbaka gasreglaget till nolläget och gör ett nytt startförsök.

 

Om det är problem med automatchoken (du ser chokespjället överst i förgasaren om du tar bort flamdämparen) - koppla ur choken genom att öppna klockan till choken och släpp på fjädern från spjället. Choken fyller ingen större funktion på en båtmotor i o m att man aldrig startar motorn i kall väderlek, så det går lika bra utan den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för de snabba svaren.

 

Det är en 5,0L med förgasare. (Mercruiser 228)

 

Fenomenet är endast när motorn har stått över en dag. När man väl får igång den går den bra och man kan stanna och starta den hur lätt som helst. Jag pumpar alltid några gånger på gasen innan start.

 

Kan meddela att jag tycker det luktar en del bensin efter ett par startförsök med kall motor. När den sedan går igång verkar den vara sur så jag får hålla gas på den en liten stund innan drar ner till tomgång.

 

Det där med choken lät intressant. hmm..

 

Hade liknande problem förra sommaren. Den startade då dock direkt, gick i 2 - 3 sec för att sedan stanna. Nötte på starten i typ 4sec och den hoppade igång och gick hur bra som helst.

 

Kan det vara så att det hade att göra med choken då också tro?

 

MVH Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som att choken är problemet...

Ett annat fenomen som kan uppstå är att bensinen rinner tillbaka till tanken. Tydligast märks det efter vinterförvaring så man ofta får ge motorn en sup rakt ner i förgasaren med någon halvdeciliter bensin för att få igång den (så att motorn får fram bensin).

Det ska finnas en backventil (jag vet dock inte var den sitter - antar att det är i anslutning till tanken) - om den är dålig så kanske man kan få detta fenomen på kortare tid än en hel vinter.

Jag tror dock som sagt att dina problem både nu och förra sommaren beror på choken - koppla ur den och testa. Du får pumpa lite mer med gasen och hålla igång motorn med gasen de första 10-20 sekunderna utan choken, men det är ju ett litet problem jämfört med en konstant sur motor.

Lycka till och meddela hur det går!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...det låter vettigt som föregående har sagt...MEN ibland är det tvärt emot som gäller...

 

du skriver att det luktar bensin trots att den inte startar...

Prova så här på kall motor innan du gör något startförsök:

 

..sätt gasreglaget i det läge där du normalt har ca 1000 rpm och pumpa INTE på gasen...prova att starta nu.. OM det inte går, ställ upp automatchoken med en skruvmejsel och prova igen..

Att ha choke på en bensin V8:a som används till en båt är riktigt dumt...men orginal... jag har efter MKT problem med chokearna ( 2x holly)monterat bort dom och nu går makinerna både billigare och startar alltid utan minsta problem... dessutom har jag aldrig bensin lukt i båten längre..

 

mitt tips!

 

http://www.blocket.se/vi/12830963.htm

/RC

 

Senast ändrad av RCarlsson | 03 augusti 2007 | 19:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..håller med !

 

Choken BORT !!!!

-OCH ...det ska ALDRIG lukta soppa i motorrummet !!!!!! Varning på de !

 

//JSR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för alla era svar.

 

Tror mig veta vilken klocka det är. Förta sommaren när båten gock på tomgång och bluddrade till lite så justerade den där klockan någon liten arm som gick in i förgasaren.

 

Är det lätt att plocka isär klockan? Ska man ta bort fjädren för att choken ska sluta fungera?

 

Backventil vet jag inte om jag har någon?, har inte sätt någon iaf.

 

MVH Micke

 

Senast ändrad av Micke9000 | 11 augusti 2007 | 13:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte fungerar med choken så prova att byta motorolja.

 

Jag vet att det låter jättedumt men jag hade samma problem på en Volvo S70 som gått 20 000 mil och det berodde på att oljan ran av i cylindrarna varvid det inte blev någon kompretion.

 

Verkstaden sa att jag hade alldeles för fin olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej,

 

Undrade om man ska ta bort fjädern i chok-klockan eller om man kan lossa den bara?

 

Oljan som jag har i motorn är av samma desitet som förra sommaren. Antingen va det 10/40 eller 15/40. Minns inte riktigt. Oljan har bara gått runt 4 timmar.

 

MVH Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild på förgasaren.

 

Motorn är nu varm.

 

Dålig bild då den är tagen med mobilkamera.

post-6937-1394235183,8099_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tjenare igen... man brukar säga att

en ny Rochester som är rätt inställd är alltid bättre än en ny Holly, och en dålig Holly är alltid bättre än en dålig Rochester...

 

ska jag vara helt ärlig så har jag inte grejat så mkt med rochester, eftersom jag på mina bilar och båten har haft Holly...

 

enl. bilderna som du skickat så TROR jag att det öppna spjället är choken, och det andra är fullspjällsporten alltså när motorn ger allt öppnar den, men jag är osäker.

Min rekomendation till dig är att kontakta en firma som grejar med förgasare, framförallt när du har en Rochester, den har väldigt mkt lösa delar i sig och massa roliga fjädrar som hoppar allvärldensväg när du öppnar den.

jag kan ge dig några namn om du vill, men dom finns på västkusten..

 

//RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på Er,

Lyfter denna tråd igen då jag inte fått fatt på felet ännu. Jag har både testat med och utan choke. Var nere vid båten idag och tittade till den. Provade då att starta den. Nöter på starten en skort stund. Fortsätter 5 - 6 startförsök.. Sen bluddrar den igång och går hur bra som helst. Det verkar i mina ögon som om bensinen rinner tillbaka i tanken.

Vad händer normal när man pumpar med reglaget?. Matar förgasaren farm bensin då?. Kan det vara så att den funktionen inte fungerar eller att jag har en trasig backventil?

Funderar på att lämna in förgasaren i höst, vill inte pilla för mkt med den. Motorn går bra i övrigt.

Finns det en tomgångsskruv och vart sitter isf den?.

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har nästan samma problem, Jag har en 5,0 V8 -92 . Har alltid startat utan problem, men har nu blivit mer och mer svårstartad, nu går går den ej igång alls, har gnista, får bensin men den startar inte alls, kan mala och mala men det fungerar ej alls, Innan när jag fick igång maskinen efetr mycket malande när den var varm  så gick den igång direkt, inga  problem, Nu går det ej att få igång den alls.

Hoppas det finns något bra medel men det kanske är schoken eller kan det finnas någon kallstartregulator som bråkar.

 

MVH

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, ska se om jag kn hjälpa dig i rätt riktning. Först din fråga om det matas fram bensin när du pumpar med reglaget. Både ja och nej, det kommer inte fram någon bensin från tanken men du tömmer den bensin som finns i acc pumpen. Mängden är inte så stor men borde räcka för att start eller åtminstone tända till. Den sitter framtill på vänster sida av förgasaren och regleras via ett stag från plattan däe wiren till gasreglaget sitter.

Angående tomgångsskruv, alltså den som ska reglera tomgångsvarvtalet, i ditt fall cirka 650 RPM, sitter också i samma område lite längre ner. Den trycker på gasreglage plattan och är en vanlig skruv som sitter genom en fjäder som håller inställningen. Men sedan så finns det också två skruvar framtill på botten plattan som reglerar tomgångsblandningen. Skruva in dem helt men lite försiktigt så att sätet inte skadas, skruva sedan ut dem ett och ett halvt till två varv. Det är en bra grundinställning, sedan kan du justera den ytterligare.

Men till ditt problem så borde du kolla om det dras tjuvluft någonstans, antingen via förgasar fots packningen, via nötta spjäll axel hål, vacum slangar och liknande. Eller så är den helt enkelt i behov av rengöring. En koll du bör göra är att skruva ur ett par tändstift. Det är en mycket bra indikation på om den går fett eller magert. Fett är mörka, svarta stift och magert är ljusa. Och kanske är det dags att byta ändå.

Jag har också en Rochester q-jet som jag renoverade efter att ha köpt en sats hos Hansen racing. Jag blev förvånad över skillnaden en ren och renoverad förgasare ger mot hur den var innan. I våras hoppade den igång så att jg faktiskt blev skraj, jag skulle bara kolla om motorn gick runt innan jag drog fram den till spolplattan innan iläggning.

Ok, det blev en del men lycka till och låt oss veta hur det gick.        

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra inlägg.

Det mycket väl vara accpumpen som strular, hade själv samma problem med svår kallstart på min förra båt när packningen till accpumpen torkade sönder (tvingades köra startgas eller ge mycket gas samt nöta på starten just vid kallstarter). Dessutom svarar den då ej lika snabbt på gaspådrag, gör din det ? Pumpen har till uppgift att spruta in lite extra bränsle när man pumpar på gasreglaget/gasar snabbt med fetare blandning som följd.

Om du tar bort locket till förg precis som på dina bilder, och ber någon pumpa med gasen skall du kunna se någon eller några strålar med bensin nere i insuget om den fungerar ok (med chokespjället öppet).

Men en renoveringssats till förg kan vara att rekommendera i vilket fall, kostar ej så mkt och kan göra stor skillnad (ny accpump, munstycken, fjädrar, kulor, packningar osv) i samband med allmän rengöring av förg (ta bort oxideringar, ev vatten, smuts mm)

Om motorn skulle suga tjuvluft någonstans borde tomgången bli lite högre än den skall vara, är den det ? (misstänker du ett läckage kan du prova att spruta startgas där du tror det läcker, varvar motorn upp då så kommer ju gasen in = det läcker)

Men som sagt, kolla även stiften efter du provat att starta någon eller ett par ggr, är de blöta får de ju bensin iaf.

Jag förutsätter att tändningen står rätt inställd (brytarlöst antar jag?), stiften är bytta nyligen samt att bränslet är färskt...

Du kanske redan har fått ordning på motorn då sista inl. är från maj ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla båtintresserade, har ett liknande problem som dettta, men min är en vanlig Mercury 60 hk 2-takt -05, är med svårstartad men då oftast efter att den ståt still en stund, kan variera mellan 30- till två timmar, den startar lätt när den 'är kall, nå n som vet??

vet ju inte hur man plockar ner en förgasare på en sån här tyvärr, mer haj på bilar, mvh Jens J

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett ganska långskott men jag hade ett liknade problem på en Audi efter att jg bytt olja. Det var helt enkel att den drog tjyvluft på grund av att jag inte skruvat på oljepåfyllnads locket utan lite snett. Så att kolla efter tjyvluft kan var en idé. Kolla även choken så att den inte ligger på på varm motor.

Lycka till

Martin

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag inte kan båtmotorer så mycket utan mer bilmotorer så har jag inte en aning om hur jag ska plocka ner för att komma år choken, nån som vet??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, choken är ett extra spjäll som sitter i förgasaren, oftast på det bakre (sekundär) portparet på en fyrportare. Det kan opereras på tre sätt, elektriskt, manuellt, eller via en bimetall.

Ser likadant ut och fungerar på en bilmotor om det är en V-8 ed förgasare.

Elektriskt utmärker sig på att det sitter en rund plastdosa på (oftast) högra sidan med remskivorna pekande framåt i båten. Påminner lite om en hockepuck. I den går en sladd som genom det elektriska motståndet förlänger en fjäder som gör att spjället öppnar. Lyft på flamdämparen ovanpå förgasaren (gäller för alla tre). När motorn är kall ska det bakre spjället vara stängt för att feta till luft/bränsle blandningen. Om den inte är stängd så kan det vara den elektriska choken som är paj. Finns utbytes hos Hansen Marine.

Bimetallchoken fungerar likadant bara att den tar värmen från insuget. Sitter monterad i ett litet hus under högersidan på förgasaren och reglererar choken via ett litet länkage. Samma sak där, ska vara stängd när  motorn är kall. Finns även den hos bl.a. Hansen Marine.

Manuellt är oftast eftermonterat och regleras med en wire som går fram mot styrplatesen och dragreglage som öppnar eller stänger den manuellet, alltså när föraren vill. Troligtvis så finns det inte någon sådan utan tar med den för att vara komplett på vad som är möjligt.

Även där så är det stängd vid kall som gäller men då har du själv som har aktiverat den.   

Med andra lätt att avgöra om choken fungerar eftersom den ska vara stängd med kall motor genom att ta av flamdämparen/luftfilter och itta på bakre portarna.

Lycka till  



Senast ändrad av bigg_martin | 19 februari 2009 | 05:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jensa 28. du har primersystem på din motor  med andra ord inga chokespjäll,kolla att du får fram bränsle till primersolenoiden o att det kommer ut bränsle ur den vid primning,du vet väl hur handhavandet är vid primning ,varje gång du trycker in tändningsnyckeln så sprutar det in en smal bränslestråle in i motorn .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på Er,

 

Tack för alla svar. Jag kan säga att jag lagt det lite på is nu under vintern. Funderar starkt på att plocka bort förgasaren och låta någon titta på den. Alt byta ut den mot en ny/renoverad Holly. När motorn går så svarar den snabbt på gas och bluddrar inte. En sak jag lagt märke till är att motorn har högre tomgångsvarv när den är varm och har gått ett tagkall (ca 650vpm (vark ca 750-800vpm)). Bränsleförbrukningen är hög, runt 1,8L - 2,0L/nm vid march 3400-3600vpm (Max 4600).

Vid komptest hade jag mellan 10,5 till 11 någonting vilket jag hört ska vara godkännt.

Känner på något sätt att allt det här med förhöjd tomgång / start problem och bränsleförbrukning tyder på förslitningar. Har inga papper på att förgasaren skulle vara servad vid något tillfälle tidigare. Om så är fallet är allt från -76.

Fick hjälp av en mekaniker att kolla tändningen och den stog bra förra sommaren. (Det är en mekanisk brytare)

Vad jag kan se på stiften så ser de, på de flesta ganska mörka och blöta ut.

Mvh Micke



Senast ändrad av Micke9000 | 19 februari 2009 | 12:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack wanmar, kan du beskriva var just den sitter nånstans, för det är väl inte bara primern du menar??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

står du bakom motorn så sitter den på vänstersida på mitten ca ,det går 2st smala slangar till den  den ena slangen går till förgasaren o primersolenoiden sedan går det en från solenoiden till framkanten på motorblocket,2st el kablar går till primersolenoiden gul/svart o svart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När min betedde sig så så berodde det på att den av någon anledning surade ner sig. Full gas och sedan starta så hoppade den igång direkt. Testa det. Mitt fel försvann av sig själv senare.

Ett annat tips är att köpa RedLine till bensin motorer och slå i tanken. Det gör rent förgasaren nästan som trolleri. Bensinen idag innehåller så mycket konstigt så att ha i detta i tanken på våren har nästan blivit ett måste pga avlagringarna som sätter sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

din förgasare står och flödar garanterat.. d är bara att skruva ner och rengöra, sen är problemet väck.. lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...