Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
fredricg

Montage av 40HK Mercury på en Ryds Tumlare -74

Rekommendera Poster

Hej,

Jag undrar i vilken höjd jag skall montera och hur jag skall montera min Mercury 40HK, 92 som jag köpt idag.. Motorn har ett avstånd på 7CM mellan tvingarna och motorn var bultat på den båt jag köpt.. Vad skall jag göra? Skall jag köpa något trä för att bygga? Hur får man hålen täta? Längden är 40CM från topp till bott på fästet.. Båten är något liknande eller lägre? Bygger man upp akterspegeln då?

Som ni hör, så är jag en komplett båtidiot, men alla tips är välkomna.. Samt även vad man skall ha för damask till styrreglaget (T-flex?) några som har bra tips på hur man kan disponera en Ryds Tumlare?

Fredric

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Motorn skall sitta så att kavitationsplattan (fenan över propellern), ligger i höjd med kölens förlängning.

Det är rekommenderat att den får ligga max 25 mm under kölen.

De gamla hålet sätter du igen med polyesterspackel (om träet i spegeln är fuktfritt), jag valde dock att limma igen hålen med rundstav jag format till av ek.

Jag använde vattenfast pu- lim, då jag limmade dem.

Jag monterade en ny Mercury 30 hk på min Tumlare, och åkte på att göra en ny akterspegels -plåt, då de nedre bulthålen kom utanför den gamla plåten.

Detta blir betydligt bättre än att bara plugga och täta de gamla hålen.

Ryds säljer nya förlängda plåtar, tror de tar ca: 400 kr för dem.

Jag knäckte dock min själv.

Det är en baggis att byta den!

Damasken till styrningen går inte att få tag på... - men en växelspaksdamask från biltillbehörsfirman verkar passa, om man gör en fästplåt i aluminium åt den!

Annars: gör en ram av aluminium och ta en gummilapp med samma mått, och gör ett kryss där styrstaget går ut!

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte också byta styrvajerdammask, går den inte att få tag på mer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Antar att du har den rektangulära damasken.

Den går ju inte att beställa från Ryds längre...

Fick dock ett tips av dem att ringa runt till Watski butikerna, de kunde kanske ha någon liggande...

Originalaren är tydligen en växelspaksdamask från någon lastbilsmodell!

De universal- växelspaksdamasker som tex. Mekonomen, mfl. säljer är inte helt fel om man gör en fästplatta till dem!

Har du inte original styrningen med akterspegels fäste, och därmed stort utslag på röret vid tiltning av motorn, kan du alltid använda en standard 140 mm rund damask och göra en större platta av 3mm aluminium som täcker hålet i båten, som du sedan fäster damasken i!

//Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...