Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
datpsu

Vilket fabrikat är att rekommendera!

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är lite nyfiken på att eventuellt konvertera till seglaresmiley-wink.gif\(förlåt mina synder).

Jag funderar i så fall på en i ca 37 fot längden. Orust bygge är bara att glömma. För dyra. Vill ha en båt som är max 7 år gammal. Pris mellan 700-1,5milj.

Om man tittar på märken som Bavaria, Hanse, jeanneau, Beneteau m.m.

Finns det någon av dessa som sticker ut positivt? Specifik model som är att föredra?

Krav är att jag kan segla den själv.

Kommer inte att kappsegla. Ska användas som familjebåt.

Ägare! Kommentera med era erfarenheter!

/Patric

Senast ändrad av datpsu | 02 augusti 2007 | 19:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bavaria 37an har(om jag inte mins fel) som original storskotet på rufftaket, vilket gör att man inte når den från rorsmansplats. detta kan vara lite besvärligt om man ska segla själv. Går dock ganska lätt att modefiera

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker du ska ta en kritisk granskning av dessa tillverkares nya båtar på en mässa och se vilka du gillar. Sedan, ett tips bara i all välmening - 37 fot är en stooor båt och kanske inte en höjdare som nybörjarbåt om man inte har seglat förut. Tänk också på att stora båtar = stora problem och kostnader, mindre båtar... ja, du förstår...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min tanke är att få så stor boyta som möjligt. Under förutsättning att jag kan segla båten själv på ett hyfsat enkelt sätt. Boytan är ju inte fel på semestern. Vi är en familj på 4. Men ofta vill kompisar med.

/Patric

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du kan tänka dig gå ner i storlek så kanske du få tag i en HR 34. den uppfyller nog dina önskningar om ensamsegling boyta mm. Enda problemet är nog priset. HR 34 är underbara lättseglade båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi brukar vara fem i min Vagabond 31 och då är den ju smal i aktern. Helt rätt storlek för ensamsegling eller för två. Hade jag haft fett med stålar hade jag ev köpt en HR 34 eller en Najad i samma storlek. Även om jag hade råd med större, besvärligt i hamn, dyrare med större segel osv. Pengarna som blir över kan man lägga på annat vräk, hotell, flygresor, bilar mm.

Ang märken skulle jag helt välja bort Bavaria. Det är ju ett faktum att det är hur mycket fel som helst på dem, kolla Bavarias egen frågespalt här i Sverige. Ang Hanse och de franska båtarna har jag aldrig läst ett enda dugg att det skulle vara några fel på dem. Elan tycker jag gör skitsnygga båtar.

http://www.knapemarin.se/boatlist.asp?BoatId=4

Har du tittat på Delphia? Jag har för mig att de är väldigt starkt byggda i kölinfästning osv. Inte så mycket dyrare än Bavaria.

http://www.delphiayachts.se/delphia/delphia37.html

Ang boyta, så tror jag att man nog tänker så innan man skaffar segelbåt, efter några år är det andra saker man prioriterar. Segelegenskaper och tex ett pentry som går att använda även till sjöss.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill du ha stooort inombords kanske en amerikansk Hunter din drömbåt? Den är nog svårslagen i hamn. Seglar dock inte så snabbt som de andra, men alla båtar är ju kompromisser. Här du en beg, slå till direkt, sen har du svängrum för groggarmen. Har du möjlighet så köp absolut en segelbåt. Man lever ju för fan bara en gång. En motorbåt är också fint, men en segelbåt, ja den liksom bär man med sig i hjärtat vad man än gör.

http://www.knapemarin.se/boatlist_images.asp?BoatID=2465&BoatType=Hunter 36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att hänvisa till bavariaklubbens diskussionsforum och påstå att

det är ju ett faktum att det är hur mycket fel som helst på dem är

onyanserat och felaktigt.Hanseklubben har förvisso ett forum på sin hemsida där viss kritik framkommer men var på nätet kan man läsa

om alla andra fabrikats fel och brister,kommenterat av ägarna?

jag har seglat min Bavaria i 2 säsonger ca 1100 M och har inte haft

flera problem än mina seglarvänner som har valt att köpa dyrare båtar

bl a Hanse 341 samt Sun Fast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Delphia är fina båtar, har dock bara sett relativt nya seglare. Vill du chansa så bygg/skräddarsy ett köp i Baltikum./JH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bör du svara på själv, vill du lägga 1,3 på en båt som är 12 år gammal med risken för mer underhåll och reparationer eller köpa tex en ny av ett billigare märke med garantier?

En HR är ju alltid en HR men är den värd pengarna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för länkarna!

Håller med. Elan är verkligen fin. Kanon fint med den ljusa inredningen.Frågan är om man vågar släppa in ungarna i den:).

Ja, det kanske är dumt att köpa för stort. Blir bara så sugen på gott om utrymme.

/Patric

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj! Det skulle jag aldrig våga mig på. Är på tok för oerfaren när det gäller segelbåtar.

/Patric

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt svar är nog NEJ! Vill ju som dom flesta ha ett så problem fritt båt liv som möjligt. Därför lutar det mer mot en nyare båt(2-5 år).

Båt mässan i Wasa hamnen är väl i slutet av augusti. Måste gå dit och titta och se om jag får klarhet i vad som passar mig.

Inser att min Aquador 23 HT är i minsta laget för våra behov.

/Patric

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag vet att Dehler tidigare hade en båtmodell som hette CWS -central Winch system som var gjord för att rorsman skulle kunna klara att segla båten själv.

Vet inte exakt hur gamla dessa båtar är idag men de fanns från 33 fot & uppåt iallafall.

De kanske har ngt liknade idag.

Dehlerbåtarna seglar jättebra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla båtar går att segla själv...

Tittar på serieproducerade båtar skulle jag titta på First-båtarna.

Jag har seglat och kappseglat First 33.7 och 36.7 och det ger ett bra intryck. Kolla även på 31.7 och kanske 34.7 :-)

Skall man kolla på Nordiska båtar tycker jag X-båt, Diva, Arcona och Linjett görbra och välseglande båtar.

Tänk på hur du vill segla, i vilka förhållanden och med vem.

Jag tycket tex att en bekväm kappseglare funkar bäst även på semestern om du vill kryssa tex. En båt som är bra kappseglare seglar bättre och är lättare att trimma helt enkelt.

Vill du bara segla med vinden skall du titta på komforten i första hand

Tänk på att en stor båt att jobbig att hantera i hamn. Är ni 4-5 pers duger en 31-34 fotare gott. Är ni fler kanske man skall gå upp till 35-38 fot. Vi låg tex vid Dalarö Hotellbrygga där en Oceanis 40 begärde sjöassistans för att komma ut från en brygga i hård sidvind...

Det är stor skillnad på 3-4 ton mot 5-6 ton eller i värsta fall 7-8 ton

Lycka till / Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Delphia Yachts visar 29:a, 33:an och 37:an på Stockholms flytande båtmässa. De är definitivt värda en titt.

/j

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...