matho6 0 Postad 2 Augusti , 2007 HejJag har köpt en styrpulpetbåt med motor av en kamrat och råkat ut för ett problem som varken han, jag eller reparatören lyckats lösa.Motorn (Yamaha 30 DEO, lång rigg) satt tidigare på en annan båt och har i samband med köpet flyttats över till den nya båten (örnvik 481R).Det som händer är att motorn blir varm efter något hundra meter. Jag har kollat och det är värmesensern som reagerar. Impellern är bytt. Det sprutar ordentligt ur kylningröret närn man står still och ännu mer om man gasar på och står still. Men så snart båten går upp i planing så slutar kylningen att fungera ordentligt och det småskvätter bara ur kylröret. Och strax därefter utlöser alltså värmesensorn.Kan det vara så illa att den här motorn helt enkelt inte passar till den här båten? Tacksam för tipsMats Senast ändrad av matho6 | 02 augusti 2007 | 19:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 2 Augusti , 2007 Det var en kraftfull fråga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matho6 0 Postad 2 Augusti , 2007 Ok, jag hade tydligen lyckats skicka ett tomt dokument. Men nu när jag fyllt i min fråga så hoppas jag på ett kraftfullt svar.Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 2 Augusti , 2007 Här kommer ett kraftfullt svar; Kolla efter sprickor i impellerhuset. Om det är en spricka i impellerhuset så kan det fungera utmärkt vid låga varv, men när motorn varvar upp så vidgas sprickan p g a det ökade trycket och kylvattnet åker ut den vägen istället för att gå upp i motorn. Hälsningar Karl-Alfred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matho6 0 Postad 2 Augusti , 2007 Tack för svar. Jag har ju testat att varva upp motorn utan någon växel i och då ökar ju bara trycket i kylstrålen. Talar inte det emot att det skulle vara impellerrelaterat? Hälsn Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 2 Augusti , 2007 Jo - det gör det onekligen... jag skulle dock ändå kolla impellerhuset. Normalt sitter ju kylvattenintaget under propellern, så att motorn skulle vara för högt monterad (och hamna i turbulent vatten när båten planar) låter långsökt. Kanske är problemet skräp i kylkanalerna? Sök på forumet och andra håll om hur man bär sig åt för att spola rent kylsystemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
7anne 0 Postad 2 Augusti , 2007 Knepigt broblem du har, men är nog inne på föregåendes förslag. Då du ligger still är riggen vattenfylld och ev, spricka/läckage under vattenlinjen får ett visst motttryck som kan räcka för för att få ett bra tryck. Vid planing töms riggen och det blir ett annat förhållande. Är läckan på impellerhusts sugsida så blir det en väsentlig skilnad, då det ju ligger i vatten vid stillaliggande... Kan inte komma på ngt, bättre... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matho6 0 Postad 3 Augusti , 2007 Tack för svar. Har varit ner och kollat på riggen och det går inte att se några sprickor på utsidan av riggen i alla fall. Jag prövade att tejpa TESA-band runt hela riggen i skarven mellan den över och nedre delen om det skulle kunna läcka där men det blev tyvärr samma resultat. Kylkanalerna spolades med sötvatten innan jag köpte motorn.Fler tips?Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 3 Augusti , 2007 Kolla så ni inte monterat gälarna på kylvattenintaget bakvänt. Om det är så innebär det ju att motorn inte får vatten när du drar på, ju fortare det går destå mindre vatten får den. Skulle även kunna vara rester av en förstörd impeller som åker omkring i kylsystemet och täpper till. Vad är det för årsmodell på din Yamaha 30 hk? /Bo Senast ändrad av bossee | 03 augusti 2007 | 21:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 3 Augusti , 2007 Den här lilla plastbiten (gälarna) menar jag. Platta för kylvattenintaget, kallas Water inlet cover på engelska. Tog en skärmdump på en Yamaha 30 hk 2001:a bara så du förstår vad jag menar. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mussli 0 Postad 3 Augusti , 2007 Hej Har läst föregående inlägg men det är exakt som på polarens båt..Den va för högt monterad. Han sänkte den 10mm och det hjälpte. Men visst har du otur så kan det ju va nån spricka någonstans.. Hoppas att det löser sej och uppdatera tråden..Är nyfiken:-) /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 6 Augusti , 2007 Hej igen... att du har kollat drevet efter sprickor är ju gott och väl, men jag tror att du har en spricka i impellerhuset eller problem med röret från impellerhuset. För att kolla det så måste du ta loss underhuset på drevet. Återkom gärna med mer info om hur det går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matho6 0 Postad 14 December , 2007 Vill bara berätta att problemet slutligen löstes genom ett byte av impellerhuset.HälsnMats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser