Rallisaari 0 Postad 2 Augusti , 2007 Hej!Jag har en liten fråga om hur man ska få ut likström till lanternor samt till vanligt ciggutag från en Johnson 35 hk -82 (Model nr. J35BALCND). Det är ingen startmotor i den, vet inte om det funnits nån heller. Som sagt,jag skulle vilja få ut 12 volt så att jag kan ladda telefonen och dylikt. Hur går jag till väga? Jag har köpt en likriktare från Clas Ohlssons för 25 riksdaler, kan jag använda den måtro? Mvh Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
quarc 0 Postad 2 Augusti , 2007 Jag vet ingenting om Johnsson, men det är möjligt att det finns en spole för att ge lite ström under svänghjulet. I så fall är det växelspänning som du måste likrikta. Det du köpt ger dig likspänning. Sedan är ju frågan om hur stor späning du får ut om du kan koppla det direkt till batteriet eller inte. Ev behöver du en spänningsregulator (typ 15V) eller en batteriladdare emellan om du vill vara rädd om batteriet. Jag har gått i liknande planer, framförallt för länspump och ibland lanterna kanske. Eftersom effekten på en sådan spole är så väldigt liten, så kommer den inte att kunna hålla batteriet laddat i alla fall. Min plan var att skaffa två mindre batterier, kanske 12Ah. Varje gång jag åker till båten tar jag med mig ett färskt laddat batteri och sätter i. För att ladda även ett sådant litet battri med det jag får ut från motorn lär ta minst 10-12 timmars körning....kommer alltså inte att fungera. Biltema säljer billiga små blyackar i massor av storlekar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser