Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Wallerman

DelcoRemy generator

Rekommendera Poster


Hej!


Har problem med att min generator överladdar.Spänningen vid batterierna ligger på cirka 14,8 volt vid laddning.Jag har inte hittat något laddningsrelä till generatorn.Är det någon som vet om Delco Remy har inbyggt laddningsrelä,och om så är fallet,är det bara att köpa ny generator,eller kan man byta relät enkelt?


mvh Wallerman

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

min Delco Remy överladdade med 17,8 volt...

symbolerna på genertorn är 1 = D   2 = B   grova BAT kopplingen går till batteriet direkt och generatorn jordar genom fästbulten.

laddningsreläet är inbyggt.

jag tänkte sätta in en Biltema universal generator.

återkommer men mer info om bytet.smiley-smile.gif\

Anders

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Delco Remy är så nära Lucas som det går att komma, dvs SKIT, byt! mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Titta gärna på www.drevia.se på volvo Pentas generator, kostar visserligen mer än Biltemas men den har ett system som fungerar ypperligt om man har 2 batteribankar. Ser alltid till att förbrukarna får så mycket ström som möjligt. Tar man t.ex. en vanlig generator och har kanske 1 till 2 batterier så ökar spänningen ganska fort i batterierna och det tar en faslig tid innan man får ordentligt laddat. Titta på http://www.skyllermarks.se/content/information.html

där står mycket bra att veta artiklar.

Har monterat en Pentagenerator och har en 50watts solpanel. När vi har kört ett tag och kommer till en holme då har vi alltid rejält med ström.

Nu kan vi ligga i princip hur länge som helst bara man har lite sol då och då.

O vad kall ölen är hela tiden, kanon.smiley-cool.gif\ 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojdå,

och jag som har en Lucas Marine växelströmsgenerator som är 17 år gammal och fortfarande laddar helt ypperligt (trycker utan att knorra in 50A i min batteribank) smiley-surprised.gif\

 

Lucas, mannen som uppfann mörkret..visst stämmer det ofta på exempelvis gamla MG/Morris bilar, men inte alltid 8.gif\

 

Om laddningsreläet är kass (verkar det som) så skulle jag först kollat om det är av typen Biltema 63-601 (Opel 77—87 med Delco) och bytt det i så fall..kostar bara 45.- smiley-surprised.gif\

 

Sen..

aldrig att jag hade köpt en Penta 60A generator för 2414.- när en i stort sett motsvarande från Biltema kostar 699.-..men det är ju jag 9.gif\

 

 

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 10 september 2007 | 19:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppsan, han skrev: Sen..

aldrig att jag hade köpt en Penta 60A generator för 2414.- när en i stort sett motsvarande från Biltema kostar 699.-..men det är ju jag

Det är en faslig skillnad på en Biltema och en Pentagenerator, tycker i alla fall jag. Principiellt är dom lika i grunden men sen.......

har du en skiljediod då tappar du 0,7 volt med Biltema och inte med Penta, och det kan ju vara mycket......men man kan ju ha relä förstås, men det tvistar dom lärde om................

Sen så jobbar jag i bilbranschen och så mycket elprylar som jag har sett som kommer från biltema som är så undermåliga så det är en skam. Kunder kommer med bilar på bärgare med nya delar från biltema med total kortslutning, oj oj. När vi monterat orginal så funkar det hur bra som helst. smiley-laughing.gif\ Att alltid leva efter billighetsprincipen är nog inte så bra.

Har förresten plockat sönder ett batteri från biltema 3.gif\

man ska helst ha ett sånt i en kartong med bommull och kardanupphängt för att det ska hålla en längre tid, för oj vad dåligt dom är ihopplockade innuti.

Men ursäkta jag är kanske petig......

Men om man får fel på Biltemageneratorn i skärgården vart åker man då, finns väl inte Biltema på nån ö? Chansen är nog större att hitta en Penta service bland kobbarna 21.gif\

Men har man råd med en båt för flera hundra tusen då har man kanske råd med en bättre generator.

Ps. Haha jag handlar också på Biltema, ibland, fast noga utvalda saker....smiley-laughing.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

apropå biltema generator så är jag nästan helt säker att det är en renoverad bosch från början, då bosch är väldigt kinkiga med ©, så skulle det vara en nytillverkad generator så skulle den inte kunna vara kompatibel med bosch då bosch garanterat har patent på något unikt på sina generatorer, skulle tro att deras laddningsregulator/kolhållare är patenterat då det endast (som jag har sett) är just bosch som har den finurliga lösningen på kolbyte också får man ny spänningsregulator på köpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Hur högt skall spänningen ligga då, trodde det var normalt med 13.5-15 V vid full laddström ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Dykarn - en laddspänning på 14,8 volt låter utmärkt. Behöver du verkligen greja med detta?

Om laddspänningen sjunker under 14 volt så sjunker laddströmmen till batterierna markant, med betydligt sämre laddning som konsekvens. Laddspänningen ska (enligt de flesta laddningsregulatorer) vara 14,4 volt.

 

 

 

Senast ändrad av Patrik_ | 28 september 2007 | 09:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag tror inte det ställer till något problem. För att toppa batterierna ordentligt kan det vara bra att köra lite överspänning några timmar.
 
Jag har en laddare som ger 14,7V och hade den på ett par dygn. Då jag kollade batterivattennivån så var den helt OK.
 
Om du inte kör motorn veckor i sträck så är det nog inga problem.
 
Kolla vattennivå och temperatur på batterierna. Behöver du fylla på oftare än ett par ggr på säsongen kan du försöka få ner spänningen.


 
Lättare att förstöra batterier genom att inte ladda i tid än att överladda.
 
Ett laddat batteri slutar nästan att ta ström även om man puttar i 14,8V.  
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...