Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Malmo_Yamaha

Behöver råd...........................

Rekommendera Poster

Hejsan Alla...

Har en äldre plast eller glasfiberbåt och undrar om man kan på ngt sätt föstärka båtten på den, menar den delen som är under vattenytan, min tanke var att slipa den fr utsidan ner till plast/glasfiber och sen pensla på några omgångar med polyester innan grundfärg och bttenfärg, kan man göra så....Eller har Ni några andra förslag... STORT tack till alla som har ideer och förslag om detta.... MVH 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har förstärkt en gammal plastbåt en gång i tiden genom att plasta fast nya förstärkningar på insidan, samt lägga på ett lager väv till i botten. Jag ser inte att det skulle vara några större problem att göra samma sak från utsidan mer än att du kommer att få slita för att få fin finish på det. Slipa ordentligt damsug bort damm, ev tvätta med aceton så kommer det nog att fästa ordentligt. Men räkna inte med en perfekt slät undersida. Men många träbåtsägare som plastar skrovet har ju samma problem. Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte på det att det kommer att bli helvete med att få en slät och fin yta och undrar om man kan effter slipning av polyester lägga på tex tunt med glasfibespackel på de värsta ojämnheter?? Undrar även om polyester har god vidhäftnings förmågan så att det inte losnar som en stor kaka under båten....??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick aldrig några problem med att det släppte i alla fall så vidhäftningen är nog tillräckligt bra. Se bara till att du får det vattentätt med topcoat eller tjärepoxy. Spackla måste du säkert göra, var bara försiktig med expoxi, eftersom polyerster inte fäster på epoxi om du skulle vilja förstärka mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt den bok jag läst om lagning av plast så fäster polyester dåligt på gammal polyester. Epoxi ska vara bättre, fast mer allergiframkallande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okey... Tack för alla svar och tips men vart kan man köpa epoxi... polyester vet jag vart jag kan köpa..... finns det epoxi i stora förpackningar typ 10kg som polyester???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borde finnas på samma ställen som Polyester. Hjertmans har båda t ex.

/A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det skulle vara problem att få ny polyester att fastna på gammal poyester är rent nonsens.

I dom fall eventuella lagninga låssnat beror det antingen på handahavandefel eller att den gamla polyestern har utsatts för oljeinträngning eller att temperatur och fuktighet har varit fel under tiden plasten härdat.

Jag vet fall där man efter 20 - 30år har sonika kapat båten i två delar för att sedan förlänga den på olika sätt utan att några problem uppstått. Nog är epoxi en bra produkt men även med denna kan problem uppstå vid ett felaktigt användande.

Tort, rent och väl tilltagna utslip är vad som krävs. För att få en total vidhäftning skall det nya laminatet fästa mot ren kompakt glasfiberyta utan vita fält beroende av fukt eller delaminering.

När man behandlar en äldre båt mot böldpest t.ex så blästrar man eller fräser bort dåligt laminat.

Tvättar noga med sötvatten och låter sedan båten torka en lång tid innan applicering av epoxi.

Detta för att ny blåsbildning inte skall uppkomma.

Man mäter då fuktigheten innan aplicering.

Samma bör gälla med polyester vid användande utvändigt på skrovet.

Men vad man bör veta innan man gör ett sådan omfattande arbete är att det är inte riktigt bara att kleta på lite plast.

Det är en ganska besvärlig operation om man aldrig har gjort detta innan.

Ytan bör bestrykas en gång med polyester och invänta härdning. Limma sedan typ 2lager 450gr huggen matta och rulla ut luft och överflödsplasen noga med en aluminiumroller som är avsedd för detta.

Man kan hoppa över den första bestrykningen med resultatet att matterna ramlar ner och hamnar över en om man ligger under båten och plastar.

Men lycka till.smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kollat runt lite och tycker att epoxy är så jä..la dyr gemfört med polyester... Är det värt dessa pengar, polyester är typ 3ggr billigare än epoxi.... vad göra?? Är epoxi såååå mycket bättre att det är värt att satsa på den...??? det jag tänkte göra är att pensla den längst hela båtten under vattenlinijen, syfte är att förstärka befintlig plast.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ur ren hållfasthetsynpunkt så är naturligtvid epoxi starkare, men inte motiverat i ditt fall.

Dessuton så krävs det som jag beskrev tidigare armering i prudukten i form av glasfibermatta.

Epoxi bör man däremot i slutskedet använda som spärrskikt för vatteninträngning i form av färg då du som du beskriver det penslar på den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Såhär gjorde vi på våran slitna jaktbåt (Theri) :

Först tog vi reda på hur man ska blanda till polyesterplast osv,se upp med mängden härdare....Kan rekomendera att vara två pers för det kan lätt bli stressigt på slutet när plasten härdar.    

Vi vände uppåner på båten.

Slipade med en lamellslipskiva gemom färg och topcoat.

Blåste av slipdammet med tryckluft och tvättade sedan med aceton.

Tog en gammal morakniv och drog i platen för att få revor i skrovet.(Kanske inte behövs men det kändes bra i vidhäftnings syfte)

Sedan rev vi till glasfibermattor i lämplig storlek.Vi fick rådet att inte klippa mattorna för att undvika mer synliga kanter

Efter detta blandade vi till mindre mängder polyester och började plasta.

(baddade på plasten med ganska stora penslar och rullade med en metallroller för att få bort luft.)

Snåla inte med plast vid sista strykningen, för då blir ytan ojämn.

Sen strök vi på toppcoat.

Vi lade på totalt tre lager under två dygn och det har hållt under fyra säsonger av misshandel mot stenar, och det ser ut att hålla länge till...

Lycka till

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar till ALLA för råd och tips... Undrar även om jag måste lägga på glasfiberväv när jag ska lägga på polyester eller räcker det att man bara lägger polyester med ngra omgångar.... MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Du måste nog ha glasfibermatta annars kan det vara svårt att få det tjockt och starkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...