Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
lokatta

foldingpropfråga till en shipman 28

Rekommendera Poster


Vad för slags folding propeller (märke, stigning mm) rekomenderar ni till en yanmar försedd shipman 28?

 

Vad marschar/toppar era shipmans? Vad för propellrar använder ni?

 

Min övervarvar på grund av ett tidigare felbyte...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske måste vara mer precis vilken motor och vilket backslag du har. När jag köpte flöjlande prop till min GM3 framkom att det fanns backslag med tre olika utväxlingar till samma motor.

Leta fram exakt motor resp backslagsnr och snacka med någon proffsfirma som tex Centerline. Men om nuvarande propeller har tex 10 stigning och du har tillgång till en med 11 stigning kan du ju testa den. Att gå upp två tum i stigning ger en väldig skillnad i utväxling och de här små dieslarna tappar snart orken. Många har för hög stigning på propellrarna så de inte orkar varva ut upp till effektvarvet. Med för hög stigning kör man fortare slut på motorn och man spar knappast soppa på att åka 5 knop på lägre varv med för hög stigning.

Max marchvarvtal på min 3-cyl Yanmar är 3400 varv, trycker jag gasen i botten varvar den 3700 så jag har rätt stigning. Motorn ska gå lätt!

Hur fort går din båt på 3400 varv? Du kanske inte har fel propeller ändå?

 

Senast ändrad av Luffarn | 02 augusti 2007 | 09:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en yanmar yse8 från -74, båten finns antingen med min konfiguration eller med en faryman hydrauldriven historia. Förstår att det var lite knappt med info om man ska gå enligt läroböckerna. Båten är strikt original i motorn (förutom propellern). 

 

Har alltid tyckt att båten är hopplöst slö i motvind men efter rykten att vissa får upp sin shipman med rätt propeller och samma motor i 5,5 knop och ibland närmare 6 så börjar jag misstänka ugglor i mossen. Misstankarna fick ny fart då jag fick reda på att gamla ägaren bytt propeller till en provisorisk då den ordinarie tackat för sig, samt att båten varvar upp lite väl lätt. Har ingen varvmätare så visst jag har inga fakta att ge men det är vad jag fått för mig. I vindstilla går båten kanske 4,5 knop tills den börjar ryka. Går att pressa mera om man törs, men det måste närma sig 4000 varv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl båten i sjön så du inte ser några siffror på propellern? Du kanske kan sätta dit en lite större propeller? Då blir det lättare att manövrera i hamn, och att få stopp på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Shipman -78 och YSB 8 med original propeller. Kan komma upp till 5,8 knop enligt GPS men då är det på gränsen till svartrök. Tyvärr vet jag inte storleken på propellern. Brukar marscha runt 5 knop i stilla vatten, men om jag har motvind har det hänt att det blir 2 knop. Vänd dig till Svenska Shipmanförbundet eller kanske Capella som bör de veta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motvind är hopplöst med en svag motor som denna. Tack för tippset med förbundet, ska kolla med dem, capella verkar ha sommarstängt fortfarande ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...