Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
ivar1969

Köpa ny motor. Yamaha, Selva eller Tohatsu?

Rekommendera Poster

 

Står i gropen för att köpa en ny aktersnurra och nu söker jag kunnskaper från bättre vetande.

 

Jag vet inte vad jag skall välja, 2t u/inspr, 2t m/inspr eller 4t, det skiljer några kronor i pris och 4t är dyrare att serva men det kanske finns andra fördelar som jag inte vet om.

 

Sedan vill jag veta om det är så att en 40hp och en 50 hp med samma cc och vikt är den samma motoren med en strypning på 40 hp, och finns det kanske även 50hp och 60hp gjorda på samma block?

Är det då så att man kan ta bort denna spärr och komma åt dom gjömda pollarna? Jag har hört att t.om. förhandlarna ibland hjälper till med detta (Tohatsu 18hp blir 24hp, 9,9hp blir 15hp osv).

 

Kan det oxå vara så att jag skall ha is i magen och vänta till snön kommer eller går inte priset ner på hösten/vintern?

 

Detta behöver jag hjälp med och kanske mera sedan.

Om detta tema finns sedan innan så har jag missat det och ber om ursäkt.

Svara då istället för att tillrättavisa mig, jag har letat.

 

Senast ändrad av ivar1969 | 01 augusti 2007 | 23:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt svårt att råda till någon motor alls då du nte uppger vad för slags båt du har och hur du i huvudsak kommer att köra båten. Ska du köra mycket trolling, sportig körning med snabba accellerationer, ensam, många passagerare, full fart, ligga och glida lite strax ovanför trollingfart....lite mer kött på benen behövs eftersom alla motortyper har sina för och nackdelar. Trots att många inte vill inse att det faktiskt är så.

 

När det gäller prisbild så tror jag personligen inte på att priserna förändras till hösten om man ser det rent generellt. Vissa handlare kanske gör ett bättre pris på någon enskild motor, men det tror jag har mer att göra med exakt hur hans/hennes försäljningssituation ser ut fram till hösten/vintern. Har han/hon många i lager så är oddsen större att man kan pruta, men om det är en beställningsvara så spelar det ingen roll när på året du handlar. Om du ska vänta eller ej är alltså upp till dig, men låt mig säga så här: Det blir inte dyrare om du väntar till hösten men har du

så kanske det kan bli några kronor billigare. Det vet du inte för än hösten är kommen och du då ställer frågan.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Roddarn.

Motorn skall sitta på en gammal power GT (typ Joker skrov) m.a.o. en lekbåt. Fart och fläckt och vattenlekar blir det mest. Fn sitter det en Evinrude 75hp från 1981 på men alla hästana är nog inte hemma så jag tror att en 50hp blir effektiv nog.

Jag läste denna denna tråd om skillnaden mellan 2t o 4t och det hjälpte mig litt i mina beslut, vet dock inte tillräckligt mycket ennu.

 

Poengterar att jag gärna vill veta detta om spärrade hästar om du eller någon annan har info.

 

Senast ändrad av ivar1969 | 01 augusti 2007 | 23:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag dammsög blocket och liknande sidor för att hitta en prisvärd motor, och det slutade med att jag knallade in på lokala marinan http://www.hugesmarina.se och dom hade 10st 50hk Mercury 2t med förgasare för 40900:-, men det verkar som om de lyckats kränga rätt så många på bara två veckor. Men det fanns ju både större och mindre modeller för utförsäljning.

 

För de kronorna en insprutstvåtaktare kostar extra får du mycket soppa att leka för. Själv satsade jag på en tvåtaktare då det passar vattenlek och liknande. Att de sen luktar gott och mullrar härligt är ju bara ett plus :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det var ett företag som krängde slitternya Tohatsu 2-takt med förgasare billigt på blocket i våras. 29,900 kr för en 50 hk. Tror de gått upp några tusenlappar nu men det är hyfsat bra pris för nytt. Man får hoppas propeller följer med.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 02 augusti 2007 | 01:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det absolut ingen som vet något om spärrar på motorerna?

Jag funderar på att köpa en Tohatsu 50hp men eftersom 40hp är samma motor med mindre hp så måste det finnas ett sätt att få fram dom sista hästarna.

Någon som vet nåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tittat på tekniska data för de motorer du väljer emellan?

Tohatsus data hittar du på tohatsu.se.

Då ser du också mycket riktigt som du säger att tohatsus 40:a & 50:a tvåtaktare har samma slag och borr. Vad som skiljer dem KAN vara annan HW t ex förgasare. Kanske ytterligare ngt som har att göra med flödet av gaserna in i motorn. Jag har aldrig mekat nyare 2-taktare båtmotorer eller MC men jag har för mig att det finns ngn slags spjäll eller dyl som påverkar tillförseln av färskgaserna till förbränningsutrymmet.

Skulle det vara som jag säger kan det bli ganska dyrt att uppgradera en 40:a till en 50:a.

Personligen tror jag inte på en enkel spärr som skiljer 40:an från 50:an, men jag kan ju ha fel.

Vad gäller 60:an så har den annat slag och annat borr. Om du vill uppgradera en 50:a till en 60:a så blir det till att handla ny vevaxel, nya kolvar, ev nya vevstakar, borra cylinder block (om det finns gods att ta av), ev modifiera topplocket, etc, etc.

Som du förstår blir det avsevärt billigare och bättre att köpa en 60:a från början.

Som ngn skrev i en annan tråd så säljer Huges Marina Mercury 2-taktare till bra priser nu, kan vara ett alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade igen på tohatsus data och fann att 60:an & 70:an väger ca 100 kg samt att 40:an & 50:an väger ca 70kg. Det tyder på att det är helt olika motorblock. Glöm det där med att uppgradera en 50: till en 60:a.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tohatsus 9,9 hk är egentligen en styrpt 15 hk. Om man tar bort strypningen som bara är en metallbricka som man skruvar bort på 5 minuter, så får man alltså en 15 hk till priset av en 9,9 hk. Om det är den lösningen på deras 40 hk eller inte vet jag inte, men mitt råd är att du ringer till en Tohatsu-verkstad och frågar dem. Det finns en i bl.a. Hammarby i Stockholm som säkert vet. Minns inte vad firman heter med det borde inte vara alltför svårt att få fram den verkstaden. I annat fall finns det ju många fler som vet.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var precis vad jag menade, någon sorts bricka eller dyl.

Skall leta reda på en Tohatsu handlare idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...