Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Svahnen

Jagar skvallerstråle på Archimedes Penta 9 hk

Rekommendera Poster


Hej,
Jag skruvade isär min Archimedes Penta 9 hk för att inspektera impellern då jag inte såg någon skvallerstråle när jag startade den. När jag lossade motorn från riggen blev jag fundersam på hur det där med skvallerstrålen ska fungera, är ny på det här med utombordare. Så här kommer några frågor i sekvens som någon vänlig själ gärna får svara på:
Är det riktigt att det är här skvallerstrålen ska komma ut?
(Bilden är tagen så att propellern är vänd mot kameran)
Om det inte är det, var ska jag i så fall leta?

post-28254-1394235167,8811_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det fanns nån skvallerstråle på så gamla motorer, men följ slangarna insidan av huven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Anledningen till att jag blev fundersam är för att jag inte fattar hur vattnet ska ta sig från motorn till skvallerhålet. Jag hittar nämligen inget rör eller annan förbindelse mellan hålet för kylvattnets återflöde från motorn till riggen och skvallerstrålehålet. Är detta tänkt att fungera på något annat magiskt sätt eller saknar min motor någonting.
Dessutom var det ett litet rackarns hål ut i tomma intet från kylkanalen på motorsidan, såg det inte först men när jag provade att blåsa tryckluft i inflödet tll motorn kände jag att det kom en luftstråle på ett oväntat håll. Ingen bild på det just nu dock.


Sen var det lite fnas i övergången  mellan rigg och motor i kylvattenkanalen till motorn, ska det bort eller kan det vara nån tätningsdetalj (se bilden)?
Motorn fick jag med Segelbåten jag köpte i början av sommaren, så jag har aldrig sätt den i aktion, annat än när jag provkört den (enbart korta stunder eftersom jag inte såg nåt kylvatten och läst här att dessa motorer är värmekänsliga). Impellern såg för övrigt fin ut när jag fått isär allting.
Tacksam för alla typer av hjälp! 

post-28254-1394235168,0082_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte kontakta den säljare som du har köpt båten av eller har du redan frågat honom/henne? När det gäller impellern så är den värt att bytas för säkerhets skull även om den ser fin ut. Det kan du göra när/då du har föräkrat dig om att motorn är som den ska för övrigt.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack för det snabba svaret Henrik, men som sagt, det var det jag försökte göra men inte hittade någonting.
PS. Det lilla hålet ut i tomma intet jag nämnde i förra inlägget är alltså innanför motorkåpan så det kan ju inte gärna vara skvallerstrålen.

DS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roddarn,
Säljaren hade inte använt den motorn, den hade bara följt med från när han köpt båten, så han visste inte om den funkade och tyckte jag skulle köpa nåt nyare.
Men eftersom den startar så tänkte jag inte ge upp så lätt. Såg att det är andra här på forumet som har AP90 och AP140 så med lite hjälp från dem... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten så så här ser den ut när den inte är demonterad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Prova med att fråga Bengt Ahls Marin i Stockholm (kolla i Gula Sidorna). Han är mr Archimedes och bör kunna ge dig ett svar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skruvade lite i fasters VolvoPenta 6hk för några veckor sedan, den har mörkblå kåpa men i övrigt verkar den väldigt lik din snurra. På den kommer iaf skvallerstrålen från ett litet hål i kylmantelkåpan där den sticker ner under motorkåpan (svårt att förklara). Om jag ser på din bild där snurran sitter ihop så blir det alltså under kåpan ett par cm akterut från stoppknappen å elkablarna :) Detta innebär att du alltid får kallt vatten i skvallerröret då det i princip sitter före kylvattnet kommer till motorn (om jag förstått det hela rätt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde rimligen ha skvallerrör/stråle.

Och den har även termostat enl nedan. Kolla även den, i en kastrull (hängande i en ståltråd) på spisen så den öppnar vid ca 50 grader och är vidöppen vid ca 60 grader. Försiktigt bara med skruvarna, de har en tendens att ärga fast och så drar man av dem...

 

Tillverkningsår / Modell:

1975 – 1979 Volvo Penta 90 / Archimedes 9                        

Effektklass:

8 - 10 hk 4500/5500 rpm.

Motor:

2 cyl. 2 takt   

Cylindervolym:

140 cc

Tändsystem:

Svänghjulsmagnet med högeffektspolar. Eluttag 12V 60W

Kylsystem:

Vatten / Termostat

Propeller diam./stigning:

3 blad, 230 x 250 mm

Vikt:

23 kg, med elstart 27 kg

Tankvolym:

Separat tank 11 liter

Övrigt:

Akterspegelhöjd 380, 510 mm. Fram. Back. Frigång

Elstart och uttag för fjärreglage.

Rorkult med vridgas

 

Källa: http://www.nymansuppsala.se/hemsidan/marin-filer/bmarinmodeller.htm

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 02 augusti 2007 | 22:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sitter inte de lilla hålet på sidan av motorn`? kanske inte gör på alla men bör finnas på alla annars vart tar vattnet vägen.. kommer inte vattnet ut varmt? nu blev  ja orolig mitt vatten är varmt när de kommer ut

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

På svaren verkar det ju som om det pyttelilla hålet jag nämnde men inte trodde på kan vara det rätta. Ska rensa bort fnaset vid övergången och montera ihop allt så fort jag får tid och kolla ordentligt på fler än ett ställe den här gången.

 

Återkommer med vidare resultat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju länge sedan det skrevs något här, men nu har jag fått en fråga angående detta och problemet jag frågade efter i tråden är sedan länge löst, så det är väl läge att göra som jag lovade i sista inlägget, dvs berätta hur det gått.

När jag fick ihop allting och hade rensat ut rören och till slut fick igång motorn kom det en stråle i det mikroskopiska hål som finns i den del som kallas avgasröret, men även innehåller kylvattenkanalen mellan motor och rigg. Där sitter även termostaten, och denna del sitter ovanför växelreglaget.

Dock var det andra problem med min motor, kompressionen är nämligen dålig på undre cylindern. Så den står isärplockad på arbetsbänken för närvarande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...