Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Gäst

större motor än 70HK till Ryds 510GTS??

Rekommendera Poster

Gäst

Går lite i tankarna att öka motorstyrkan och undrar lite hur mkt akterspegeln på en ryds 510 gts tål. Tydligen är ju akterspegeln något förstärkt på 511 GTS. Synd att man inte tänkte på det när jag köpte båten.

Hade tänkt mig hitta en 80-90hk istället för den 70hk 2-takt yamaha (-01) som sitter på idag eftersom den känns lite klen när man åker fler än 2 pers i båten eller har lite packning. Drar wakeboard efter ibland också.

/Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

T ex 90 hk Yamaha (119 kg) borde den väl palla för.

Du skall ju inte sula runt på fullt skaft hela tiden ju.

510 GTS är väl godkänd för 75 hk i alla fall, t ex en Optimax 75 väger sina modiga 163 kg och det skall den ju klara.

Jag skulle personligen utan att blinka hänga på en Yamaha 90 hk 2-takt.

Kanske blir lite svår att försäkra hos vissa bolag men omöjligt tror jag inte det blir. Eller häng på en Optimax 75 hk istället så får du mer drag än din 70 hk Yamaha.

Eller kanske en 80 hk Yamaha 4-takt som väger 168 kg eller 90 hk Honda 4-takt (den nya med BLAST) som väger 163 kg?

Kanske en Tohatsu 90 TLDI eller Evinrude E-Tec 90? De väger runt 145 kg.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 01 augusti 2007 | 22:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Båten är från 2001 så den är bara typad för 70HK men det ska nog ordna sig med försäkringsbolag.

Hittat en beggad yamaha 90HK 2-t årsm 99. Dom ville ha 12000 i mellanskillnad vid inbyte av min 70HK -02 som körts 170 timmar.

Har lite svårt o veta om det är värt det men alltid tryggare att köpa av en handlare och få 6 mån garanti. Frågade om historik på motorn men det fanns tydligen ingen.

Är det värt att byta med 12k mellan? Nån som har åsikter?? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prisskillnaden mellan 70 hk och 90 hk var nog 10-15 tusen vid nyköp. Nu får du betala lika mkt men får en 3 år äldre motor! Om det är värt det vet jag inte, men för mig skulle det i allafall kännas lite jobbigt rent mentalt. Kanske kan löna sig att köpa motorn utan inbyte och sälja din privat?
/micke 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Ryds 510GT med E-tec 90 och det är inga problem varken för båten eller hos försäkringsbolaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är väl vad som händer när man får en skada på båten. Länsförsäkringar har t.ex följande aktsamhetskrav, om dom inte följs så får man mindre i ersättning vid skada:

-följa tillverkarens, leverantörens och installatörens anvisningar.

I ovanstående ingår säkert att följa tillverkarens rekommendationer på max motorstyrka.

Senast ändrad av Yadis | 09 augusti 2007 | 16:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Ok,det låter ju bra. Vilket försäkringsbolag har du och har du påtalat att du har för stor motorstyrka mot tillv rek? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har Svenska sjö. Jag uppgav vilken båtmodell samt vilken motor jag har och den enda följdfrågan jag fick var hur fort båten gick.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...