Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Westfjord26

Förtöjningsgnek

Rekommendera Poster

Hej,

lite knepig fråga men jag måste ställa den, Hur gör ni för att motverka gnekljud i mellan förtöjningstamp och halkip samt pollare?

Har ibland ett jävla liv i båten av ett gnek som fortplantar sig i hela skrovet och upplevs väldigt besvärande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

wd40 hjälper nästan mot allt gnäll

post-15930-1394235167,7738_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Diskmedel tycke jag är trevligare än WD-40 om det inte är en permanent förtöjning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Ta en gammal trasig skjorta och riv av en bit på sådär 20x20 cm och lägg det runt linan sedan är det tyst.
Jag har sådana lappar för att torka händerna på istället för dyrt papper, miljön ni vet, åsså fungerar det bättre att få bort olja och smuts när man mekart med motor å sånt än med papper. Så det finns alltid lite trasor ombord. 

Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uräkta frågan, men hur kan du få gnekljud mellan tamp o halkip o pollare ??? Har aldrig varit med om det eller hört någon som haft det. Men någon måste ju vara först... Kör du med billiga nylonrep så det är därför ? Är halkipen i plast ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man har tågvirke som inte är helt stumt så kommer det att röra sig och då kan det bli endel knarrande/gnällande.

Tror att det i förstahand gäller i kontakt med Aluminium.

Knap /halkip i rostfritt har nog lägre friktion och ger således inte något ljud ifrån sig.

Skulle jag tro!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det gnekar framförallt i halkiparna, tampen är silkepolyester och halkiparna är orginal vilket innebär att numera är dom gröna av ärg vilket innebär att jag måste svara mässing med lite krom kvar. Och med tanke på förslagen om VD-40 och diskmedel så är det nog flera som har haft problemet. Förresten, välkommen tillbaks från semestern Lamon!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack West !! Jag har oxå orginal halkip och dom är av mässing, men det har aldrig knirrat i dom... Har ändå tampar med lite poliester i... Har du några dämpare på som kan låta ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Följdfråga: Är det så att det är tanten som gnekar för du bara sover o hon vill annat ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte gneket från frugan som stökar2.gif\, hon får vad hon vill ha...

utan det är i halkiparna fortfarande, jag går ut imon och övernattar och kommer att prova med trasa i ena och såpvatten i andra halkipen och se vad som funkar bäst, sen blir det väl att byta halkiparna under vinteuppläggningen mot nya med blankt och friktionsfritt krom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mina är nere på mässingen o knekar inget... Kan du inte nita fast ankaret i bryggan istället för tamparna ? Ja testa du o skriv vad som funkade, kan vara bra att veta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Lamon,  menar du på fullt allvar att det har aldrig gnisslat-gnekat från dina förtöjningstampar?
Lyckliga du.Men jag tror du narras.
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är sant... Däremot kan jag höra om grannen har såna där jävla fjäderdämpare som gnissla som jag vet inte vad, eller att jag ligger jämte någon som inte har fenderskydd för då kan det gnissla lite tills jag duttat på lite Yes på dom... Men att jag har från min båt, NIX !!! Jag kanske är lyckligt lottad, vad vet jag... Halkiparna är i mässin o tamparna är nåt med lite polyester i och så har jag gummidämpare påträdda så jag vet inte ens var det skulle gneka eller gnissla...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Lyckans ost.
Ankarlinan då? lika där?
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför skulle ankarlinan låta ? Har aldrig hört nåt !!! Har ankarspel om det skulle vara orsaken till tystheten. Har lite svårt att förstå varför det ska låta om tampar, men det kanske det gör hos en del ! Hoppas det inte kommer till mig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag ligger ute med min båt brukar jag använda två långa förlinor, en ny o en riktigt gammal. Den gamla gnekar, den nya inte. Båda halkiparna är gamla o slitna. TIll ankarlina har jag rätt ny multiplaitlina, den är helt tyst.

Brukar ge den gamla en dusch med nån sån här torrspray, minns inte vad den heter, samma som man använder på blixtlås o i rännan på masten, i varje fall så blir det tyst (ett par dar) med den. Egentligen borde jag väl byta den gamla, men så länge den håller får den hänga med.

Så i varje fall i mitt fall beror det mer på linan än på halkiparna.

G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...