Ringhede 6 Postad 1 Augusti , 2007 Vad gör man åt att förhindra beväxning på drevet? Igår förökte jag rensa drevet från kilovis med musslor och massor med havstulpaner. Skrovet har klarat sig jättebra då jag har riktig färg nu i år men inte drevet. Båten ligger i och vill inte ta upp båten med kran bara för att rensa drev. Målat med Hempels drevfärg (svart på sprayburk, svindyr) Drev och propeller (rostfri ej målad) var totalt bevuxna. Den fina propellern som var noga polerad såg ut som den legat länge på havets botten. Vill helst inte måla proppelern då en rostfri ska vara blank. Vad gör ni andra åt sådant här? mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chrsam 0 Postad 1 Augusti , 2007 Jag har använt internationals prop o drevfärg på propeller och drev, funkar bra i stockholms skärgård Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 2 Augusti , 2007 Jag har båten på Västkusten och där växer det på mycket med musslor och havstulpaner. Tipps? mvh Roland Senast ändrad av Ringhede | 02 augusti 2007 | 06:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 2 Augusti , 2007 Det har ju som du vet varit mycket trådar om bottenfärg med eller utan koppar där du själv har haft en hel del mycket bra inlägg tycker jag, i samband med detta så har ju det här med cayennepeppar kommit upp, och det kanske vore någonting att prova! Speciellt från en person som har mycket kunskap om kopparns påverkan på miljön, skulle kunna bli bra och intressanta trådar till hösten när alla har plockat upp sina båtar och börjar fundera på vad dom skall använda för färg nästa säsong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 2 Augusti , 2007 Du kanske skulle införskaffa en sån där drevkåpa så blir det ingen beväxtning (sägs det). Skall se om jag kan hitta en bild hur den ser ut. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davahl 0 Postad 2 Augusti , 2007 Billigt och enkelt. Trä en sopsäck över drevet. De som sitter på ramlar av och inga nya tillkomer. Varsågod. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 8 Augusti , 2007 Roland, har du kommit fram till någonting? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seglaren10 0 Postad 3 Februari , 2008 Har samma problem med mitt drev/propeller. Båten låg still en del i somras i Hinsholmskilen (vid Göteborg) och oj vad det hade växt på drev och propeller när jag plockade upp den. Ändå var jag nere med svamp/borste/skrapa ett antal gånger under säsongen då det var badvänligt. Jag stod och skrapade/slipade drevet i många timmar innan jag la det på vinterförvaring. Så även jag skulle uppskatta tips på detta! Det som nämndes om soppsäck runt drevet, funkar det??? Någon som testat? Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser