Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
matza64

Mariner varvar inte upp

Rekommendera Poster


Då jag noterat att det verkar vara många rutinerade båtägare här på forumet tänkte jag se om någon av er har ngt tips för att lösa mitt motorproblem.

Motorn är en 2 cyl mariner -90, 30 hk, med elstart och separatoljesmörjning.

Idag skulle vi (familjen) ut på en liten båttur. Båten hade varit obrukad i ca 8 dgr. När jag kopplar in bensinslangen från trycktanken och pumpar med gummiblåsan märker jag att det droppar bensin från bensinslangngsanslutningen vid motorn. Trycker dit slangen (antog att den bara satt dåligt). När jag vrider på startnyckeln så är det dött. Batteriet är väl inte det bästa. Jag använder då istället snöret och motorn hoppar igång efter 4-5 ryck. Allt verkar OK. Men när vi börjar köra så tappar motorn varv efter ca 1/2 minut för att efter ytterligare 1/2 minut lägga av. Jag tänkte att det kanske kan vara ngt med soppaslangen och kopplar bort den för att ev visuellt upptäcka ngt. Jag hittar inget konstigt och trycker dit den noggrannt och pumpar. Återigen så börjar det droppa en massa bensin vid anslutningen till motorn, det pyser också vid varje pumptag. Motorn hoppar dock igång igen men det går endast att köra på låga varv även om man ger full gas. Bestämmer mig för att cancellera båtturen. Väl inne vid bryggan lyfter jag på kåpan och startar motorn. När jag gasar direkt med förgasarlänkaget under motorkåpan varvar motorn upp ordentligt (ingen växel i), verkar som bägge cylindrarna funkar. Men när jag kör båten (högre last) så orkar motorn inte varva upp. Vad kan det vara?

Batteriet är dåligt, kan detta ha ngn betydelse (tror inte det själv)?

Kan det vara ngt med bensinanslutningen? Eftersom jag inte har haft detta problem tidigare har jag inte heller reflekterat över vad som händer om man pumpar flera gånger med bensinslangens gummiblåsa. Men, jag tror inte att det skall pysa och droppa vid motorn. Om jag inte missminner mig skall blåsan endast bli stummare. En teori är att det är lite otätt vid bensinslangsanslutningen vid motorn. Om motorn varvas upp obelastad så går det inte åt så mycket soppa så den klarar alltså att varva upp. Däremot vid belastning så krävs mer energi, soppa, men tack vare otät anslutning så kommer lite luft också och motorn orkar inte. Vad säger ni? Alla tips och idéer mottages tacksamt.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som motorns snabbkoppling och eller tankens snabbkoppling på bensinslangens ände är kass.

Byt ena eller bägge beroende på vad du kommer fram till kan vara fel.

 

Ett sätt att testa om snabbkopplingen (nån av dem) är kass är att koppla förbi dem. Ta av snabbkopplingen på bensinslangen till tanken så du kan trä slangen direkt på inkommande rör på bensinfiltret eller direkt på bensinpumpen.

 

Se bilden hur man kan koppla (A eller B). Du får provköra i så fall utan motorkåpan på. 

Men innerdiametern på bensinslangen måste hålla tätt annars får du tjuvluft/bensinläcka.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 31 juli 2007 | 23:47

post-1495-1394235167,0962_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar Bossee.

Skall provamed att koppla slangen direkt på filtret.

Vad tror du om själva symptomen? Att motorn inte varvar upp vid belastning. Faktum är att den efter ett tag la av också. Dock orkade den som sagt med varva upp med neutralen i.

Kan detta tyda på taskig soppatillförsel? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att det fixar sig när du fått en tät förbindelse hela vägen med soppaslangen. Prova får du se. Läckande snabbkoppling måste du hur som helst åtgärda. Ta en sak i taget, de enklaste och mest uppenbara sakerna först, och billigaste. Och ändra en sak i taget, testa.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte och monterade nya anslutningar. Både den snabbkoppling som sitter i motorn samt den som sitter på slangen (mot motorn).

Men till min besvikelse så har inte det huvudsakliga problemet lösts. Det är numera i och försig inget läckage eller pysande ljud vid kopplingarna när man pumpar på blåsan. Däremot kvarstår problemet med att motorn inte varvar upp. Det går att köra ca 5 knop. Men när man ger på mer gas så lägger maskin av.

När neutralen är i går det dock att varva upp motorn utan problem. Motorn går också snällt på tomgång. Vad göra?

Kan tillägga att innan båten låg stilla ca 8dgr (på trailer) hade trailat den i ca 1,5 h med motorn i uppfällt läge, kan ngt skakat sönder? 

Misstänker fortfarande att det har med bränsletillförseln att göra.

Kan det vara soppapumpen, ngn som haft defekt soppapump, symptom?

Soppa filter?

Förgasare?

Ev ngn spricka i ngn bränsleslang under kåpan?

Ev ngt i tanken?

Har ni några nya uppslag?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta med en kompis som testar att pumpa på blåsan när du gasar iväg. Om motorn går bra då så är felet definitivt bränsletillförseln.

Vatten i bensinen/förgasaren kan vara en annan teori - kolla om du har ett vattenavskiljande bränslefilter och om det är vatten i det.

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för nya uppslag.

Måste dock fråga: Hur ser jag om jag har ett vattenavskiljande bränslefilter?

Ser de annorlunda ut än vanliga bränslefilter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är oftast en genomskinlig fast monterad kopp (så att man kan se ev vatten) som finns i massor av olika utföranden. Poängen är att motorn suger i överkant av koppen och att ev vatten ska stanna i nederdelen utan att störa driften. Ett bränslefilter utan vattenavskiljare är som till en moped - dvs en liten klump som sitter på slangen.

 

Om du inte har vattenavskiljare - töm förgasaren (vid bottenpluggen som oftast finns på förgasaren) och titta efter vatten, samt prova med fräsch bensins och k-sprit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

 

Gissar att du inte har s k bensin-/vattenavskiljande filter. Trots allt ganska ovanligt på mindre utombordare om man har en vanlig extern bärbar tank.

 

Du får helt enkelt kolla hela kedjan för bränsletillförseln först så du vet att det är OK:

1. Tanken inkl i tanken, även luftskruven. Färsk bensin.

2. Slangen från bensintanken inkl ev snabbkoppling vid tanken (de vid motorn är ju nya så de kan det ju inte vara som spökar längre). Bensinblåsan hel och pilen på blåsan i flödesrikningen. I bensinblåsan finns en backventil. Byt bensinblåsa om du tror den är dålig.

3. Nu är du framme vid motorn:

a) Alla slangar och klämmor hela och tätt?

B) Det vanliga bensinfiltret rengjort?

c) Bensinpumpen: där inne finns gummimembran (se bilden jag posta i tidigare inlägg, nr 2 och 12). Det finns att köpa gummimembran och är väl inga större svårigheter att byta.

d) Nästa blir förgasaren:

* Gjort ren? Använd CRC förgasarrengöring. Du kan prova att göra rent utan att ta isär förgasaren först. Steg 2 kan bli en mer grundlig rengöring med renblåsning med tryckluft.

CRC förgasarrengöring:

Klicka här ...

Hur du använder den:

Klicka här ...

* Ställ tomgången med växeln ilagd. Varvtalet skall vara 700-800 varv/min.

* Rätt inställd luftskruv? (kallas Idle mixture på engelska). Skruva in skruven (försiktigt sista biten så nålen inte blir trubbig), skruva ut 1 1/2 varv som är fabriksinställningen. Prova. Om den går snålt (accelererar trögt, den tvekar) så skruva ut 1/8 varv i taget, prova justera osv till den går bra. Se bilden var luftskruven är.

 

Du kanske inte behöver göra sakerna precis i den ording jag nämner ovan, t ex kan du prova att skruva på luftskruven direkt eftersom det är en enkel åtgärd.

 

Jag förutsätter att du har gnista på bägge stiften och använder korekt tändstift samt korrekt gap.

Biltema har en tändningsprovare (art nr 15-142) för 30 kr om du skulle vilja prova hur gnistan är.

Ladda batterit så det är fulladdat. Kolla även med syraprovare i varje cell att dessa är OK (du verkade ju ha problem med batteriet skrev du). 

 

Nästa steg, om ovantåande inte löser problemet, vore att börja kolla på det elektriska (tändningen osv). Men det är lite krångligare att felsöka.

 

 

Ang bränslepumpen du undrar över, här är lite uppgifter du kan gå på:

 

PROBLEM: LACK OF FUEL PUMP PRESSURE

Possible Cause

Corrective Action

 

1. Anti-siphon valve.

Refer to “Checking for Restricted Fuel Flow Caused by Anti-siphon Valves”preceding.

 

2. Air in fuel line.

“Air Bubbles in Fuel Line,”preceding.

 

3. Dirty or clogged fuel filter.

Clean or replace filter.

 

4. Dirty or clogged fuel pickup in fuel tank.

Clean or replace pickup.

 

5. Worn out fuel pump diaphragm.

Rebuild pump.

 

6. Defective check valves in fuel pump.

Rebuild pump.

 

7. Broken check valve retainer.

Rebuild pump.

 

8. Pulse hole plugged.

Remove pump and clean out hole.

 

9. Hole in pulse hose.

Replace pulse hose.

 

10. Loose pulse hose.

Tighten connection.

 

11. Boost diaphragmgasket distorted or out of place.

Check seal between mating surfaces where “rib”divides pulse chamber. Gasket must align with rib. Align or replace gasket as necessary.

 

Fuel Pump Pressure:

At 5000 RPM 4.0 - 7.0 PSI

At 750 RPM 2.5 - 4.0 PSI

-----------

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 03 augusti 2007 | 12:34

post-1495-1394235169,6473_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränslesystemets delar ser väl ut nåt sånt här på din motor, se bilden.

 

/Bo

post-1495-1394235169,7174_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu rockar det igen!

Funderade under gårdagen på vad det kunde vara för fel. Pratade dessutom med en del branschfolk varav vissa målade upp rena skräckscenariorna. T ex dåliga packboxar mellan vevaxel och vevhus som resulterade i sänkt komp vilket skulle ge symptomen min motor visat. Det verkar dock som de flesta varit inne på rätt spår med bränsleförsörjningen. Hursomhelst rev jag ner förgasaren idag (tänkte att jag kan börja med nåt som inte kostar mer än lite tid och möda) och tog ur alla ventiler och munstycken och blåste rent med tryckluft. I botten på flottörhuset samt i kanalen därifrån fanns det en del skit. Ett sandliknande pulver som täppte till på ngt sätt. När jag efter ihopmontering testkörde så funkade motorn bra igen. Skönt att det inte var ngt allvarligare.

Bra info förresten Bossee ang luftskruvens grundinställning (jag räknade varven på denna skruv samt andra och gjorde anteckningar när jag tog isär förgasaren då jag antog att inställningarna varit OK).

En annan sak som slog mig var att man kanske skall köra slut på soppan i förgasaren om man vet att motorn skall stå obrukad en längre stund, över vintern t ex. Gammal soppa i förgasare kan ju bli hartsliknande med tiden och sätta igen munstycken o dyl. Om man tömmer förgasaren alltid vid avstängning av motorn så kan ju ett annat problem uppstå. Att motorn inte får smörjning vid de första varven vid nästa start. Hur gör ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

du blir aldrig av med all soppa genom at köra den torr, lossa bottenpluggarna istället på flotörhusen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sista du gör på hösten, när du kör motorn på spolmuff, är köra motorn lite grann och sen spruta in konserveringsolja (finns på bensinmackar) i insuget/insugen på förgasaren/förgasarna tills den storknar. Ta bort soppaslangen strax innan du börjar spreja och låt den gå till den stannar medan du sprayar. Töm sen förgasaren på bensin med avtappningsskruven. Köp hem CRC förgasarrengöring till våren så du har det redo ifall förgasaren ändå skulle geggat igen över vinterförvaringen. CRC förgasarrengöring kan du använda utan att behöva plocka isär förgasaren om den inte beckat igen för mycket då du kanske måste göra som blev fallet för dig dvs ta isär och rengöra grundligt plus tryckluft.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...