pete655 0 Postad 31 Juli , 2007 Hej!Kollar på olika DC-båtar med inombordare, bl.a. av typen Mercruiser 3.0.Har sett att det finns olika fabrikat av drev; Alpha, Bravo, etc....Vilket drev är att föredra? Respektive undvika? För-/nackdelar? Tillgång till reservdelar, service, hållbarhet, osv...Era erfarenheter av detta?//Pete Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
van_duung 0 Postad 31 Juli , 2007 hej finns två stora tillverkare av drev och det är mercruiser dom har bland annat ahlpa one gen 1 & gen 2 och bravo, har inte haft några problem med att få tag i reservdelar till mit ahlpa one, rekomenderas starkt har fungerat bra för mig, bara ett tiltproblem. den andra tilverkaren är volvo penta, dom har gjort många drev så det beror på om du tittar på en ny eller äldre båt, finns ju 100-drev, 270-drev, 280-drev, 290 duprop/singelprop sx och dx(??) finns ju fler men är dom vanligaste, dom flesta reservdelar brukar gå att få tag i till ett vp drev, fsat kan vara lite svårt med 100-drev har jag hört eftersom dom är ganska gammla. finns okså några omc drev. har ingen erfarenhet av dom, men cobra dreven brukar krångla med växelmeknismen, har för mig att det var en växelvajer som oftast kronglade, ska ha en viss färg. anars så ska dom vara ganska slitstarka. Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 1 Augusti , 2007 Hej! När det gäller Mercruiserns drev Alpha och Bravo så är en viktig skillnad att Bravo har s k duo prop. Det innebär att drevet har dubbla motroterande propellrar som ger en ormningsfri gång på båten i låg fart. Bravo-dreven klarar högre motoreffekt (även Alpha-dreven klarar 350 hp tror jag...) och är mycket robusta. Fördelen är som sagt att båten inte ormar sig i låg fart p g a propellerrotationen, nackdelen är att Bravo-dreven är betydligt dyrare i inköp och inte minst vid reparation. T ex kostar en grundstötning mer p g a de dubbla propellrarna. När det gäller OMC Cobra så har jag hört att dom är mycket känsliga för felinställda eller defekta mikrobrytare (bryter tändningen ett kort ögonblick för att sänka motorvarvet vid växling). Om mikrobrytarna är dåliga eller felinställda så sliter det ut drevet på kort tid. Hälsningar Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bayliner2650 1 Postad 1 Augusti , 2007 Hallojsan...Har fått höra att man ska passa sej för Cobradreven då dom inte är tillräckligt starka för att orka med en stor båt med många hästkrafter.....Dom slits ut fort med rassel i drevet som följd innan dom rasar....Rätt eller fel??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pete655 0 Postad 5 Augusti , 2007 OK. Tack alla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser