Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
van_duung

tilt problem ahlpa one gen 1

Rekommendera Poster


hej!

har lite problem med mitt ahlpa one gen 1 drev.

när man har tiltar upp drevet fult så sjunker det tillbaks till nedfält läge, även om man tiltar det lite grana. har samma problem när jag backar fast tvärtom så åker drevet upp. har tittat oljenivån och den var bra.

har hört talas om nån sorts backventil som kan orsaka det problemet är jag på rätt väg i så fall vart sitter den? och hur lagar man den?

 

Ha det bra //Martin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

 

Tror att man ska kunna lufta trimcylindrarna om jag inte har helt fel, ingen aning hur man gör men....

Vet att farsan en gång hade samma problem som di och jag vet att han provade att lufta dem men det hjälpte inte då dem var kassa så han fick byta dem. Visserligen ett VP drev men ändå....

 

Hoppas det löser sig....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

 

Från en verkstadshandbok:

 

Drive Unit Will Not Stay In Full Up Position For Extended Periods

Cause

Remedy

---------

1. External leakage.

Check for cause and correct. Add oil to pump and bleed trim system.

 

2. Damaged o-ring on manual release valve (if so equipped) or valve not closed completely.

Replace valve and/or close completely.

 

3. Pump OUT/UP circuit leaking internally.

Test. Replace adaptor “2” or attempt to repair by replacing the following:

- Thermal relief valve “4”

- Pilot check valve or seals “9”

 

4. Trim cylinder(s) leaking internally and pump DOWN circuit leaking internally (both must be faulty to cause this problem).

Rebuild cylinders “5.” Repair or replace adaptor “2” as required.

 

5. Either Foreign Material under the poppet valve seat or a bad rubber seat on the face of the poppet valve.

Install an Overhaul Kit.

 

Drive Will Not Stay In The Trimmed Out/Up Position When Underway

NOTE: Use the following in conjunction with items mentioned under “Drive Unit Will Not Stay In Full ‘Up’ Position For Extended Periods”

Cause

Remedy

--------

1. Air in trim system.

Check for cause of entry. Fill and bleed system.

 

2. Leaky shuttle poppet valve “1.”.

Install repair kit for shuttle valve “1.”

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 31 juli 2007 | 23:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har tittat och ingen olja läcker, men kan man ha fel olja i?

min är röd är det rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...