Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
IJ-38

IJ-38= Löa 3,8m djupgående 0,13m SAKNAR KÖL

Rekommendera Poster

Först och främst vill vi tacka alla som har varit inne och tittat på våran informations sida om våran skapelse!! :-)

 

Nu önskas bara era komentarer. Vad saknas på konseptet? Vilken storlek på båt känns bäst för just dig? vilka krav ställer du på din segelbåt? Vad saknar du på din segelbåt idag?

Hjälp till att forma framtidens segelbåt!

 

Nu finns den.

För dem som vill maxa sin segling genom att mycket lätt och simpelt ta med sin segelbåt på en båttrailer mellan olika vattendrag.

Vi i IJ´ s Marin Designe har ritat och konstruerat och tagit fram en segelbåt med löa 3,8m som har ett djupgående på 0,13m med ett deplacement på 210kg.

Konstruktionen saknar helt och hållet nått som liknar en köl.

Nu ber vi er i detta forumet att besöka våran temporära hemsida och låta er inspireras av våran innovation och komma med utlåtande.

IJ´ s Marin Designes hemsida.

 

Mvh

IJ´ s Marin Designe

Genom Andreas Berthilsson

 

Senast ändrad av IJ-38 | 31 juli 2007 | 21:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara intressant att se en färdspårsbild när ni kryssar med båten. Det är nästan alltid motvind när man seglar så kryssegenskaperna är viktiga. Och hur går det utan köl? Det är nog vad de flesta tänker, även om ingen skriver det, förrns nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En färdspårsbild är planerad till nästa segling. Den kommer att läggas ut på hemsidan så småningom. Återkommer även om en kryssvinkel.

http://web.telia.com/~u92316103/

Hur det går at segla utan köl en anginäm känsla. Båten skjuter fart vid minsta vindpust. Mest pga att du inte har en massa som ska sättas i rörelse.

 

mvh

IJ´ s Marin Designe

post-28027-1394235168,2223_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman


Hej!
Kul ide. Hoppas ni får avsättning och kunder.

Du ville ha synpunkter.

Här kommer mina. 
 
Segelsättningen är en gammal ide som fungerar bra. Problemet är konservatismen och masternas placecering på båten. Det funkar på en båt som är tänkt att ha masten där från början. Att övertyga gamla rävar kommer däremot att bli svårt. 
Kölen, dess frånvaro. Genom den vassa smala spetsen, planka på högkant, som jag tycker mig kunna se på bilden, otydligt, får man kursstablitet. Avdriften däremot hjälper det ej så det kommer att bli stor avdrift. Du/ni kommer att få krypa till korset och fixa ett centerbord förr eller senare.
 
Betrakta ett smalt nedstickande svärd , för enkelhetens skull som ett segelflygplansvinge, ner i vattnet. Det ger lyftkraft  precis som hos planet. Men vattnes densitet gör at det krävs avservärt mindre yta. Sedan sitter det i lod och ej i våg planet Det ger alltså ett drag upp mot lovart, mer ju fortare båten segla. Tro mig ni kommer att sluta upp med centerbord elle motsv.
 
Ang resonemanget med konvex skrov och skedexperimentet. Visst. Men glöm det. På havet är det vågorna som gäller och det lilla eventuella sug neråt, hur påverkar det i praktiken? Jo det ökar deplacementet neråt med en aning. Men friktionen mot vattnet blir inte större, det kan inte jämföras med friktionen mot att fast underlag. Ett tankefel. Det som händer är bara att båten går en aningens aning djupare och den våta ytan blir därmed något större.
 
Sjön är aldrig platt, bara i vattenprovtanken om ens där. Så vågornas rullmotstånd mot skrovet betyder oerhört mycket mera. Sedan skall båten uppföra sig väl i sjön dessutom och de former det kräver är mycket viktigare. För så vitt ni inte skall ha en planande jolle typ kappseglingsracer. Och det var det ju inte frågan om eller hur? 
 
Den utstickande kanten som påminner om en flottör hos en trimaran är intressant. Ni säger inte ett ord om det och det syns dåligt på bild.  Blir det ett extra stöd vid krängning och blir det ett hålutrymme under som bildar sug och släpper skrovet vid segling? 
 
Slutligen tittade jag på Herrn som sitter i det obevämaste ställning man kan tänka sig för en man i den åldern, varken ligger eller sitter och med nästan raka ben. Han kommer inte vilja segla länge i den ställningen den saken är klar. Ingen annan hellere. Obekvämt som på en isjakt typ DN jakten men där uppvägs det av den enorma fartens tjusning. Detta är en typisk ungdomsbåt.
 
Allt det andra, lätt att traila och ta med sig och komma in på grunda vatten, jo det är jätte bra. Törs folk göra det? Köra på en stenbumling med nya fina båten på knädjupt vatten? För det kommer de att göra, och rorsman ser inte skvatt framför sig vid lite högre fart.
 
Kategorin halvgamla gubbar på 50 som vill ha de fördelarna ni vill åt skulle hellre uppskatta följande koncept. Två katamaranskrov med däckutrymme modell rymlig och sticksvärd. Hopfällbar och trailerbar. Bekväm och med någon form att ändamålsenlig okomplicerad toalett. Matlagningsmöjligheter utan camping stuket och rejäla sovkojer för halvtaskiga ryggar. Ett sådant bygge seglar fort, jmf med HobbyCat, och kan av den orsaken inte ha den utmärkta segelplan ni har tänkt ut och som sagt har prövats med lyckat resultat vad seglingen beträffat. Kattan måste ha i princip en jättestor och en liten fock alternativ bara ett stortstagsegel, nästan som kattrigg och minimal mesan  och masten långt akterut. Sådanan båtar finnes. Dock ej i Sverige. Gissa varför. En av orsakerna heter konservatism. Den kommer eran koncept också att få drass med.


Ärligt sagt, jag tror faktiskt på konceptet men jag tror inte det kommer att gå hem av orsaker jag nämnt. Vi får hoppas jag har fel och att det kommer bli många lyckliga ägare som kommer ut på sjön.
 
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ord och inga visor Kalman. Jag tror inte heller det funkar utan centerbord eller köl. Var idag em ute och seglade Vagabond på öppna havet 13 m/sek och kryss. Utan köl hade det inte gått, är vad jag anser.

post-6890-1394235169,2113_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...