ockelbo-johan 0 Postad 31 Juli , 2007 Typ var tredje gång jag ska starta så låter bara startmotor lite som ett el-surr, då vrider jag av tändningen och testar igen - då funkar det nästan alltid och startmotorn driver som den ska. vad göra? /johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strole 0 Postad 31 Juli , 2007 Kolla alla anslutningar. Är de riktiga så byt ut startmotorn Biltema säljer nya för ca en femhundring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pejon 1 Postad 31 Juli , 2007 Hejsan, skruva lös startmotorn och rengör och smörj upp axeln där drevet sitter. Kolla att det går lätt fram å tebaks. Brukar bara vara den som börjar kärva med åren. Mvh Peter Jonsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange81 1 Postad 31 Juli , 2007 kolla även så att solenoiden går lätt!(den elektromagnet som drar ut drevet) lite tunn olja på den brukar hjälpa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ockelbo-johan 0 Postad 2 Augusti , 2007 Tackar - ska testa att smörja. Kan det vara dåligt att använda startmotorn i nuvarande skick? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
falo 0 Postad 2 Augusti , 2007 Oftast stannar en motor i några specifika lägen där kompressionen är som högst. Det leder till att varje gång du startar så slits startkransen just på det stället. Ibland blir startmotorns drev och startkransen utslitna på dessa ställen och då greppar inte startmotorn i kransen, då kan det surra som du beskriver. Det enklaste är att ta loss startkransen och vrida den några hack tills en fräsch del hamnar vid startmotorn. Om det nu är det som är felet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dessin 0 Postad 3 Augusti , 2007 Skulle jag inte göra, då får man balansera om vev och svänghjul...... Mvh Dessin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
falo 0 Postad 3 Augusti , 2007 DU behöver INTE balansera om vev och svänghjul om du flyttar startkransen. Startkransen sitter på många motorer pressad på svänghjulet. Det man balanserar är svänghjulet och vevaxeln. På svänghjulet kan du se det oftast genom att det är små borrhål i det på olika ställen. Det är inga problem som helst att flytta startkransen (om den nu inte är gjuten i ett enda stycke med svänghjulet som jag tror föregående inlägg syftade på). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser