Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
ockelbo-johan

B20 startmotor-trubbel

Rekommendera Poster

Typ var tredje gång jag ska starta så låter bara startmotor lite som ett el-surr, då vrider jag av tändningen och testar igen - då funkar det nästan alltid och startmotorn driver som den ska.

vad göra?

/johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla alla anslutningar. Är de riktiga så byt ut startmotorn Biltema säljer nya för ca en femhundring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan, skruva lös startmotorn och rengör och smörj upp axeln där drevet sitter. Kolla att det går lätt fram å tebaks.

Brukar bara vara den som börjar kärva med åren.

Mvh Peter Jonsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kolla även så att solenoiden går lätt!(den elektromagnet som drar ut drevet) lite tunn olja på den brukar hjälpa 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oftast stannar en motor i några specifika lägen där kompressionen är som högst. Det leder till att varje gång du startar så slits startkransen just på det stället. Ibland blir startmotorns drev och startkransen utslitna på dessa ställen och då greppar inte startmotorn i kransen, då kan det surra som du beskriver. Det enklaste är att ta loss startkransen och vrida den några hack tills en fräsch del hamnar vid startmotorn. Om det nu är det som är felet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle jag inte göra, då får man balansera om vev och svänghjul......

Mvh Dessin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DU behöver INTE balansera om vev och svänghjul om du flyttar startkransen. Startkransen sitter på många motorer pressad på svänghjulet. Det man balanserar är svänghjulet och vevaxeln. På svänghjulet kan du se det oftast genom att det är små borrhål i det på olika ställen. Det är inga problem som helst att flytta startkransen (om den nu inte är gjuten i ett enda stycke med svänghjulet som jag tror föregående inlägg syftade på).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...