Fyrtel 0 Postad 31 Juli , 2007 Hej alla båtägare, till hösten tänkte vi slå till och inhandla vår första familjecrusier. Jag har kan man säga drabbats av båtsjuka i form av läsning och bevakning av båttyper timmarvis per dygn, driftsekonomi, båttyper..allt.. Studerar nu den ovanliga Uttern 6200CC!och tycker mycket om den redan finns väldig få tillsalu?.. nu börjar virr varr Här kommer frågor: Finns det någon årsmodell man skall undvika? Vad bör man passa sig för? skiljer sig årsmodellerna sig mycket? Driftsekonomi? distansminuten? De få jag tittat på har 115 hk V4 Yammaha från 92 och framåt, det låter lite gammalt att köpa en båt med 15 år gammal motor eller?. Drar verkligen 4 taktarna typ 115 till 130 hk långt under litern dist,,på denna båttyp..? Tacksam för lite hjälp av er som kan där ute(många frågor,jag vet sorry).. Tack på förhand // Palle (Tyresö) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 31 Juli , 2007 Har en Uttern 6200CC. Lägg ut ett telefonnummer så skall jag berätta om mina erfarenheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svante-raptor 0 Postad 1 Augusti , 2007 Bra båtval Du kommit fram till... Några snabba rader med för-emot För: tidlös design, trailerbar, har allt som eg. kan behövas (dvs. toa, kyl (kyl är iofs x-tra utrustning i std-utf. men mycket vanligt förekommande på de som finns), spis, vask, sängplats för 4-5 pers (2 i ruff, 2-3 i U-soffan, HT/doghouse för de dagar då vädret inte är så bra, stor skjutbar taklucka, lucka i fören för alt. ombordstigning, ombonad och trevlig inredning, god kvalitet, m.m. Emot: Grund kabin/ruff (inte direkt ståhöjd i ruffen...) Djup aktersoffa (behövs några x-tra kuddar, om kiddzen skall se över kanten...) Vattenbanken i originalutförande: Ett skämt... (2 st. 10-lit dunkar räcker inte långt om Du skall bo ute några dagar... plus att det blir ett ständigt växlande av pumpanordningen från tom till full dunk... Vi satte istället in en riktigt 50 lit vattentank i år och det var värt varenda minut/krona/liter!) Ytterligare ett plus och som Du skall bevaka är om den båt Du tittar på, har värmare installerat! Det är en klar komforthöjare, som dessvärre inte fanns på vår när vi köpte den... Så vi fick sätta in en när vi tog över istället! (Wallas 1800 som inst. 2005; kanon!) Dock finns det på flertalet av de jag sett till salu. Som sagt var; det är alltid ett stort plus! Tja, detta var mina första korvören kring denna modell! Vill Du veta mer/har andra frågor eller funderingar?! Hör av Dig igen, så hjälper jag mer än gärna till! Kan även tipsa om: www.utternklubben.se MVH //Svante-raptor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fyrtel 0 Postad 1 Augusti , 2007 Tack så mycket Guestsson och Svante!.. Jag uppskattar verkligen det ni har bidragit med..Tänkte börja se mig om kring efter en fin,, kanske dyker upp fler senare i sommar... (Vad kostade installationen av värmaren?) Tack för unik och bra support!! // Palle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svante-raptor 0 Postad 1 Augusti , 2007 Hej igen Palle! Installationen kostade gratis! Eller ja, lite svett, fliser i tummen och ågren var väl priset man fick betala. Framförallt svett när man stog och borrade i skrovet... Dvs. vi gjorde det själva! Tror att det kompletta värmar-kittet (Värmaren, slangar, skorsten, lite bräder m.m. m.m.) gick lös på ca 10-11 tusen, men sen var det bara manna-timmar som kostade! Trots mitt handikapp med 14 tummar mitt i näven, så gick det faktiskt förvånansvärt lätt/bra! (Var, som sagt var, bara lite läskigt just när man insåg att man stog och borrade ett fett hål i skrovsidan... Inte direkt läge att slinta med borret å riva upp halva båten... MEN även det gick alltså bra!) Allt gick förvisso bra, eftersom jag fick ovärderlig hjälp/bilder och förklaringar av en annan vänlig 6200CC-ägare som var så lyckligt lottad att han köpt en där värmaren var installerad från fabrik. Han bidrog i stor utsträckning till det lyckade resultatet, då han budade över ett oändligt antal bilder och förklaringar på hur dom installerat hela kalajjset... Lycka till! MVH //Svante-raptor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser