Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Arve28

Stranden skylles bort. Hva bør jeg gjøre?

Rekommendera Poster

Har lagt duk og sjösand oppå. Når det blåser kommer bølgene å skyller bort sanden. Bølgene kommer fra skrått venstre, forbi flytebrygge og inn på stranden.

Håper dere har noen tips.

post-22316-1394235166,0948_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett problem.

Sand är lättflycktigt och vatten gräver ut korn efter korn.

För att klara det så måste du ha en långgrundig botten.

Allternativ är att sätta upp ett staket som gör så att vågorna avtar, men det blir nog problem ändå.

Sådana här frågor är svåra att svara på då man inte vet förhållanden till vattendjupet och hur det planar ut och jag misstänker att du har en ganska tvär avslutning och ett omedelbart djup vid din strand.

 

Möjligheten är att stensätta mot vattnet eller gjuta en kant.

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Takk for svar.  Legger med et kart over bukte. Det røde er stranden. Sorte er flytebrygge og vinden kommer på skå innover å lager bøger som er 10cm høye. Så det er litt hvitt øverst på bølgene. Er lagt ut ca 1 lass sand i vattnet for å teste litt. Ca 25cm tykt lag. Virker som dette ligger bra, men akkuratt i overgangen der vattnet treffer land blir det vasket bort.

 

Hvis jeg legger steiner langs vattnet så vil vel bølgene slå over, men kanskje ikke dra så mye sand utover igjen?

 

Du skriver: gjuta en kant? Kan du forklare dette litt nærmere?

 

Allternativ är att sätta upp ett staket som gör så att vågorna avtar. Hvordan skal jeg få satt opp dette? Noen tips.

post-22316-1394235168,8239_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...