JesperPrytz 0 Postad 30 Juli , 2007 Har idag en Yamarin 59 HT (mycket trevlig båt) men funderar till nästa säsong på att skaffa en lite större båt. Har fastnat för Aquador. Frågan är om man ska nöja sig med en Aquador 23 HT eller ta steget till en 26 HT? Tar gärna emot synpunkter! Båten skall gå längs västkusten och rymma två vuxna och 1-3 barn. Eller är deras DC tillräckligt familjepraktisk? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 31 Juli , 2007 Jag har själv tittat på 26dc/ht och tyvärr är det sovplatserna som sviker ...Midkabinen är en stickkoj ,och för smal för 2barn. Att sova under kapell är mer en plåga än en mysfaktor , tänk dig själv när solen går upp på morronen och det blir hett som attan under kapellet !?!? Titta på en båt som har bättre sovmöjligheter INNE //Jocke SeaRay Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 30 September , 2008 Hej Jesper, Gammal tråd, men i din sjöbod har du kvar din Yamarin 59 HT, så jag kastar in ett svar. Vi har nyss köpt en Aquador 26 HT och är mycket nöjda efter första helgen ute. Stick-kojen är ungeför 100 cm bred och om det inte är väldigt stora barn så är det gott om plats där. Jag och min fru sov under kapellet (U-soffan med solbädd bak) och så här års fungerar det bra, men vi ska sätta in extra solgardiner fästa med kardborrband framför kapellets fönster, blev lite kallras från rutorna. Kanske är problemet att Jocke vill sova länge på morgonen, men själv vaknar jag gärna med fåglarna ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 30 September , 2008 ... och då gärna dyngsvettig ! Learning by doing ... //JCC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 1 Oktober , 2008 Hur svårt är det att dra upp blixtlåset i kapellet och vädra ut värmen? Samma problem är klassiskt när man tältar, särskilt på kalfjället -- men det är bara att öppna blixtlåsen lite, så att man får korsdrag och kan somna om... I värsta fall får man väl ta sig ett dopp och sedan kan man ligga i den goa solen och njuta :-) Nej, hellre VÄRME och SOL än en trång mittkabin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snok 0 Postad 4 Oktober , 2008 man ska inte bry så mycket om mr sea ray åsikter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinN 0 Postad 5 Oktober , 2008 Jag har sagt det förr - du ska minst 35 fot... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 5 Oktober , 2008 SNOK !!!...varför ska man inte det ? Själv har jag provat på detta att sova under kapell en sommarnatt, den aviga sidan med att ha sin sovplats så , är .... -solen går upp alldeles för tidigt ! I detta fall hade kapellet ganska stora rutor . - solen värmer som attan ,det tar inte lång stund innan det blir supervarmt under kapellet . Har man extra otur så är det vindstilla så pass tidigt på morronen , då funkar vädringen genom kapellet så där, kan jag säga !!! -är man på en gästhamn så hör man allt ! Det är inte helt ovanligt med massa ''rajraj'' till 3-4 tiden ,folk som kliver i och ur sina båtar , folk som pratar /skramlar i båtarna , osv !Det är en stor skillnad på ( o)ljud än vad man är van vid , det tyckta jag var jobbigt inslag. Att sova INNE i båten är helt klart bäst ! Detta var mina upplevelser . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 5 Oktober , 2008 Pratar vi barnfötter eller? I din sjöbod har du en Anytec 622 SPD som är 6,28 meter... Dela det med 35 så ska fötterna alltså vara kortare än 18 centimeter ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 7 Oktober , 2008 Hej igen Jocke, Gästhamn -- håller med dig, mycket bättre argument mot kapell/tält än solen. Så då beror det på hur ofta man ligger i gästhamn... Vi som tidigare enbart haft ett 6-mannatält och enbart tältat på öar långt ute där vi varit ensamma (åtminstone inom synhåll) prioriterat kanske annat? Min fru säger att hon vägrar ligga över natten i gästhamn (typ Utö), men vi fär väl se om hon lär sig älska landström... Mittkabin = Det alternativ du tycker är bättre än 100 cm bred stick-koj under förarstolarna. Anledningen att Aquador 26HT inte har denna (mycket vanliga) lösning är väl för att hålla ned höjden på båten och ändå ha full ståhöjd under HT-taket. En fördel med lägre höjd kommer om några veckor när jag ska transportera hem båten --- den är 280 cm hög (med borttagen topplanterna) och går därmed bra att ta på vanlig lastbil utan att slå i skyltportalerna. Dessutom tycker jag att en HT-båt är snyggare om den inte är så hög. Man kan inte få allt... Jämfört med de båtar jag sett är V-kojen ovanligt bred i 26HT, så där borde vi kunna sova 2 vuxna plus ett barn i mitten om det behövs. Återstår 2 barn som jag faktiskt tror får plats i en 100 cm bred stickkoj --- kanske inte flera veckor i sträck, men ett par nätter går säkert bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 13 Oktober , 2008 Jocke, Vi var ute i skärgården i helgen, låg med vår 26 HT i en skyddad vik vid Söderö. Då provade jag att sova i stickkojen, när lillkillen mitt i natten hellre ville sova med mamma. Fördel där nere är att det är mer ombonat, men tystare är det faktiskt inte. Det blåste i och för sig rejält lördagnatten (11 m/s vid Huvudskär enligt sjörapporten), så därför blev det små arga vågor även i vår lilla vik och ljudet när vattnet skalpar mot skrovet är en väldigt varierad musik -- lösningen kanske är öronproppar så kan man alltid sova ;-) Fast visst somnade jag, är man bara tillräckligt trött så... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 13 Oktober , 2008 Stickkojen går alltså in under de två stolarna vid förarplatsen: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 16 November , 2008 Har tagit in alla dynor och madrasser nu och passade på att kolla bredden på stickkojen -- madrassen är 127 cm bred på Aquador 26 HT så jag tycker det är lite gnälligt att påstå att den inte räcker för två personer, särskilt som det går att ligga mot väggen åt båda hållen... Undrar om inte Jocke minns den smala stick-kojen i 23 HT... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 16 November , 2008 Bilden visar inte riktigt hela stick-kojen --- det går att fälla ut det sista hörnet av kojen på kvällen och lägga dit en bit dyna till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser