Gå till innehåll
tisdag 19 november 2024
matte_lkpg

Rejält Bräslefilter?

Rekommendera Poster

Är tydligen en jäkla massa skit i tanken på min nya båt så jag skulle behöva ett rejält soppafilter istället för dom där små plastleksakerna dom har på macken som sätts igen på 2-timmar! smiley-sealed.gif\ Nån som vet vart man kan köpa till bra pris så man har råd att byta x-antal gånger??

Man kanske även skulle försöka byta den gammla kopparledningen från mitten av 70-talet? Ska man ta rör igen eller slang då?

Tyvärr går det inte att få ut tanken utan att riva halva inredningen i ruffen smiley-money-mouth.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad du behöver är ett bränslefilter som har inbyggd vattenavskiljare. En sådan kostar strax under 1000-lappen men är ett otroligt bra (och billigt)skydd för motorhaverier. Själva filtret gör man aldrig rent....det byter man och det bör göras varje vår, men enbart filterdelen är inte dyrt.

Men....du har skit i tanken och det är ofrånkommligt att du först måste rengöra detta. Det är ett måste. Töm tanken helt och fullt och försök att komma åt mer någon pinne medtrasa på så att du kan göra ren den utan att behöva såga upp halva båten.

När det gäller slang eller kopparledning så tror jag att slang som är anpassad för bränslet är ett bättre val.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Tack för svaret! Får nog försöka skaffa mej ett sånt filter! 

Tanken får jag prova om man kan komma ner i genom tankmätarens anslutning då det inte finns nån manlucka smiley-undecided.gif\ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, du får försöka att komma åt i den/de få öppningar som nu finns tillgängliga och lite pillrigt blir det nog allt, men det är dessvärre helt nödvändigt. Det bästa vore om du fick plats med en spegel på skaft så att du kanske kan se var smutsen ligger någonstans och hur mycket det är. Kanske du behöver spola rent tanken först och helt enkelt tvätta ur den helt innan du sätter igång och torkar ur den. Hoppas att allt går bra! Lycka till!

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite pill låter det allt som det kan bli! smiley-foot-in-mouth.gif\ men men det är väll bara att ta tag i de hela! Funderar på om man skulle kunna hänga dit tanken till utombordaren så länge så att man kan ta en lillsväng om vädret mot förmodan skulle bli bra? 14.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Du kan ju köpa ett sånt där jeepdunksanslutning med slanganslutning till jeepdunk och sen kan du använda jeepdunk som tank resten av sommaren/hösten. Fixa bensin/vattenavskiljande filter till nästa säsong då du även rensar ur tanken så du kan lita på att det inte är en massa gegga i den. Det blir mitt råd.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 31 juli 2007 | 11:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med jeepdunk är ju en alldeles sol-strålande ideè mitt i det molninga och det regniga! Hurra hurra.....resten av sommaren och hösten är räddad trots den där skit-tanken! smiley-cool.gif\ 

Kanonbra, för till nästa säsong är båten i toptrim!

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...