Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
BlueHorizon

Polermaskin

Rekommendera Poster

Hej! Tänkte köpa en oscillerande polermaskin nu till vårrustningen och undrar om ni har några erfarenheter av sådana? Clas Ohlson säljer en för ca 350:- och Biltema m.fl. har billigare varianter. Har även hört att Micro säljer sådana. Kan man nöja sig med en så billig maskin eller bör man satsa på en proffsigare variant?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst TH

Beror på vad du har för krav (och ekonomi), för visst är proffsmaskiner bättre. Jag köpte själv en Turtle Wax för 450 kr. Den är ganska svag, men om syftet är att polera vax så är den helt klart att föredra framför att gnugga för hand. Båten glänser fint. Tänk också på att den bör vara bekväm att hålla i, speciellt om båten är stor och/eller du arbetar över huvudhöjd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej. själv köpte jag en polermaskin på ÖoB. fungerar finfint hittils :-) hehe ska du polera upp den til max så ska du nog skaffa lite proffsigare variant :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv har jag en AEG proffsslipmaskin som jag sätter polerhätta på. Den är i strl 150 mm diam. Dyr visserligen, men är väldigt effektiv både som slip och polermaskin. Kostar ca. 3500 och hålbarheten är som sagt mycket god. Den jag har är fyra år nu och sviker inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Jag fick en Biltema maskin av min bror i julklapp. Jag har inte använt den ännu men har provstartat den lite hehe, den verkar stark som f*n. För 199:- så kan det gärna få bli hur fel som helst, vad gör det? http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=20952 Skall nog testa lite nu i helgen om vädret tillåter! Mvh PJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas att du inte köpt än ännu. Det beror lite på vad för kondition ditt skrov är i. Behöver du avverka gelcote kommer den inte att klara jobbet. Men är det enbart lite vax som ska på så ok men räkna med kramp i armarna.Har i grunden en varvsutbildning & har på så sett jobbat med proffsutrustning, kan därför jämföra detta med min maskin till bilen inköpt på Jula för 200 kr Prövade lite på båten men det gav inget vidare resultat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Flex polermaskin som har hållit i minst 10 år. Fast o andra sidan så använder jag den knappt längre eftersom moderna polish med teflon är så enormt lättpolerat. Jag har min maskin bara till rubbing. En annan variant som inte heller är så dum och något billigare är att komplettera en vanlig bosch slipmaskin (roterande occilerande) med en polerhätta av skumgummi. Då har du ju en bra slip oxå !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på er och tack för alla svar, Nepp, har inte hunnit köpa ännu. Fribordet på båten är vitt och väldigt flammigt. Har tänkt köra med vattenuppblandad Autosol. Vad skulle ni ta då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är bara att köra igång, men titta först hur mkt gelcote som finns kvar. väldigt lätt att slipa plastrent med kraftfulla maskiner specielt hörn & kanter. Ju äldre båt ju mindre gelcote.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Som sagt många gånger tidigare. Båten kanske blir blankare av lite vax via billig maskin eller via handpåläggning. Men skrovet eller bilen blir knappast finare än den skit som sitter fast i lacken/gelcoaten. Jag köpte en makita för knappa 3000:- inkl moms, som är en proffsmaskin (roterande) som andast skall användas till att rubba upp lystern och ta bort allt det flammiga. Har ett par grannbåtar som är hopplöst flammiga som jag tänker hjälpa i vår. Är man några bra båtgrannar kan man ju alltid dela på prylarna. Nr1 köper högtryckstvätt, nr2 polermaskin den tredje slipmaskin, ja då spar man många sköna tusenlappar samtidigt som man slipper arbeta med skitmaskiner. Polermange

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Billiga polermaskiner på Biltema och dyl tror jag endast duger till att polera wax lite med. Skall man slipa gelcoat med rubbing och polish behövs nog en riktig polermaskin. Jag köpte en AEG för ca 3000 SEK i våras och gick över vår 30 år gamla segelbåt. Den var klart matt i lystern och jag gick över den med både rubbing och polish. Resultatet blev enastående. Gick även att använda på släta ytor på däck. Båten lyste finfint i solen och försäljning av båten i höstas underlättades mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
när det gäller polermaskin så är syclo den absolut bästa! Men den är dyr. jag har hittat en för 4500 moms vissa leverantörer säljer dom för 7000 moms.Men Rustas duger för hemma bruk! tänk på att när du rubbar så ska du hällst göra det i minst 2 steg. 
först autosol sedan en finare rubbing. om du ska vara riktigt noga använd även polish sen vax.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som föregående talare sger så är en cyclo maskin det absolut bsta altrernativet. -dock inte det billigaste.

Däremot har en cyclo light variant kommit ut på marknaden. Har själv köpt en för att testa den och än så håller den måttet. Har dock bara haft den ett år, men än sålänge har den inte visat tecken på att vilja ge upp.

Jag tror jag gav runt 7-800 för den.

Finns det intresse kan jag kolla upp var ni hittar den för köp.

Jag skulle även vilja passa på att AVRÅDA alla som ens tänkt tanken på att rubba en hel båt med autosol!!!!

Autosolen ger förvisso ett bra resultat, men ni tillfogar plasten på båten stora skador. Smuts och oxider blir mångfalt svårare att få bort kommande säsonger!

Det finns produkter som fungerar UTAN slipmedel. Dessa produkter fungerar istället på kemiskt vis. Tyvärr är dessa svåra att få tag på för privatpersoner då de endast säljs till yrkesverksamma såsom recond-firmor och bil/båthandlare etc.

Jag kan garantera att betydligt bättre resultat med ovannämda produkter än med autosol.

Givetvis kan jag ge tips om ngn är ytterligare intresserad.

Menar inte att vara besserwisser men har jobbat med båtar hela mitt liv och vet vad som fungerar på lång sikt...

Mvh

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Naturligtvis är man intresserad om det finns kemiska medel så att man slipper slipa bort sin kära gelcote!

Det är just sådana tips som vi amatörer behöver.

Mvh

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Ger det samma effekt med 1,2 eller 3 roterande rondeller? Eller funkar det lika bra med en rondell?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det undrar jag också, hur som helst så har jag vait och köpt en Biltema med 2st rondeller 350W för 300 spänn. Värt ett försök är väl bara att kasta om den inte fungerar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...