Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Heppson

Bella 640 HT eller Bayliner 2052 som först båt.

Rekommendera Poster

Är i köp tankar på en båt trotts denna underbara svenska sommar. Har fått nys om två st Finska båtar som kan importeras till mig. Bayliner en 96a som endast gått 3 veckor om året. ägarna är de samma sen den köptes, servad varje år (konserverad) Motorn är en V6a hk är jag osäker på Pris skulle ligga på max 130 000 kr körklar.

 

Bella 640 HT med en 90 hk Honda (4takt), kommer inte ihåg båtens årsm.

 

Priset på den skulle oxå ligga på 130 00 kr ungefär.

 

Vore tacksam för svar och Hjälp.

 

Mvh;Heppe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näst intill omöjligt att veta utan mer info om ålder, hk, skick, service etc mm. Rent spontant och intuitivt så låter Bellan som ett säkrare val, men mer info behövs! /Jh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är din första båt nånsin så välj Bellan. Hade inte skadat med 115 hk 4-takt men 90 hk kommer att räcka hyfsat (tills du fått blodad tand och vill ha mer hk där bak... smiley-smile.gif\

 

Kan skicka över lite info om Flipper 640 HT om du vill ha. Hör av dig i så fall. Har nog lite info om Honda BF90 också om du vill ha.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 30 juli 2007 | 19:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Baylinern är helt den skönare båten av de två. Den har betydligt bättre innerutrymmen pga av att den är bredare. Den går också mycket bättre i sjön jämfört med Bellan. Baylinern har alldeles säkert mer v-botten och i egenskap av sin tyngd kommer den skära vågorna betydligt bättre.

 

Det som dock kan fälla det hela till Bellans fördel är ägandekostnaderna. Mercrusiermotorn i Baylinern är trots allt 11 år gammal. Har den gungat runt i Östersjön utan sötvattenkylning är den alldeles säkert rejält kexig innuti motorn, såvida den inte är utbytt. Dreven är inte heller precis gratis. Det här med konservering låter ofta bättre än vad det är. För en del innebär konservering enbart att man skruvar ur stiften och pumpar i lite olja i varje cylinder och drar runt motorn lite innan det är dags att vinterförvara. Det kommer knappast förlänga förlänga livslängden på motorn från rostangrepp hänförliga till kylvattnet. De lite mer seriösa kör motorn runt i glykol som då får utgöra rostskydd/fryskydd under vintern. Det är ju visserligen positivt, men under sommarhalvåren står ändå motorn i saltvatten. Efter 10 år har ofta rosten vunnit kampen och gnagt sig in tillräckligt långt...

 

Som båt betraktat skulle jag välja Baylinern, men då ska man också hålla minst 50-60 tkr på kontot för renovering/utbyte av motorn. Bellan är nog mindre risk, men visst kan det bli problem med motorn även där, men jag skulle tro att det är mindre sannolikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bellan låter rätt undermotoriserad. Du kan få pressa den med resultaten buller, hög förbrukning och slitage.

 

Baylinern har antagligen en Mercruiser V6 på 190 HK. Mycket vanlig motor, billiga reservdelar finns i massor, vilken skutt som helst kan serva den.

 

Apropos rost inuti inombordare: Varför gäller inte det även för utombordare? Är de byggda i aluminium?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det var den stora v6an över 200 hk om det var 235? finns det en sådan Mercruiser?

 

Jag återkommmer med mer info om båtarna och frågar er mer erfarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det finns en sådan v6a den är insprutad om jag inte har fel? Jag skulle utan tvekan ha satsat på baylinern. Riktigt trevlig båt och så har den inombordare. dvs den har större badbrygga, lägre försökringspremie, och billigare reservdelar.

//Mårten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är över 200 hk i mercruiser V6:an är det mpi motorn (insprutning)

och den är på 220 hk,vilket jag inte tror i årsm -96 om motorn inte är bytt, den kom senare, jag har en Bayliner 2052 LS -99:a den har V6:an med förgasare och är på 190 HK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...