PatricS 2 Postad 30 Juli , 2007 Fick rapport om att det nu är dags att tvätta båtbotten på östkusten. - Baserat på uppgifter från våra havstulpanobservatörer i Västerviksområdet bör det nu vara dags att tvätta båtbottnar i det området. Från övriga områden har ännu inte rapporterats att havstulpanerna har vuxit sig så stora och många att tvätt är behövlig. På hemsidan står det om var det finns tvättar: Hemsida: www.infobaltic.se För de som önskar tvätta båtbottnar med hjälp av befintliga tvättanläggningar går det bra i Gävle hamn, Wasahamnens Gästhamn (Stockholm), i Nynäshamns Gästhamn och i Trosa Gästhamn. Man kan beställa och få nyhetsbrev om läget på östkusten. Trevlig båtsommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 7 Augusti , 2007 Hur menart du. Det där tvättar man ju bort när man tar upp båten om en dryg månad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 7 Augusti , 2007 Tvättar du nu - innan tulpanerna blivit tulpaner - slipper du stå och skrapa i höst/vinter/vår samt du slipper försämrade egenskaper som tulpanerna medför under den månaden du har kvar till upptagning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 7 Augusti , 2007 Jag håller till strax norr om V-vik. Jag har aldrig behövt skrapa någon botten när jag tar upp på hösten? Bottenmålar iof varje år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lackman 0 Postad 16 Augusti , 2007 Som allmän information vill jag nämna att det finns en fungerande tulpanborttagare som är av fabrikatet Selaclean havstulpanbortagare (tillverkare är Autoglym) och återförsäljare finns över hela landet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 16 Augusti , 2007 På TV gör dom reklam för munvatten som efter man har spolat ut det i slasken även tar hand om havstulpanerna... spängande effekt :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 17 Augusti , 2007 För några år sedan blev det lite tokigt med upptagning. Jag jobbade hela hösten och det blev inte tillfälle att ta upp båten förrän i december. Dagen var kall som fan, minst 10 grader minus och det blåste ganska rejält. Vi lyfte båten och därmed en skalbank bestående av musslor o havstulpaner. Inget vatten fanns för högtrycksmojängen o krankillen hade bråttom så vi satte båten på plats och åkte hem. Under vintern stod båten där med endast ett kapell över sittbrunnen, jag var nere då o då och tittade på eländet. Men...en dag i mars var det dags. Åkte ner beväpnad med ett djävla humör o några stöddiga skrapor. Chockad ser jag alla musslor o tulpaner ligga under båten på marken. Bara någon enstaka havstulpan satt fortfarande kvar. Jobbet blev lätt, tog ca 30 minuter! Fader frost hade gjort jobbet åt mig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 17 Augusti , 2007 Men ni som pratar om att tvätta båten under pågående säsong. Ni menar att ni inte bottenmålar då eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 17 Augusti , 2007 Jag kör helt omålat på en båt som är trailerbar. Har den både i söt och i saltvatten. (Dock ej samtidigt he he!) Föredrar att istället tvätta båtenregelbundet eftersom det inte enbart handlar om snäckor. Jag vill helt enkelt ha ett rent skrov överlag. Det sparar bränsle, bibehåller fartprestandan plus att jag är lat och inte vill slita ut mig med att hålla på och jobba som en tok med att behöva polera upp bottenskrovet en gång för alla varje år. Ett bottenskrov som inte tvättas under säsong blir ju ett elende att få helt ren sedan! Men jag vill då tillägga att mitt skrov ser alldeles vit och blank ut! I stort sett jämt! Utseendet på mitt bottenskrov är som oftast lika rent som den övriga gelcoaten, så jag är med andra ord pedant och vårdar min båt ganska rejält. Men jag tycker att det är enklare att småvårda den lite då och då istället för att grovvårda en gång per år. På det här sättet behöver jag inte slita ihjäl mig samtidigt som jag alltid har en ren och fräsch båt året om. Det här sättet fungerar ju bara om båten är trailerbar, men det är nog i annat fall en rätt bra idè att ta sig ett dopp då och då och göra rent skrovet med en borste. Vid upptagningen på hösten kan man sedan använda sig av ett medel som heter Y-10 och som gör rent oerhört effektivt! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 18 Augusti , 2007 Men alltså. Det finns i stort sett inget att rengöra när man bottenmålat båten (spolar alltså av med högtryck vid upptagning, men botten är ju liksom ren). Jag har iaf aldrig haft problem med en massa snäckor o annat på mina båtar. Har jag bara haft tur? :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 18 Augusti , 2007 Tur å tur - olika platser har olika mycket beväxning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 3 September , 2007 2007-09-03 Havstulpaner har slagit sig ned igen i Västerviksområdet Informationscentralen har tagit emot information om att havstulpanlarver på nytt har börjat slå sig ned på bland annat båtbottnar i trakten av Västervik. Larverna upptäcktes den 20 augusti. Båtägare i det området, som inte kommer att ta upp båten inom kort, rekommenderas att överväga en ny tvätt av båtbotten. Gunnar Aneer Informationen i denna notis kommer via Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län från Havstulpanprojektets observatörer i Västerviksområdet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuggeM 1 Postad 20 September , 2007 bottenmålar med international vc17 östersjö typ. blank botten vid sjösättning båten gör 32 knop. minus 8 knop sista månaden innan upptagning, tulpaner och grönsaker. styrpulpet flipper 535 sunfish/70hk i himmersfjärden. 25% bensin åt skogen antar jag. /Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser