Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
etxttpp

Inkörning 115 E-tac

Rekommendera Poster

Hej, hur många timmar bör man ha inkörning på denna motor? motorn har snurrat 15 timmar nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla i din instruktionsbok för din motor och följ dessa rekommendationer fullt ut till punkt och pricka om du är rädd om din motor! Eftersom du ställer frågan först efter 15 timmars körning så utgår jag från att du inte har läst instruktionerna och att du antagligen inte kört har in motorn på rätt sätt. I de flesta fall är inkörningsperioden 10 timmar men att full effekt uppnås först efter ca. 20 timmar. Men det är oftast de första 10 timmarna som är den kritiska och mycket viktiga inkörningsperioden. Det här ska man följa, men det gäller ju att läsa vad som står. Innan man sätter igång.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Roddarn, min 50 hp e-tec har enligt instruktinsbokenn ingen inkörningsperiod allts. Jag tycker att det är litet märkligt. hopps att förra ägaren tog det litet lugnt i början :-). Men han körde båten / motorm bara i 10 timmar. Två-taktare brukar inte vara så känsliga som 4-taktare. Men jag håller med dig om att man skulle kolla först och åker sedan:-). Men under diskussioner med mina kolleger har jag kommit fram till att jag är den enda injenören i både Tyskland och sverige som läser manualer :-)

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okay....och nu när jag tänker efter lite noggrannare så stämmer det nog att E-Tec inte kräver någon inkörningsperiod. Jag TROR att det är så, så det får du väl kolla upp såvida ingen E-Tec-ägare kan bekräfta det här.

Sedan så behöver du inte heller göra något oljebyte (motoroljan) de första 3 åren! Men jag skulle nog ha gjort det i alla fall om det vore min  motor. För säkerhets skull. Åtminståne efter 1 ½ år. 

Växelhusoljan ska bytas varje HÖST. Vinterkonservering ska också göra vid sista båtturen innan vinterdvalan, men där har jag för mig att E-Tec:en har en aotomatisk konservering genom att man trycker in startnyckeln på ett speciellt sätt. Kolla upp även detta då jag är en aning osäker här också. Hoppas att du får fint väder nu så du kan ut och åka och ha lite kul med din fantastiskt bra motor!

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag har själv en e-tec 40 och det stämmer precis som roddarn säger. Ingen service eller olebyte och ingen inkörning bara tuta och kör.

Det finns en del andra fiffiga funktioner som tex att du kan köra motorn även om oljan tar slut i den. Du kan då bara köra med reducerad fart, men ändå. MEN du måste fylla på med den av fabriken rekommenderade oljan som ska uppfylla deras kvalitétskrav.Den ska även vara renare än 4 taktarna så det är ingen dålig motor. Läs i instruktionsboken vilken olja du ska ha.

Lycka till med din nya motor.

Återförsäljre av motorn kan också gå in och programmera den om du skulle vilja ha tomgången inställd för tex trollingfart. Ganska fiffigt.

Senast ändrad av kema | 30 juli 2007 | 23:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...