tola74 0 Postad 30 Juli , 2007 Hej, Jag har en Mercury 135 L OptiMax som gått 100 timmar, någon som vet vad som bör göras när det gäller service ? oljebyte, impeller etc.? Tacksam för tipps ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 30 Juli , 2007 Din instruktionsbok till din motor vet exakt vad som bör göras. Den ska du läsa och sedan följa de rekommendationer som står där till punkt och pricka! Det här ska du absolut inte slarva med om du äår rädd om din motor! Misstänker starkt att du inte har läst vad som står där riktigt.... Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tola74 0 Postad 30 Juli , 2007 Jo, jag har läst den men iden står det inte mycket, har du läst den ??? det står inget om motorolja, impeller etc. Bara luft&bränslefilter och tändstift.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 30 Juli , 2007 Jag har en Optimax 75 och den skulle in på servie efter 20 timmar men kom inte in förens efter 60 timmar, vilket inte gjorde så mycket enligt verkstan. Om jag var du skulle jag lämna in din så fort som möjligt. Vad dom gjorde exakt vet jag ej, men det gick loss på 2900:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 30 Juli , 2007 Hej, Om man laddar ner användarhandboken till Optimax 135-150-175 från Brunswick Marine, Downloadcenter, Operation and Maintenance Manual (t ex 2007 för Optimax 135-150-175) så står det t ex följande: VAR 100:E DRIFTSTIMME ELLER EN GÅNG OM ÅRET, BEROENDE PÅ VILKET SOM INTRÄFFAR FÖRST: • Smörj alla smörjnipplar. Smörj oftare om du använder utombordaren i saltvatten. Se Smörjnipplar. • Byt ut tändstiften efter de första 100 driftstimmarna eller det första året. Kontrollera därefter tändstiften var 100:e driftstimme eller årligen. Byt ut tändstiften vid behov. Se Inspektion och utbyte av tändstift. • Byt ut vattenavskiljande bränslefilter. Se Bränslesystem. • Byt ut kompressorns luftintagsfilter. Se Kompressorns luftintagsfilter. • Undersök generatorremmen. Se Inspektion av generatorrem. • Kontrollera korrosionskontrollanoderna. Kontrollera oftare om du använder utombordaren i saltvatten. Se korrosionskontrollanoder. • Tappa ur och byt ut växellådsoljan. Se Växellådssmörjning. • Kontrollera Power Trim‑vätskan. Se Kontrollera Power Trim‑vätskan. • Undersök batteriet. Se Batteriinspektion. • Kontrollera reglagekabeljusteringen.1. • Smörj splines på drivaxeln och växelaxeln.1. • Kontrollera att bultar, muttrar och andra fästen är åtdragna. • Byt ut vattenpumpsimpellern (oftare om överhettning inträffar, eller om du lägger märke till minskat vattentryck).1. • Checka kåptätningar för att försäkra dig om att tätningarna är intakta och oskadade. • Kontrollera det interna ljuddämpningsskummet i kåpan (extrautr.) för att se till att skummet är intakt och oskadat. • Kontrollera att insugsljuddämparen (extrautr.) sitter på plats. • Kontrollera att tomgångsljuddämparen (extrautr.) sitter på plats. • Kontrollera att slangklämmor och gummihättor (extrautr.) på luftintagsenheten inte sitter löst. I innehållsförteckningen till användarhandboken finns följande om underhåll att läsa: Underhåll: Skötsel av utombordaren…34 EPA-utsläpp… 34 Inspektions- och underhållsschema…35 Spola kylsystemet… 35 Avlägsna och installera övre motorkåpa…36 Rengöringsvård för motorkåpan…37 Borttagning och installation av svänghjulskåpa…37 Bränslesystem… 37 Fästen för styrlänkstag… 38 Byte av säkring…39 Korrosionskontrollanod… 40 Inspektion av batteri…40 Batteriinformation…41 Propellerbyte… 42 Inspektion och utbyte av tändstift…44 Kompressorns luftintagsfilter…45 Inspektion av generatorrem…46 Smörjnipplar…46 Växellådssmörjning…49 Utombordare under vatten…50 Impellerbyte: Står inget i användarhandboken hur du byter impeller. I och för sig inte så svårt, men helst behöver du verkstadshandboken (Service Manual). Jag har en sån i PDF till Optimax 135 hk om du är intresserad, kan maila över den om du vill ha den. Det där med att byta impellern varje år el var 100:e timme vilket som kommer först enl handboken ovan låter lite overkill i mina öron. Jag nöjer mig med att byta impeller var 3:e år (på min Yamaha F115 4-takt). Ang motorolja: Finns ingen motorolja i en 2-taktare som skall bytas men det känner du säkert till. Den enda oljan till motorn är ju den marin 2-taktsoljan som du fyller på i behållaren för detta till motorn. I användarhandboken rekommenderas (inte helt oväntat...): Mercury Optimax/DFI eller Quicksilver DFI 2‑takts motorolja rekommenderas för motorn. Om Mercury OptiMax/ DFI eller Quiclsilver DFI 2‑takts motorolja inte är tillgänglig, rekommenderar vi att du använder Mercury eller Quicksilver TC‑W3 Premium Plus 2‑taktsolja. Vill man vara snäll mot miljön väljer man biologiskt nedbrytbar marin 2-taktsolja. Ang byte av växelhusets olja: Det står hur du gör i användarhandboken. Oljan skall vara Mercury eller Quicksilver High Performance växellådsolja (oväntat...). Växellådans smörjmedelsvolym är ungefär 666 ml. Trim och Tiltsystemet: Oljan till detta system behöver man inte fylla på el byta i normala fall. Men man kontrollerar nivån enl servicesschemat. Nån mer olja tror jag inte du behöver hålla kolla på, såvida det inte finns nån specialare på Optimax som jag ej har koll på. /Bo Senast ändrad av bossee | 30 juli 2007 | 19:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tola74 0 Postad 31 Juli , 2007 Hej, Tack för ett mycket bra svar !!! skicka gärna Service Manualen till tony.lahtinen@stockholm.hsb.se Tack på förhand ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dubbfredda 1 Postad 28 Juni , 2016 Skulle du kunna skicka manualen till mig också? fredrik.jacobsson@home.se Tack på förhand Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser