Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
bettybopp

Barn på båt? Tips på modell

Rekommendera Poster

Vi är en familj bestående av 2 vuxna och ett barn på 5 år och en på snart 2 år.. Vi vill köpa båt ( första) men  vet inget om varken modeller eller vad man bör ha på båten när barn ska vara med.

Vi har tittat på en bayliner 2255 är de en  ok första båt eller har någon nått tips på vad vi bör tänka på??

Mvh emma

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Försök lista hur ni önskar använda båten osv. Försök besvara bl a:

1. Om det i huvudsak är Er familj på 2 vuxna och 2 barn skall åka i båten eller om det vanligen skall med fler i båten.

2. Vilken typ att vatten skall ni åka i? Insjö, på havet osv?

3. Tänk igenom om inombordare (bensin el diesel) eller utombordare föredras.

4. Tänk igen om det måste vera övernattningsbar för 4 perrs (er familj) eller ej. Många nöjer sig med dagsturer, åtminstone första året.

5. Fundera på om det är en planande båt (ca 20 knop el mer) ni önskar eller om snipafart (6-7-8 knop) skulle vara tänkbart.

Och båttyp:

Daycruiser

Kabin

Hytt

Walkaround

Bowrider

Styrpulpet

Hard top

Snipa (öppen/hytt/HT)

 

6. Nytt el lätt beg, eller måttligt till än mer begagnat?

8. Skall den vara trailerbar (tänk på totalvikten på båt inkl motor och bensin plus tillbehör och dragbil samt körkortsbehörighet för den vikt det blir). 

7. Budget?

8. Kolla om ni föredrar nordiskt tillverkade båtar eller om t ex amerikanska verkligen passar er.

9. Att ta hjälp av nån båtkunnig bekant eller rent av en besiktningsman är nog klokt eftersom det är Er första båt. Det är ganska lätt att gå på en mina om ni skall köpa lite äldre begagnat. Vad gäller amerikanskt så se upp med CE märkningen lite extra, det är en fördel om den är CE märkt.

 

Vad gäller Bayliner 2255 så vet jag inget direkt om modellen men du skall se upp med Bayliner från mitten till slutet av 1980-talet för de sprutade ut båtar på marknaden vid den båtboomen som var då och kvaliteten på många Baylinermodeller var dåligt. På 1990-talet och framförallt 2000-talet blev det bättre kvalitet igen.

 

Tips: Kolla lite i sjöbodarna på medlemmarnas båtar, t ex finns det 3 st som har Bayliner 2255. Kanske du kan kontakta dem direkt med ett mail?

De kan ha lite kommentarer om sina båtar också i sjöboden också.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 30 juli 2007 | 10:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack så jätte mkt för alla tips.. vi har ju god tid på oss att välja och fundera.. denna sommaren känns lite onödigt att köpa utan vi väntar nog till tidig vår men vi vill kolla upp allt oxå vad de kostar att driva båten, försäkringar mm.. Vill ju kunna använda båten man köper inte bara låta den stå i kajen =) men tack igen för alla bra tips..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack så jätte mkt för alla tips.. vi har ju god tid på oss att välja och fundera.. denna sommaren känns lite onödigt att köpa utan vi väntar nog till tidig vår men vi vill kolla upp allt oxå vad de kostar att driva båten, försäkringar mm.. Vill ju kunna använda båten man köper inte bara låta den stå i kajen =) men tack igen för alla bra tips..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som vanligt så ger Bo väldigt kloka råd, men jag skull vilja gå så långt att ni gör ett säkrare val om ni väljer ett nordiskt fabrikat. De är gjorda för vårt klimat och våra förhållanden som vi har här. Det gäller allt från våra krabba vågor till vårt problem med kondens som vi har här pga. varma dagar och kalla nätter. Exempelvis så är heltäckningsmattor helt förkastligt i en båt med all mögelrisk och de flesta US-båtar har dessa mattor. Nordiska tillvekrare har heller inte samma enorma volymer i sin tillverkning som t.ex. Bayliner har. Det gör det att man hinner med att kvalitetskontrollera båtarna på ett bättre sätt även om det naturligtvis kan finnas tillverkningsfel på alla fabrikat. Jag säger inte att Bayliner är dåliga båtar, men som Bo säger så har de under en tid haft stora problem. Ett av problemen är att de många gånger är ojämna i kvaliteten mellan de olika exemplaren inom samma modell. En del andra UD-båtar har på tok för underdimmensionerade knapar och annat som man också ska se upp med.

 

Att anlita en besiktningsman vill jag också trycka på. Det är en jättebra investering. Antingen för att man då kan få ett konstaterande att båten är bra vilket kan betyda en del för den psykologiska känslan att veta eller att man får vetskap om att man inte bör köpa båten trots att den kanske ser fin och felfri ut. Det kan göra att man besparar sig åtskilliga tusenlappar som man då annars kanske skulle behöva lägga på dyrbara reparationer. Båtar kan se fina ut, men kan ha en del dolda fel som behöver vara väldigt erfaren för att kunna se. Ibland behövs det tom. mätverktyg av diverse slag för att kunna mäta detta. T.ex. fuktskador i skrovet mm.

 

När det gäller CE-märkning så SKA båten vara CE-märkt!!! Detta tycker jag absolut och mycket tveklöst att ni ska ha som ett krav! Ingen CE-märkning = ingen båt! Att jag är så tuff på den här punkten är för ert eget bästa och just varför är en lång historia som jag inte drar nu. Men det finns många som tar detta med en axelryckning och då säger jag så här: Ju mer man sätter sig in i lagarna och vad som är på G när det gäller efterlevnaden om båtarnas CE-märkning, desto mindre skulle i alla fall jag våga ens tänka tanken på att köpa en båt som inte är CE-märkt. Kan tillägga att det är olagligt att sälja en båt som inte är CE-märkt och att ni kan då problem med att både sälja den i sin tur och att få den försäkrad.

 

Jättebra att ni inte har så bråttom! Att skynda långsamt är en mycket bra sätt att förhindra att gå i fallgropen. Ta tid på er och tänk på att det kryllar båtar på begagnadmarknaden. Om ni missar en båt av olika skäl så finns det massor av andra. Ha is i magen både då ni letar men även då ni har hittad en. Glöm inte att pruta också. Lycka till som 17!

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Mitt förslag är att ni försöker hitta en Albin 25. Visst, den går sakta och har några år på nacken men det är bara positivt för en första båt.

 

I 7 knops fart hinner ni med alldeles utmärkt i navigeringen som kan vara lite lurigt för en nybörjare. Alla är vi barn i början och den låga hastigheten kan då bara vara en fördel även vid manövrering och handhavande.

Ni märker även om ni gillar själva sjölivet. Ni kanske inte alls tycker det är kul och då har ni inte bundit upp för mycket kapital och har en lättsåld båt att göra er av med.

 

Vänlig hälsning

Putte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man inte haft båt tidigare så kan man bli lite chockad över bränslekostnaden om man väljer en lite större planande båt med V8-V6:a som tex Baylinern 2255.

 

Man får räkna med rumt 1,3-1,8 liter distansen (ca 1852 meter) och om man börjar åka lite så rullar sjömilen på, Att åka runt 15-20 distans på en helg är ingenting.

 

Om man bortser från lurvet i ruffen på amerikanska båtar så får man väldigt mycket båt för pengarna. Sedan att Baylinern äe skit enl. många förståsigpåare  ska man ta med en nypa salt, dock är vissa 80-talsmodeller lite tveksamma. Däeremot så är många av dessa modeller i dessa årsmodeller utrustade med OMC cobra drev vilket kan ge dyra repkostnader, om det inte är just. och servat på rätt sätt.

 

Ska man åka billigt och nöjer sig att tuffa fram i sakta mak så håller jag med Albin 25 eller Vinga 25 är bra båtar, Vingan är lite stabilare och rullar inte så mycket i sidsjö som Albinen.

 

Många av dessa lite äldre båtar har också äldre motorer som kräver lite koll innan man köper båten annars så kan man nog stå där med en dyr rep. eller motorbyte.

Sötvattenkylning är ett stort plus.

Man bör även kolla om avgaslimpor och krökar är bytta.

 

Senast ändrad av Gelis | 31 juli 2007 | 10:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roddarn:

Jag tycker att du skall köpa en Bayliner, så har du i alla fall i efterhand möjligheten att kunna säga att du vet vad du pratar om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående talare....Har en Bayliner 2655-89 Wide body....Heeeelt ok båt med VP DP som går hur fint som helst i sjön...Fin inuti trots heltäckande mattor i både golv å tak...Jag fattar inte de sk förståsigpåare som snackar ner Bayliner..(eller är det bara avundsjuka??).Visst finns det skräckex,det har jag sett, men då är det människor som inte sköter om grejerna.. Men sånt finns faktiskt inom alla märken..Har sett flera ex av de kända nordiska märkena som varit som kex i durk, läckande,skeva,spruckna fönster, lister etc,etc......Nä, Bayliner är mkt båt för pengarna, du får en båt med midcabin,spis - både el och sprit,toa, dusch- både på toan och på badbryggan med varm å kallvatten, Ac och micro ..Men som med allt annat så måste man se om sitt hus så funkar grejerna....

Blir bara sååååå irriterad på dom som pratar nervärderande om Bayliner...Sen hör och häpna....Så har dom aldrig haft en sån själva...Förklara det den som kan????  Men å andra sidan så KAN man ju faktiskt ha oturen att springa på ett ex som har en del fel...Det kan ju hända var,när och hur som helst...

Var nöjd med det du har och respekera andra för det dom har.....

 

Lycka till med båtköpet....

 

 

 

Tack för ordet..Nu ska jag ta en sväng med båten.... en fd Nimbusägare

 

MVH

 

Peter......

 

Senast ändrad av bayliner2650 | 01 augusti 2007 | 10:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Emma

VI sitter i exakt samma sits som er. Vi har en Bayliner 2455 -89.

Jag är jättenöjd, det funkar kanon. Vi har haft den i snart 3 år.

Vår kille är snart 5 år och tjejjen är 2.5 år. Vi har övernattat några gånger men mest blir det dagsturer.

 

Storleken är lagom , man kan hantera den själv , vilket är bra om barnen trilskas och man är mitt i navigeringen.

 

Den går jättebilligt om man smyger fram i runt 6 knop ca 6 liter i timmen enl flödesmätaren.marchar man på 25 knop vill den ha ca 30 liter i timmen.

Försäkringen i svenska sjö är lagom på 2600:-/år.

 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Skulle din budget minska drastiskt så finns andra alernativ på barnvänlig och rymlig båt, klicka du på min sjöbod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja det där är en jädra coll båt med en massa plats för en lagom slant21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...