Ekenbratt 0 Postad 30 Juli , 2007 Vore tacksam för lite info vad som går att göra med gelcoaten på en båt. Vi står i färd med att köpa båt och vill veta vad som är möjligt. Hur beter man sig om gelcoaten är riktigt trött? Går det att få den riktigt vit och fin? Gör man detta själv eller är det varv som gör detta? Kostnad? I och med att vi troligtvis kommer att köpa en båt med ett antal år på nacken så dyker det då och då upp annonser med båtar i diverse glada kulörer. (orange, bebisblå etc.) Går det att måla om båten? Misstänker att man inte målar en gelcoat utan man lämnar in båten för att lägga på nytt lager? Vad kan en sådan behandling kosta för en ~30 fots båt? Tack på förhand Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 Juli , 2007 Enklast är ju att måla om med en tvåkomponentsfärg. Min kompis Stefan Andersson Smoegen målade om överbygget på sin Fin-gal med en hollämsk färg. Resultatet blev mycket bra. I den lokal jag stått ett par vintrar höll man på att måla om en större snipa, men jag hade sjösatt innan de var klara så jag såg inte resultatet,men kan inte tänka mig annat än att det blev i det närmaste perfekt (personkännedom). Funderar på att även måla skrovet på min båt. Skrovet är mörkblått, och den penselmålades med tvåkomponentsfärg 1984. Den färgade gelcoaten blir ju matt och tråkig med tiden (hur fort beror naturligtvis på skötsel) Har bilder före och efter ommålningen. Det är en stor skillnad. Färgen är lika fin idag som 1984, men en del repor ingick i köpet och jag har förorsakat några själv. Om du funderar på att måla båten kan du kontakta Stefan. Bifogar en länk på ett inlägg om ommålningen. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=97390 tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wackfelt 0 Postad 12 Augusti , 2007 Hej martin Jag har ett företag som sysslar med ommålning av båtar Om de e intreserad så kan du maila mig eller ring mvh Christopherwcabrecond@hotmail.com0704-271125 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 12 Augusti , 2007 Jajamen...det är inte alls svårt att själv se till att en vit gelcoat som med tiden har blvit både matt och gulaktig blir som ny igen! Så här gör du: 1: Se till att du har en lågvarvig polermaskin. Den ska ha max 3000 varv och det går alldeles utmärkt med en maskin för 200 kr från t.ex. Jula, Clas Ohlson eller liknande. 2: Köp Autosol på burk i storförpackning. Den sortens Autosol som är avsedd för krom ska du ha! 3: Smeta ut ett tunna lager Autosol på all gelcoat med en trasa och låt det torka. 4: Nu är det bara att polera med maskinen. Du får använda flera bommulshättor (de går att tvätta upp i tvättmaskin) och polera i omgångar tills medlet har gjort gelcoaten blank. 5: När du har fått gelcoaten att se helt ny ut så har du två möjligheter att gå vidare på: Antingen så gör du om exakt samma procedur, men denna gång med en bil-rubbing och sedan vaxar du. Det alternativet gör du om du är väldigt noga. Det andra alternativet är att du hoppar över bilrubbingen och vaxar direkt som avslutning. Vaxning måste du göra i vart fall som helst. Bilrubbing ger den där lilla extra finnishen och är ett polermedel precis som Autosol, men betydligt finkorningare. Som avslutning så vaxar du alltså båten. Även här kan du använda bilvax. Jag brukar köra med Sonax bilrubbing och Sonax Bilvax. Både Autosol och bilrubbing kan du även köra på färgade skrovdelar och på plastdekaler. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 12 Augusti , 2007 sök i sökfunktionen på ABRALON det är det bästa som du kan använda. Blir normalt billigare och med ett resultat som inget putsmedel kan slå. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 13 Augusti , 2007 Det här var intressant! Skrev just ett inlägg om 70-talsbåtar och jämförde med en nyproducerad... för att visa att kostar pengar att komma upp i nivå med en ny båt. ( Tesen är att om du moderniserar en gammal båt med motor, segel, värme, tryckvatten, varmvatten, ny kyl och nya kuddar så kostar det en del och man bör nog kolla in pris på 3-5 år gamla Jeanneau ..) Men glömde förståss ommålning... har sett en del båtar som fått detta gjort av proffs - fantastiskt resultat. Har också sett de som målat själva, dock att de flesta här begränsar sig till överbyggnad. Skrovsida = större risk att det rinner? Men många måste vara intresserade av kostnaden? Kan inte du som jobbade med detta göra en liten uppställning av olika arbetsmoment så man fattar vad som görs? Utan att göra reklam för dig själv så att säga - för arbetsmomenten måste ju alla göra? Och vad man som båtägare kan tjäna på att slipa lite själv eller demontera saker - eller om vad som ska göras och tar tid som man kan göra själv utan att vara proffs? Senast ändrad av Funkis | 13 augusti 2007 | 10:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser