Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
simon78

Sjögång?

Rekommendera Poster

Jag upplever att min Exotic är väldigt känslig för sjögång. När sjön kommer frammifrån tar den vågorna ganska bra, nu när jag lagt ballast i fören. När sjön kommer från tvärs gungar den ordentligt. Upplever ni andra exoticägere samma sak?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad har du lagt som ballast i fören?
Jag måste säga att efter att ha ägt en Nimbus 26-a så gungar det knappt nåt.Nej skämt åsido ,jag tycker inte att det är så farligt,men å andra sidan väger min båt 5 ton.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att ha läst ditt nästa inlägg,så förstår jag att vi inte har riktigt samma förutsättningar eftersom din båt är mycket högre än vår och diverse annat som inte vi har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker väl att 5ton låter i mesta laget. Om jag kollar på era båtar så väger de knappt 3ton, jag har ju knappast lagt i 2ton byggmaterial! Båten var iofs semesterpackad.

Jag upplever båten väldigt stabil. Den rör sig knappt en tum när man går på skarndäck. Men den följer med vågorna väldigt lätt. Förmodligen har jag en förhöjd tyngdpunkt som gör att min svajjar mer.
 Jag var mest nyfiken på om andra exotic betedde sig likadant eller om det är min tillbyggnad som orsakat det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena,
Min båt är ganska lätt eftersom jag bara har en motor och jag upplever inte att den är känslig för sjö. Som sagt den är ruskigt stabil när det gäller att gå på skarndäck.
Om du har vägarna förbi så kan vi ju jämföra egenskaperna i sjön.

Mvh Jonas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En helt annan sak,
Hur är era fördäck? flexar aluminiumen när man går på den eller är den stum?
Det känns som om min är delaminerad, vete fan vad som sitter under bara.

/Jonas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

våran båt väger 5 ton pga att vi har två stora forddieslar i,vi har fått detta bekräftat av killen som lyfter båten när vi sjösätter,vi har dessutom sandsäckar under kojerna i fören har vi upptäckt,nödvändigt då hon är enormt baktung.
apropå däcket så är vårat stumt,Jonke. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst gungar det lite (äger 3 ton Exotic) men så är det väl med motorbåtar. I princip tar en Exotic sjön väl. Har haft Cigarettskrov en gång, den rullade också en del vid sidsjö. Din höga överbyggnad tar väl en del vind också. Totalyngden tror jag inte påverkar rullning vid sidsjö så mycket för en planade båt. Med tung köl (segelbåt?)blir det kanske annorlunda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena,,hoppas jag får uttala mig,,nu när jag svikit och sålt pärlan, men fördäcket på min sviktade också,,det kändes som det var delat och att övre skiktet var löst..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör man rakt mot vågorna så går den som tåget, sidvind är värst, är bara att slå av på gasen, bakifrån vind fungerar bra också. Stabil är bara förnamnet på dessa båtar - rör sig knappt alls fast det går folk på skarndäck. Har inte märkt ngt att det skulle flexa på däcket, skall kolla.//R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...