simon78 0 Postad 29 Juli , 2007 Hej på er! Jag har renoverat en gammal exotic till oigenkännlighet! Den är nu överbyggd och har annan planlösning. Den är utrustad med två MD32:or. Tillbyggnaden och de tunga motorerna gör den tung. Dessutom väldigt baktung. Se bild: http://www.familjenlundell.se/images/rsgallery/original/img_5566.jpgJag har efter bilden togs lagt i 300kg ballast i fören, vilket gjorde att fören sjönk ca 15cm och aktern steg 5cm. Kranföraren vägde båten vid sjösättning och den borde allt som allt väga drygt 5000kg. De trötta och tunga motorerna gör att jag inte längre kommer upp i planing. För ett par år sedan (och några hundra kilo) så kom jag precis upp i planing och kunde ligga i 17knop. Nu kommer jag upp i 10.5knop. Jag har lite planer på att byta motorerna. Budgeten är begränsad, men jag gör gärna allt jobb själv. Har ni några tips, vad tror ni krävs för att få upp en sånhär klump i planing? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 29 Juli , 2007 Hej! Du har inte bara byggt om båten...du har också byggt om båtens egenskaper i och med ombyggnaden. Och det är ju en naturlig följd av det hela och är alltså ofrånkommligt. Vad som är ett dilemma är att man inte har haft fullständig kontroll över hur egenskaperna påverkas av ombyggnationen. Detta är också omöjligt om man inte har tillgång till enorma mängder med kunskaper i kombination till oerhört avancerade datorprogram för båtbyggeri och kanske också även vattentunnel där man med modeller kan göra vissa prover. Jag tror att du måste ha en riktigt kraftig motor, rätt propeller och trimplan till att börja med. Att laborera med viktfördelning som du redan har varit inne på är ytterligare en sak. En annan sak som kanske skulle behövas men som kan vara oerhört svårt att veta var och hur man ska göra är att eventuellt komplettera/ändra med steglister. Men då är vi där jag började i mitt svar....att det krävs enorma resurser på flera olika plan för att på ett kontrollerat sätt veta hur man ska komma fram till bästa resultat. I praktiken är ju detta omöjligt för vanliga dödliga såvida man inte bor granne med Ocke M eller Håkan Södergren! Och om du inte bor granne med någon liknande person så kanske du bor i närheten av någon med motsvarande kunskaper och inte minst erfarenheter så att du kan be vederbörande komma ut på en titt och provkörning för att få lite professionella tips! Det kan kosta, men det kan också bli en ekonomiskt lönsdam affär så att du lägger krutet där det verkligen behövs. Antaganden kan ibland bli väldigt dyrt i längden, särksilt om man gör flera åtgörder för att de första inte blev riktigt så som man hade tänkt sig. Till sist vill jag säga att du har gjort ett riktigt fint jobb och det syns verkligen att du har tummen någonstans på sidan av handen och inte mitt i! Men du är inne på oerhört komplexa saker nu eftersom det nu kommer in så svåra saker i bilden som skrovets påverkan av ditt bygge. Kontakta någon professionell båtbyggare om detta tycker jag. Det är gratis (nästan) att ringa och att fråga kostar ingenting alls! Lycka till!! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 Juli , 2007 Konstruktören är ju Pelle Pettersson om jag inte förstod informationen fel. Kunde ju va värt att fråga honom. http://www.pellepetterson.se/ Senast ändrad av toaen | 30 juli 2007 | 18:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thoant 0 Postad 8 April , 2008 Hej Simon, inte ofta man kommer ihåg att kolla forumet, men det händer. Tänkte på din tunga båt, ser lika baktung ut, men min väger nog inte 5t. Kranförarna har sagt allt mellan 3500 -4100 kg. Har en Diesel V8:a 275hk, med Duopropp. Planar i c. 14 och toppar c. 32 med 2 pers (och medvind) och inte så mycket last. 28 kn. 5-6 pers. med packning, (pilsner är tungt). Behagligaste fart tycker jag är vid 18. Hur har det gått, bytt motor? Thore Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
simon78 0 Postad 8 April , 2008 Ja, det händer ju att man glömmer av att kolla forumet ibland. Jag använder den förträffliga funktionen bevakning, och då slipper man missa något intressant! Tackar för uppgifterna om fart och Hk. Jag pratade med en båtfirma som räknade ut att jag behövde ungefär 270Hk för att nå mitt mål på 22-25knop på topp. Det stämmer ju ganska bra med dina erfarenheter. Jo, motorbyte blir det, men det dröjer nog till sommaren 2009 åtminstone. Jag tänker marinkonvertera två volvo-dieslar och då få drygt 300Hk tillsammans. Det är ett stort projekt vill jag lova. Kolla gärna på projektloggen på http://www.familjenlundell.se/simon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser