2HOT4U 3 Postad 29 Juli , 2007 ska själva hålet till hållare va utanför båten eller innanför båten? känns lite fel om den ska sitta på insidan dom som sitter kan få den i ryggen men om den ska sitta utanför så låser den inte när den pekar rakt åt sidan då finns det risk att den hoppar ur om det skulle hända nåt eller ska jag den som jag har monterat hålet utåt sen flytta spöhållaren ett jack vänster eller höger så den låser? så här ser den ut http://www.wiggler.se/trollinghavsfiske/trolling/spohallare/trolling-spohallare.jpg dom skulle ha gjort hållare för riktiga amatörer så man kunde fästa den i årklykan ja ja säkert jätte dum fråga Senast ändrad av 2HOT4U | 29 juli 2007 | 22:39 Senast ändrad av 2HOT4U | 29 juli 2007 | 22:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Noboat 0 Postad 29 Juli , 2007 Fästes i relingen vilket kräver att du borrar ett hål där. Spöet låses ju fast med låsringen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 29 Juli , 2007 nix man behöver inte borra skulle aldrig göra det heller man klämmer ju fast den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 30 Juli , 2007 Hade en sådan satt i min gamla båt.Den va iaf monterad på insidan av relingen med spöet in över båten så att säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 30 Juli , 2007 Just den spöhållaren går att montera på flera sätt. Antingen runt ett relingrör och sätta ihop fästena med bult, eller borra och bulta fast i sidan på båten. Jag skulle helst montera så hålet blir på insidan på båten. Kolla var du kan sätta dom utan att någon får dom i ryggen. Sitter de på utsidan finns större risk att de kan fastna eller slå i t.ex en brygga (beroende på höjd förstås) och kan då gå sönder. De kan även gå sönder om de är monterade på insidan om de är vinklade utåt vid ankomst till bryggan/kaj. Bra att ta för vana att ställa dom rakt fram eller bak då de inte används för att förhindra detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hillis66 0 Postad 30 Juli , 2007 En annan variant är att fästa spöhållaren i årklykshålet, kan gå beroende på storlek och hur relingen ser ut etc. Om det inte går så skulle jag också monterat på insidan, helst utan att göra hål. Lycka till!/JH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser