Johanlm 0 Postad 29 Juli , 2007 Hej. Måste eventuellt byta propeller och då tänkte jag höra om någon har erfarenhet om ringpropeller? Är det något att ha och ett alternativ för mig eller ska jag hålla mig vid en vanlig alupropp? (Har en Ryds 475GTS med Mercury 50) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 30 Juli , 2007 Jag tror att du ska hålla dig till en konventionell propeller med tanke på att det är en relativt snabb båt och motor. Kolla även på stålpropeller - ger lite bättre prestanda och framförallt så tål den mer än en aluminiumpropeller. Kostar från ca 4000 kr i Sverige, men kan fås betydligt billigare från USA. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 30 Juli , 2007 Rimligen blir det lite mer motstånd i vattnet och ev sämre effektivitet med en sån ringpropeller. Vad händer om man slår i ringen? Personligen skulle jag hålla mig till vanlig propeller eftersom du har en planande båt. Vill du ha stålpropeller som är flera gånger (tror det är bårtåt 5) gånger starkare än aluminiumpropellrar så kolla t ex på Ballistic propellrar. Inte så väldigt dyra och mycket bra (gäller bara att hitta rätt signing till just din båt-motorkombination). Kolla med t ex Propellertrim i så fall för de säljer Ballistic, man får även prova ut til man är nöjd. /Bo Senast ändrad av bossee | 30 juli 2007 | 10:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johanlm 0 Postad 30 Juli , 2007 Tack för svaren. Hade enbart tänkt skaffa ringprop om jag fått lovord här, men nu när det inte kommer några håller jag mig till en vanlig. Ska kolla runt lite på tex Ballistic, men jag kommer nog behöva lyssna på plånboken och den säger aluminium och inte stål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Livgardist 0 Postad 19 Oktober , 2009 Jag var också nyfiken på en ringprop (se länk) då min propeller till Örnvik 450 Cab med 40 hp Mariner (2000) är ganska sliten. Nu blir man ju lite osäker. http://www.drev.se/default.aspx?main=ShowNews.aspx&newsid=13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Livgardist 0 Postad 19 Oktober , 2010 Installerade i våras en ringprop på båten ovan och på min lilla båt fungerar det alldeles utmärkt. Jag skulle tro att jag förlorade omkring 2 knop i hastighet men det kvittar. Det är riktigt bekvämt att inte behöva oroa sig för att trassla in sig i tampar och sjögräs, bara att backa på. En liten bottenkänning i låg landstigningsfart spelar ingen större roll det heller. Slutligen så är det bra med en extra säkerhet för hundar och små barn om de skulle drutta i från båten med öppen akterspegel. Det känns dessutom som om den kan göra skarpare girar, men det kanske är inbillning. /P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser