lokarn 0 Postad 29 Juli , 2007 Hej allihopa. Jag är numera båtägare. Blev en Crescent stingray -03(varianten med fast tank o dynor) o en Mariner 75hk fyrtakt -00 med förgasare. Det ser ut vara i bra skick alltihopa. Har letat båt ett tag o nu blev det utav. Inser att det är svårt att köpa båt. Vad vill man ha? Båten ska ju passa ens sätt att använda den o de vatten man har tillgång till. Ska ha den på trailer. Vill ut på vattnet för bada, sola, fiska, leka, se den fina naturen mm. Räcker med dagsutflykter. Vad tror ni om mitt köp? Den gör ca 35 knop. Men mysigast ligga o puttra lite tror jag.. Ja låt se nu hur det är att vara båtägare. Hoppas till att börja med få lite feedback på underverket. Kan känna själv att jag kanske hade föredragit direktinsprutning men får väl bli sen om jag vill ha det. Man kan inte få allt, eller? Nu står den där o väntar på få användas. Kom hem 03 inatt men den får stå en stund. Känner mig lite mätt på båtar nu när man letat och testat en del. Svårt veta vad som skiljer i egenskaper från båt till båt för en amatör. Hoppas som sagt på feedback.. (snart kommer väl solen??) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thunberg_jr 0 Postad 29 Juli , 2007 Mycket fin båt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lokarn 0 Postad 29 Juli , 2007 Ska väl investera i en del saker/tillbehör nu. Flytvästar Brandsläckare Linor o fendrar Lås till motorn Någon slags navigering (GPS, plotter, ekolod) Tips mottages Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 29 Juli , 2007 lokarn, Grattis till båten och motorn! Den kombinationen kommer du med all sannolikhet bli jättenöjd med. Jag har ett test på båten om du är intresserad. Tror jag har nåt på motorn också (Mercury då - samma motor). Har även verkstadshandbok i PDF (till Mercury 75 4-takt, förgasare) du kan få om du vill ha. Hojta till om du vill ha det. Kan redan nu avslöja att båten får idel lovord i testet (endast några få plumpar i det annars prydliga testprotokollet). /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lokarn 0 Postad 29 Juli , 2007 Oh, låter suveränt! Tar gärna emot det jag får. Priset kändes OK, 125.000. Vad tror panelen? Båt de båt o motor såg verkligen ut vara i nyskick. Tydligen har inte båten använts mer än som provbåt vid cresent´ s utprovning Men saknar motorlås. Trodde man fick med sånt.. vad kostar sånt tro? Begär f-bolag det fast man har den på trailer ute på landet? Tack så länge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skobedo 0 Postad 29 Juli , 2007 Ja, Länsförsäkringar kräver att du både har motorlås, låser fast båten i trailern och trailerlås även att du har den inlåst i garage. Men If kräver inte det, där räcker det att den står i garage (om det nu krävde att du har båtextra vilket är gratis första året) Har haft lite disskusioner med försäkringsbolagen om detta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 29 Juli , 2007 lokarn, Nu har jag mailat dig lite tester och verkstadshandbok. Ang motorlås: Ersätt en övre motorbult med CombiLock, det blir enklast så slipper du borra nåt mer hål i akterspegeln. Täta combilockbulten med Sikaflex när du monterar i så fall. http://www.comstedt.se/webb/marin/motorlas/default.htm Har själv Abus motorlåsbult (men kräver att man borrar extra hål genom motorfästet och genom akterspegeln, och tätar med Sikaflex). http://watski.se/www/produkter_meny.asp?prodCardID=30988&groupID=9&subGroupID=720&parentGroupID= En annan variant är NAWA BT 250 som man skruvar fast bakom översta motorbultarna och låser en kåpa över. http://www.byggplast-batprylar.se/Article.aspx?ArticleNo=8963 http://www.nawa.fi/site/en/outboardlocks.html /Bo Senast ändrad av bossee | 29 juli 2007 | 23:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 30 Juli , 2007 Hej jag är i samma sits :-) Köpte min första riktiga båt och nu kommer en del följekostnader :-). Ett tips ang linor,köp de inte hos biltema. Trots min höga åldern har jag fortfarande inte lärt mig att bra grejer kostar bra pengar.Nu kan jag kastar några av biltemas linor och köpar riktiga linor:-) Flytvästar hittade jag hos clas Ohlson, måtorlåset fick jag efter litet diskussioner eftermonterat, där blev Bossees version 1 tror jag, som man sätter på befintlig bult. Verkar fungerar. tittar på lansförsäkringar hemsida, de har länkar till säkerhetsprylar. Ohh förresten, stor grattis till båten, det glömde jag nästan. Jag var bara ut några gånger i det här vädret (vissa kallar det för sommar). Och det var bara roligt. Men vatten ärför kallr för att bada eller åka tube.Men den tiden kommer... Hälsningar Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lokarn 0 Postad 30 Juli , 2007 Ska läsa lite nu. Tack för mail o alla tips, det uppkattas verkligen! Gentlemannen som sålde båten till mig plockade bort brandsläckaren från båten. Han fick 125.000.. känns lite sniket måste jag säga. Inte en pinal fick jag med, inte en minsta lina. Men glad ändå, inte minst för att man nu kan titulera sig båtägare o få lära sig en massa nya saker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lokarn 0 Postad 1 Augusti , 2007 Kan jag sätta på ett Hillock motorlås på min motor tror ni eller är det bara för mindre motorer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 1 Augusti , 2007 Hej, Skulle inte välja Hillock på en såpass stor motor. Den går inte att dra åt tillräckligt tycker jag i alla fall. Hade det på min gamla båt som hade Suzuki 65 hk 2-takt. Jag var aldrig riktigt nöjd med att jag inte kunde dra åt den Hillock bulten ordentligt. Lite som att hänga motorn i 3 bultar bara tyckte jag. Du har ju en ganska kraftig och tung motor får du tänka på. Min personliga åsikt. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lokarn 0 Postad 5 Augusti , 2007 Varit ute med båten i helgen. Barnen o frugan älskade det livet, jag med såklart. Körde upp 500 kr i soppapengar direkt men inser att det var billigt, läser ju här hur mycket bensin många båtar drar. Min skall dra ca 0,6 distansen vid maxvarv minus 1500 varv (4000). Har också handlat ett splitterny båttrailer, en fogelsta 1300 kärra (30.000 kr). På den sitter ett godkänt dragkopplingslås (1800 kr). Går stabilt. Fixat ett motorlås, Abus och ett hänglås klass 3. Ska handla en klass 3 kätting, sen är det klart med stöldskyddet. I övrigt handlat ankare, diverse tampar, fendrar, flytvästar. Det kostar på att vara på sjön men det är som allt annat, ska man få uppleva något lär man ju ha prylarna. Har också satt på ett ekolod Navman fishfinder, suveränt hjälpmedel. Nu är det bara att njuta känns det som. Visst är det lite bök med att ha den på trailer men skönt få med sig grejorna hem. En fråga, går de mycket saktare med 4 personer ombord och en del packning? Fick bara upp den i 28 knop nu, trots tester med tilten (eller vad det heter). Har fast tank, 100 liter och den var halvfull. Han jag köpte den utav sade att han kört 36 knop med den, kan det stämma? I övrigt grymt nöjd med ekipaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 5 Augusti , 2007 Med 2-3 personer och halv tank brukar man kolla max varvtal på motorn. Meriner/Mercury F75 4-takt har max rekommenderat varvtal på 6000 varv/min. Du bör ligga mellan 5500-6000 varv/min på fullgas rimlgen för att anses ha en propeller med rimlig stigning. Kolla vad du har för propeller, diameter x stigning. En tum ändring av stigningen ändrar motorns varvtal vid fullgas ca 150-200 varv/min. Hur har du folk och last fördelad i båten? Kan ha viss inverkan på toppfarten. T ex om nån sitter i fören så kan det bli så att när du trimmar ut vinkeln på motorn för att få så liten våt yta som möjligt (optimal anfallsvinkel mot vattnet brukar vara ett par tre grader) så orkar den inte riktigt lyfta nosen tillräckligt för att få en optimal lätt gång. Runt 30 knop kanske lite mer tycker jag nog du borde få upp den i med 4 pers ombord. Men sen beror det ju på det där med en del packning - hur många kg var det och var placerades den lasten? Hur fort går det med 1 pers ombord och vilket varvtal får du då på fullgas? Mäter du farten med GPS (farten över grund) eller med motorns hastighetsmätare (farten genom vattnet)? /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lokarn 0 Postad 10 Augusti , 2007 Hej igen... ar köpt en elmotor för att smyga och trolla lite med båten. Blev en Motorguide 54. Ska fästa den i aktern på båten och ska ordna ett motorfäste nu. Eftresom jag är lite osäker och det på forumet finns mängder av erfarenhet så tänkte jag nyttja mig av den. Så, vad tror ni? Har tittat på den här sidan http://www.hjertmans.se/shop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=1071 Finns en variant som också går att köpa till en platta som för fästet avtagbart. Fäste o platta blir ungefär 1400 kr. Vad tror ni? Är det värt? Skulle det passa min båt? Lutningen av aktern ser ni på bilden i mitt första inlägg. Är det negativ eller positiv lutning av aktern? Passar fästet? Blir det kanon? Det är fjäderbelastat, funkar det på elmotorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst us104 Postad 10 Augusti , 2007 Har en Endura 46á på min Ryds Camping.Har satt motorfäste 5874 (hjertmans) på badbryggan.Funkar utmärkt till trolling m.m. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser