Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
jois

Mercury 40HP -92 \"Problem med kylningslarm\"

Rekommendera Poster

Har problem med att kylningslarmet går igång efter att jag kört några minuter. Har fin skvallerstråle, dock något varm skulle tippa på ca 40-45 grader, har bytt impeller! Har för tillfället kopplat bort detta larm, är det någon som tror att detta kan vara något förödande för motorn och har några tips vad detta kan röra säg om?

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Om motorn har termostat så kolla att den öppnar och stänger som den ska. Testa i en kastrull på spisen med termomenter, termostaten hängande i en ståltråd i kastrullen.

Termostaten brukar öppna vid ca 50 grader och vara vidöppen vid ca 60 grader.

Se upp med skruvar på termostathus och så, lätt att dra av skruvar på äldre motorer då skruvarna har en tendens att dels ärga fast dels övergå i spröd form (drog av mina skruvar på en 2-takt jag hade nämligen).

Kolla hur termostaten sitter så du sätter tillbaka den exakt i samma läge den satt.

Prova att köra utan termostat (det skadar ej) och se om den larmar då. Gör den inte det så är det väl termostaten som är kass.

 

Om du har en värmegivare el flödesgivare för kylvattnet så kan den ha pajat och motorn därför larmar (hade en 2-takt där den fasktiskt gick sönder). Brukar gå att ohm mäta den i så fall.

 

Om du behöver kolla på sprängskisser på din motor så hittar du det på Ishopmarines hemsida (Parts List, Mercury):

 

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&lvlCode=1&pCode=A0000001&path=MM~A0000001&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=

 

Kolla att du väljer rätt modell av 40 hk för det finns ett gäng att välja på (2-, 3- 4-cyl).

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 29 juli 2007 | 21:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar!:)

 

Är väl inne på samma linje med termostaten faktiskt, att byta den alltså!

 

En fråga är dock om det är okej att köra trots att skvallerstrålen ligger runt 45 grader eller kan jag få motorhaveri av det?

 

Har också hört att på de 4-cylindriga modellerna (en sån som jag har) är det problem med kylningen på 4:e cylindern och det är väl där termostaten sitter tror jag? Men detta skiljer säg väldigt med vilka man pratar med också!

 

//Jois

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör du i söt- eller saltvatten?

 

I saltvatten finns ju risk att saltavlagringar byggs upp inne i kylkanalerna med sämre kylning som följd.

 

Överhettningslarmet borde inte hoppa in förrän vid över ca 65, kanske närmare 70 grader ungefär.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör i saltvatten i Karlskrona skärgård inte så salt vatten som på västkusten, köpte båten för 1 år sen då hade den gått sen inköp i sötvatten i växjötrakten!

 

Okej men det låter ju troligt!

 

Jag är grymt tacksam för hjälpen Bosse!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma problem på min mercury 40Hp 92:a, blir att kolla termostetn i helgen då med. Sen åker den ut på Blocket för ny investering till nästa sesong. Hoppas få tag på en Ryds 478 GT med 4-takt motor...

 

 

///Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jag har samma problem förutom att så fort jag sätter på tändningen så börjar larmet att tjuta.

Har bra stråle och bra temp på vattnet.

så jag tror att det är temp eller flödesgivaren som har lagt av.

Är tempgivaren en bimetall? vart sitter den? vart sitter flödesgivaren?

Motorn är en Mercury 40 4 cyl classic från 93 tror jag.

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,
Jag hade nästan samma problem på en johnson från 84, bytte termostat och impeller sen tystnade larmet. impellern var lite knölig att byta pga fastärgade skruvar men termostaten gick ganska snabbt. Både impeller och termostat anses väl dessutom som förbrukningsvara så det är nog inte fel att byta. Hör till saken gör väl åxå att skvallerstrålen inte var varmare än att man kunde hålla handen i den utan att bränna sej. Vet inte om det är sant men jag läste nånstans att man inte ska köra en motor som värmelarmar då det finns risk för haveri.
//Henke 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här har ni säkert redan kollat med jag skriver iaf. Larmet är ju både för överhettning samt oljenivån om motorn har separat oljesmörjning. Har ni kollat den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet vart givarna sitter? så ja kan mäta givarna och möjligen utesluta dessa!!!

Motor Mercury 40hk 4cyl 93.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat länken här ovan som bossee gav? På den sidan finns en hel del matnyttigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...