Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
24swaggy

Hjälp vid båtval HT för ny medlem utan båt

Rekommendera Poster

Hejsan alla glada!

 

Är ny på forumet men har senaste veckan kollat en hel del och fått många bra tips! Vi är en familj på 2 vxn o 3 barn(13,11,2) och vill skaffa en båt lämplig för fiske(trolling) och bad i mestadels mindre sjösystem men även möjlighet till att besöka större.Vi tror att en HT ca 5m passar oss och väljer bland Ryds Camping, Fjord HT 16 Ft och en Örnvik 510.Vår prisklass ligger runt 30´ - 45´ 000. Vilken båt motor tycker ni lämpar sig bland de länkar jag lägger här?

 

Fjord 16 Ft  

Ryds Camping

Örnvik 510 HT

 

Funderar även på lämpligt motorval -hur stor och hur gammal bör den vara

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag skulle nog välja en ryds camping men gjärna lite mer motor än 60 hk dom blir för klena med så pass många i båten.finns massor att läsa om ryds camping på forat sök o du hittar massor.fridenz rillezzzzzzzzzzz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryds Camping. Efter 1976 då skrovet förbättrades.

60-70 hk funkar på den, 70 hk kanske bäst om ni ofta åker ett gäng i båten som i Ert fall.

Finns många att välja på, tillverkades i ca 7000 ex (= går att göra fynd och ev hitta en pärla).

Stor inuti, den kanske inte får nåt skönhetspris men praktisk layout på inredningen och går ganska bra i sjön. 

Lätt att sälja om du tröttnar. De flesta vet vad en Ryds Camping är.

 

Gammal motor = risk för att du får mecka och kan bli vid bryggan delar av sommaren om du har otur. Men är motorn servad varje säsong så kan en 2-taktare hålla väldigt länge.

Om du har råd så försök hitta en fin Ryds Camping med en motor från 1990-talet så är det nog större chans att den hållar et tag till (allt under förutsättning att den servats varje år).

Kolla att motorn har elektrisk trim och tilt så att du under gång kan justera motorns vinkel mot akterspegeln (vinklas in före och under accelareratinsfasen och vinklas ut under planingsfasen för att få lätt och fint gångläge.

 

Den Ryds Camping du gav exempel på kan nog vara OK under förutsättning att den servats - impeller bytts inom 3-4-5 år som är bytesintervallet), olja i växelhus bytts varje år osv.

Du kan köra på biologiskt nedbrytbar marin 2-taktsolja om du vill för att skona miljön lite t ex OKQ8 Marin Bio TT (körde jag på de sista åren jag hade 2-takt). Tror du bör unvika alkylatbensin i äldre motorer för gamla gummipackningar brukar inte gilla det. Kör på vanlig 95 oktan blyfri.

 

Några andra Ryds Camping att spana in kanske (pruta kan man alltid försöka så kanske du kommer ner till nivå du/säljaren kan acceptera):

 

http://www.blocket.se/vi/12331806.htm?ca=7_s

 

 

http://www.blocket.se/vi/12662500.htm?ca=7_s

 

Ganska ny motor (dock osäker om båten har nya skrovet):

http://www.blocket.se/vi/12793153.htm?ca=7_s

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 29 juli 2007 | 11:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack för tipset, vi har mest inriktat oss på Örnvik eller Fjord då storlek och pris verkar passa oss bäst men inte bestämt oss ännu. Vill se dem i verkligheten. Motorvalet verkar som det b ör vara större än det som sitter på dem!

 

Har även funderat på en Flipper se länken.Nyare motor och verkar fin. Kanske säljs idag enligt ägaren.

 

 

 

Flipper

 

Senast ändrad av 24swaggy | 29 juli 2007 | 11:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enda tipset jag kan ge är; Köp ingen båt där motorn är från 70-talet. Det är viktigare med en bra motor än en bra båt, tycker jag iaf.

 

Jag köpte gammal båt och gammal motor (75-årsmodell), och det kostade mig 47000:- att smälla på en ny nu, bara för att motorn har gjort sitt.

 

Så lägg på 10 000:- extra och försök få så ny motor som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer inte att köpa en motor från 70-talet men jag är även osäker på tidigt 80-tal. Har skruvat lite på mindre utombordare 2-takt av sent -70tal och vet att börgar de krångla så har man fortsatt bekymmer(med mina kunskaper iallafall!!). Det ser ut som att det får bli motor från sent 80-tal eller nyare. Tack för alla tips, fler mottages tacksamt.

 

Senast ändrad av 24swaggy | 29 juli 2007 | 13:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Har du kollat på Flipper 510HT el. 575HT?

Fina båtar som går lätt i sjön.

 

Mvh. //Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du bör tänka på i händelse om du ska ha ett snäpp större motor än vad båten är rekommenderad/tillåten för, är att ditt försäkringsbolag verkligen går med på att försäkra båten om du överskrider max tillåtna motorstyrka. Alla bolag tillåter nämligen inte övermotorisering och en båtförsäkring är direkt nödvändigt på sjön. En del bolag kan visserligen tillåta en båtförsäkring men att det istället kan bli problem med att få ut någonting på försäkringen om det verkligen händer något på sjön! (Beroende på vad som har hänt.) Värt att kolla upp detta alltså INNAN du övermotoriserar! I annan fall finns det en viss risk att du betalar en massa försäkringskostnader där du inte kan få ut någonting vid ett skarpt läge.

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej Roddarn!

 

De flesta båtar jag kollat och har råd med just nu har oftast motor som ligger i nederkant av rek. detta är inte ett bekymmer för mig då jag inte nu är ute efter fart resurser utan vill ha en lämplig trolling och familjebåt i kombination, -alla med så får jag åka oftare!!. Det som jag kommer att välja är enligt goda råd här på denna suveräna sida, en motor som inte är för svag utan att den kan gå marsfart på normala varvtal och att den inte är för gammal(-85 eller nyare).

 

Just nu ligger Fjorden 16fot??(tror det skall vara 17fot) med en mariner 30hk -95 OIE med 30 släp för 37 000:-. Verkar bra? Kapellet behöver översyn men i Hagfors har vi en skomakare av gamla sorten med ännu äldre priser!!

 

 

Fjord

 

Senast ändrad av 24swaggy | 30 juli 2007 | 16:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fjorde tillverkade (nåja de finns ju än) kvalitetsbåtar. Men 1975 börjar bli gammalt, hänger på att den vårdats genom åren så du kan forsätta ha glädje av den i så fall. Motorn var ju ganska ny men i klenaste laget.

50 hk hade varit bättre på den tror jag. Men för det användningsområde du skall ha den till så funkar det nog rätt bra om du mest skall puttra fram i lägre fart för fiske. Men tänk på att en 2-takt med förgsare är ej så jättebra att ligga timme ut och timme in på tomgång (sotar igen förr el senare). Men du kan ju alltid hänga på en större motor, kanske 4-takt, senare om du får blodad tand med båtlivet. Kanske du vill traila ner till Vänern för en tur här så småningom (har själv min båt i Vänern, Karlstad).

 

Tänk på att om den Fjorden och motorn gått på västkusten hela tiden i saltvatten så tär det hårdare på grejerna än om det varit kört i sötvatten.

 

Lycka till med ev båtköp.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 30 juli 2007 | 19:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte riktigt förstå den här hysterin på 4taktare, visst kan jag hålla med om att dom drar mindre bränsle än en gammal 2taktare, men hur mycket kör man egentligen med båten..tjänar man verkligen in pengarna på att köpa en dyrare båt med 4takt??? och hur många timmar åker i följd åker man egentligen trollings hastighet?? Min erfarenhet säger att man håller sig till rätt stift/märke så går det på en 2takt med.

 

För min del skulle jag ALDRIG köpa 10år gammal 4takt utan att få med servicebok på den..men det skulle jag våga på en 2takt.. på grund av att den är en enklare konstruktion.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Hej!

 

En Örnvik 510 är en bra båt, vi hade en sådan förut. 30 hk är emellertid alldeles för klent. Tveksamt om båten ens kommer upp i planingsfart med den motorn. Vi hade 40 hk och då gjorde båten cirka 22 knop. Båten är godkänd för 50 hk, men har sett många med både 60 och 70 hk på. Jag tror att minst 50 hk är att föredra om man vill få ner motorvarvet och bränsleförbrukningen. Båten är gediget byggd och får väl betraktas som prisvärd i den prisklassen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

själv har jag en örnvik 530 HT från 78-79,  har nu fåt  den att gå riktigt hyggligt, har en rätt ordentlig motor till den (115hk) , båten i sig  saknar lite smarta lösningar innuti, sånt man får lösa själv ;) ,  men å andra sidan, hur flashigt var det på den tiden i sånna båtar. personligen tycker jag 530 ör mysche snyggare än 510,  men smaken är som baken, hur som helst så är jag nöjd med örnvik 530ht.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är vi båtägare och det blev en Cresent 525 HT med en Evinrude 30 hk -92 och båt och motor har vårdats väl. Båten är av årsmodell -76 och allt trä var nyrenoverat -04. Motor ägd av en traktormekaniker och verkade OK, vi får väll se... nya dynor och all el i båten utbytt -04 mm... Enda skavanken vi kunde se var att kapellet bör bättras mer i gamla sömmar som torkat i solen. Vi är idag mycket nöjda med köpet och säljaren var mycket tillmötesgående. Vi fick för en summa strax över 40 000 båten -76, 30 hk -92, 30-släp ca -00, täckställning i aluminium med pressening, 2 tankar massor av båttillbehör. Båten såldes pga att en båt säljaren väntat på blev tillgänglig. Bild kommer att finnas så snart jag fått GEMMA i sjön. Namnet GEMMA betyder juvel på lat. och kan bara instämma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Om Ni vill kika lite vad Crescent skrev i deras broschyr om 525 HT så kan du läsa om det här:

 

http://www.cremo.se/kataloger/modeller/index_3.htm

 

(525-s1.jpg, 525-s2.jpg , 525-s3.jpg, 525-s4.jpg)

 

Rätt kul sak med den inbyggda utombordaren. Dämpar väl ljudet en del förhoppningsvis.

Farten lär väl bli ganska blygsam då den inte lär plana och är nog inte riktigt gjord för det heller. Båten är väl ett barn av sin tid i kölvattnet av oljekrisen 1973-1974 när bensinen var dyr och det gällde att få även lite större båtar att funka med en mindre motor. 

Skulle ni tycka det går för sakta så är det ju bara att byta till en snabbare planande båt senare. Bättre och börja lite lungt och fint både fartmässigt och pengamässigt.

 

Lycka till med nya båten!

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 08 augusti 2007 | 21:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Tja, vad säger man...

 

Tittade i den där katalogen på gamla Crescentmodeller. En del säger att det var bättre förr, men jag vet inte riktigt om jag håller med....

 

70-talet var ett lustigt årtioende om man ser på modet. Gällde väl såväl popgruppen Abba, hårdrocksbandet Kiss, samt Crescents båtmodeller...

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...