Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
2HOT4U

Fästa Ekolod givaren?

Rekommendera Poster

köpte Eagle Cuda 242 från USA under halva priset jämfört med här

men frågan är hur ska man fästa givaren

om man inte vill borra

båten är ny så vill inte borra

kan man limma eller finns det kraftig sugpropp som håller

eller kanske dubbelhäftande tejp?

båten är Höga Rodd 435

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste borra. Andra alternativ håller inte. Påfrestningen på givaren är enorm, så att limma, sugpropp, dubbelhäftande tape är som att använda kapellfönster på ett flygplan! Nej....att skruva är det enda alternativet du har. Men....när du har borrat hålen för skruven så ska du täta med Sicaflex eller någonting liknande. Då blir det tätt och så länge man gör det hela på rätt sätt (och tätar) så finns det ingen orsak till oro. Du kan sova lugnt även efter monteringen.

Hälsningar:

Roddarn 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har köpt det för halva priset i USA, så har du alltså betalat ca 700 kr inklusive frakt?

Googlade på lodet och fann att de lod som säljs i Sverige för strax under 1600 kr inkl. frakt hade akterspegelsgivare.

Man behöver inte borra hål i båten för att montera en ekolodsgivare i en plastbåt med enkelskrov.

Är det en akterspegelsgivare, så stoppar du den i en plastpåse med vatten och lägger den på en lämplig ställe mot skrovet (innombords). Bör vara så vågrätt som möjligt. Fungerar lodet så tar du upp givaren ur påsen och låter givaren torka. Det kan finnas luftblåsor i laminatet som stör. Fungerar det inte så flyta givaren en bit och prova på nytt.

Gör rent skrovet, med tex aceton. Kläm ut en bra klick silicon och tryck ner givaren i siliconen. Det får inte bli några luftblåsor mellan givaren och båtbotten. Denna montering har jag gjort själv med gott resultat.

Har du en givare som egentligen skall fästas i ett hål i botten, kan du efter att du kollat att lodet fungerar, (givaren i en plastpåse med vatten tryckt mot skrovet) Plasta fast, eller på annat sätt, fästa en rörstump mot skrovet. Montera givaren i ett lock som går att fästa vattentät på rörstumpen och fyll med olja eller annan vätska (glykol/vatten 50/50). Har haft ett par båtar där monteringen av givaren varit gjord på detta sätt. fungerar alldeles utmärkt.

tommy

Senast ändrad av toaen | 29 juli 2007 | 08:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej gick på exakt 784:- inkl frakt

men såg att det finns en modell som heter \<ahttp://pics.ebaystatic.com/aw/pics/s.gif\ border=\0\ />EAGLE FISHEASY 245DS som kostar 145:- mer

har mailat säljaren om jag får byta till den o betala lite extra

såg att 250 är på 1500W och 242 på 800W

betyder det att 250 är mkt kraftigare o känsligare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

dum fråga

klarar den av att mäta hastigheten då

eller måste man skruva den utanför båten för att kunna mästa hastigheten

beställde två olika modeller

en Cuda 242 och en FishEasy 245DS

tänkte sälja en av dom

då kostar min ännu billigare

edit:

F*n såg att dom inte har knopmätare

skulle vara kul att mäta hastigheten oxå

Senast ändrad av 2HOT4U | 01 augusti 2007 | 00:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej är det en kombinerad lod och logggivare och kanske med tem.givare så måste de monteras utombords, annars så fungerar bara lodet.

Det är inte så farligt att borra och såga hål, bara man tänker sig för så hålen hamnar på rätt ställe.

Sågade upp en lucka i fördäcket på min båt för att göra en ankar box. Hade funderat och mätt och funderat igen under två år. Ankarboxen blev perfekt. Men visst kan man få känslan när man sätter i sticksågen - har jag mätt rätt, speciellt när det gäller så stora ingrepp. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hejsan! jag förstår att du inte vill bora i en ny båt men om du får tag i ett bra lim så kanske det håller.

Senast ändrad av boyen | 03 januari 2008 | 18:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Navman har ett mycket bra ekolod/fishfinder med temp djup och fart. har monterat den på alla mina båtar som jag har haft de senaste åren. Kanon bra, enkel och den fungerar så bra. Kan dessutom med en extra givare ge dig bränsleförbrukning. Har köpt en ny till årets båt.

Har dock problem vi farter över 30 knop. Men det man ser i dessa farter som kan ge problem lär märkas i alla fall.

//Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oops. glömde skriva att akterspegelsmontering är enkelt och bra ur alla aspekter. Har haft givare monterade genom skrov och  med olja men nej. Akterspegeln är ett problemfritt ställe att montera på.

//Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En undran bara?

En akterspegel är ju ganska kraftig/tjock och med mycket material - glasfiber mm.

Kan det inte räcka med att fästa ekolodet med korta skruvar som inte går igenom hela akterspegeln?

Kanske en dum fundering - men tycker mig ha sett flera båtar med mycket tjock akterspegel.

Sika naturligtvis i alla hål och kanske bakom själva plattan med skruvhålen. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

njaa. du monterar de på en  plåtvinkel(ca 90 grader)som du skruvar med korta skruv i akterspegeln. Vinkeln har ett hål som motsvarar din givare eller så är givaren redan redo för en sådan montering och följer ett sådant fästet med. Montera inte givaren för nära drevet då luft som kan komma och förstör funktionen. Vissa givare tål inte vatten vid kabelgenomföringen när den är konstant nedsänkt i vatten. Kolla det!

givare behöver inte titta under botten den kan sitta precis ovan, du skall kalibrera den i vilket fall.

//P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Limmar man med riktig epoxi typ West System sitter det minst lika fast som med skruv och man slipper hål.

Med epoxi kan man fästa nästan vilket material som helst till vilket annat material som helst, och fogen blir både STARK och TÄT.

At the heart of the Lotus Elise design is an exceptionally light, but enormously strong spaceframe chassis, constructed from extruded anodised aluminium components and bonded together with a special epoxy adhesive

Senast ändrad av Gunnar_ | 07 januari 2008 | 21:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...