Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
pete655

Mercury Optimax 4-takt ?

Rekommendera Poster

OK - tack. smiley-smile.gif\ Läste lite om den - den verkar vara bränslesnålare än gamla 2-taktare...är det rätt?  Men kanske inte når ner till en 4-taktares nivå...?  eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad det skulle vara för dumt med den frågan förstår jag inte, men det är som redan har sagts en direktinsprutad ala breve....alltså 2-takt.

Tohatsu har motsvarande som då heter TLDI och Evenrudees variant heter

E-tec. Bara för att nämna ett par andra fabrikat.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fyrtakt går lite billigare lite tystare på låga varv.på planingsfart så låter två takt lika mycket kanske till och med tystare.

Tvåtakt billigare service lättare Titta på motortester så kan du se att skillnaden emelan 4takt och nya 2takt är försvinnade liten.varför skulle annars stora märken som örnvik ryds uttern sätta på optimax på sina båtpaket.ej att glömma att optimax har 3 års fabriksgaranti ex suzuki har 2 år-varför?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Reklamationstiden på Suzukis fyrtaktare är 3 år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

bodpat, Yamaha har 5 års garanti på sina snurror...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller bränsleförbrukningen (och som det mesta annat) mellan DI 2-takt och 4-takt så ligger bränsleförbrukningen väldigt jämnbördigt. Slinnaden är minimal och är inte större än vad det brukar kunna skilja mellan olika fabrikat inom samma motortyp. Gamla 2-taktare drar däremot betydligt mer soppa än vad DI 2-takt och 4-takt gör. Där skiljer det väldigt mycket liksom på många fler punkter än enbart bränsleförbrukningen.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kört rätt mycket med min Optimax i sommar (runt 300 distans) Jag har kommit fram till att, på en Bella 561 som väger 570 kg, så drar den under 0.6 l/distans med blandad körning. Detta med två vuxna och två barn. ligger för det mesta runt 22 knop.

Senast ändrad av ljud | 30 juli 2007 | 16:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...