Johanlm 0 Postad 28 Juli , 2007 Skulle ut på en härlig fisketur nu på kvällen då jag stötte på problem. Motorn startar som den ska och jag puttrar ut från båtklubben, men när jag ska dra på lite mer så slutar det driva och motorn varvar loss som attan. Försöker ett par gånger till och när jag kör långsamt går allt som det ska, men varje gång jag ger lite mer gas slutar motorn driva och bara varvar. Beskrev problemet för en jag mötte på bryggan när jag var tillbaka och han trodde det torde bero på att min propeller sitter för löst och därför inte klarar av att driva förutom i låg fart. Har han rätt eller vad kan det vara för fel? Vad krävs för åtgärder? Jag har en Ryds 475 GTS med en Mercury 50ELO från 1992 Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 28 Juli , 2007 Låter som gummiinfästningen i propellernavet släppt. Då blir det att köpa ny propeller (tror dock det går att fixa din gamla propeller men jag vet ej vad det kostar - kolla med t ex Propellertrim). /Bo Senast ändrad av bossee | 29 juli 2007 | 21:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johanlm 0 Postad 29 Juli , 2007 Om jag nu blir så illa tvungen att skaffa en ny propeller är det då någon som har erfarenhet av ringpropeller? Låter lite intressant, men skulle vara intressant att höra från någon som använt dem och kan jämföra med vanliga. Att bara läsa på tillverkarens sida kommer jag inte långt med då de självklart hyllar den. Eller tycker ni jag ska släppa den tanken och hålla mig till en klassiker istället? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser