Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
pgh73

ett måste med reservmotor???

Rekommendera Poster

Har en uttern 5001 med en yamaha -90 som fungerar perfekt;-) och funderar på om det är ett måste att hänga på en reserv/extramotor. Båten har ett riktigt fäste för detta så det är ju inga problem. Vi har den i Lomma med öresund som farvatten.

Har kollat runt i hamnen och iakttagit att det är ytterst få som har. Behövs det verkligen eller är det bara onödigt?

/Pär 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har en Uttern 5001 och en Yamaha-motor så är det ett måste att ha en reservmotor! Näe då, skämt å sido, för det är inget fel på varken båten eller motorn, (tvärtom) men om jag säger så här: Att ha en reservmotor är ju en säkerhetsdetalj och ute på sjön så kan man aldrig ha en för hög säkerhet. Personligen tycker jag att det är jättebra med en hjälpmotor. Strunta i om andra har en sådan eller ej för det handlar ju trots allt om din säkerhet och inte deras. Gå din egen linje och gör så som du själv känner.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håll med om att allting känns bättre om man är fler i samma bår! Att stå ensam i olyckan är ju inte kul ;-) Nja, det lutar åt att det blir en hjälpmotor. 6 hk borde väl vara tillräckligt?

/Pär 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du till slut väljer att slå till på en liten en så gör du ett väödigt klokt val om du frågar mig. 6 hk kan räcka, men om det blåser upp och/eller att det går hög sjö så skulle nog jag hellre ha valt en 9,9 hk.

Troligen skulle jag ha valt en Tohatsu 9,9 eftersom det egentligen är en 15 hk till priset av en 9,9 hk! På den motorn kan du ta bort strypningen så kan du på det sättet utnyttja alla 15 hk. Men....det är en 2-taktsmotor, och om det är så att du dessutom vill använda den här reservmotorn även som en trollingmotor (mycket och ofta) så skulle jag nog ha valt en 4-taktare istället. Ska du trolla bara någon gång ibland så funkar det bra även med en 2-taktare. Med Tohatsus 9,9 hk så får du annars ovanligt många hästkrafter för en riktigt bra peng eftersom man då får 5 hk på köpet så att säga. Men oavsett vilket fabrikat man än köper idag så är det bra motorer. Idag finns det inga dåliga motorer...bara mer eller mindre lämpliga beroende på vad man ska ha den till och på vad. Satsa på minst 8 hk, men helst någonstans mellan 9,9-15 hk oavsett fabrikat tycker jag.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

RESERVMOTORN är avsedd som trollingmotor, den är modifierad att gå sakta, och om man kör sakta med en stor motor så sotar stiften och den börjar misstända för temperaturen blir för låg och förbränner inte soten och oljan då man kör sakta med en hastighetsmotor som behöver stift som transporterar botr värmen bättre än trollingmotorns stift.

Att den sen kan användas som Hjälp-mej-hem-motor är ju en fördel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...